۰ نفر

تاثیر مستقیم افزایش دی اکسیدکربن بر قدرت تفکر انسان

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۳۸
کد خبر: 436758
تاثیر مستقیم افزایش دی اکسیدکربن بر قدرت تفکر انسان

طبق نتایج تحقیق جدید، افزایش پیش بینی شده میزان دی اکسیدکربن در محیط زندگی و فضاهای کاری تا سال ۲۱۰۰می تواند منجر به آسیب به توانایی شناختی انسان شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان دانشگاه کلورادو عنوان می‌کنند افزایش غلظت دی اکسید کربن موجب افزایش میزان این گاز در فضاهای داخلی و بیرونی می‌شود که در نتیجه آن، توانایی تصمیم گیری و تفکر استراتژیک به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.

به گفته محققان، تا پایان این قرن افراد به میزان ۱۴۰۰ بار در میلیون در معرض دی اکسید کربن فضای داخلی قرار می‌گیرند که بیش از سه برابر میزان دی اکسید کربن محیط بیرونی کنونی است.

«کریس کارنایوسکاس» سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: نحوه افزایش میزان گاز CO۲ در فضاهای بسته داخلی جالب است. معمولاً سیستم تهویه هوا ساختمان میزان CO۲ را تعدیل می‌کند، اما برخی مواقع به خاطر وجود جمعیت زیاد در یک محیط بسته و عدم وجود هوای تازه کافی، میزان CO۲ رقیق نمی‌شود.

به عبارت دیگر، زمانی که ما هوای مملو از میزان بالا دی اکسید کربن را نفس می کشیم، میزان CO۲ خون مان افزایش می‌یابد، که در نتیجه، میزان اکسیژن برای رسیدن به مغزمان کاهش می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد این شرایط می‌تواند موجب افزایش خواب آلودگی و اضطراب شده و به عملکرد شناختی مغز آسیب برساند.

میزان CO۲ جو از زمان انقلاب صنعتی در حال افزایش است و طبق گزارش محققان، در سال ۲۰۱۹ به میزان اوج خود یعنی ۴۱۴ ppm رسید. طبق این سناریو، در صورت عدم کاهش گازهای گلخانه‌ای، میزان CO۲ فضاهای بیرونی تا سال ۲۱۰۰ به ۹۳۰ ppm افزایش خواهد یافت.

محققان طبق یک مدل جامع پیش بینی دریافتند اگر غلظت CO۲ فضای بیرونی تا میزان ۹۳۰ ppm افزایش یابد، میزان CO۲ فضاهای بسته داخلی تا ۱۴۰۰ ppm افزایش خواهد یافت که بسیار مضر است.

مطالعات قبلی نشان داده اند که وجود این میزان CO۲ به شدت به عملکرد شناختی مغز آسیب می‌رساند.