۰ نفر

حریرچی: احتمال افزایش شیوع کرونا در بعضی استان‌ها

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
کد خبر: 436000
حریرچی: احتمال افزایش شیوع کرونا در بعضی استان‌ها

معاون کل وزارت بهداشت گفت: متاسفانه احتمال افزایش ابتلا و بستری در بعضی از استان‌ها کماکان وجود دارد و این ثبات نسبی کاهش شیوع بیماری، شکننده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  فارس، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری امروز خود که به صورت مجازی برگزار شد گفت: در ۳ هفته اخیر به دلیل رفتار مناسب مردم و اقدامات وزارت بهداشت شاهد موفقیت قابل توجه در کاهش موارد ابتلا به کرونا و بستری و مرگ و میر بوده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود که با روند کنونی، به شکل تدریجی و با احتیاط، بازگشایی‌ها ادامه پیدا کند. متاسفانه احتمال افزایش ابتلا و بستری در بعضی از استان‌ها کماکان وجود دارد و این ثبات نسبی، شکننده است.

وی با بیان اینکه هشت درصد از درآمد ناخالص ملی کشور در حوزه سلامت هزینه می‌شود گفت: به عبارتی یک تومان از ۱۱ تومان درآمد ایرانیان مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی است. با توجه به پیش‌بینی رشد منفی اقتصادی در اکثر کشورهای جهان به دلیل کرونا، حوزه سلامت هم آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بر علیه کشورمان گفت: تجربه ۲ دوره تحریم ناجوانمردانه کشور و رشد اقتصادی منفی حاصل از آن، نشان می‌دهد که با کاهش رشد اقتصادی و درآمد کشور، ‌هم دولت‌ها و هم مردم به‌عنوان تامین کننده اصلی منابع حوزه سلامت هزینه‌کرد خود را در این حوزه کاهش می‌دهند. این ۲ عامل باعث فشار مضاعف برحوزه سلامت می‌شود.

حریرچی افزود: 873 هزار نفر در حوزه سلامت شاغل هستند. هرگونه کاهش منابع در حوزه سلامت قاعدتا بر منابع درآمدی این گروه اثر ‌خواهد داشت. بخش خصوصی درمان دچار آسیب بیشتری می‌شود که ضرورت توجه بیشتر به این حوزه را نشان می‌دهد. خدمات بهداشتی درمانی برای مردم ، ‌خصوصا واکسیناسیون و کنترل رشد کودکان، مراقبت‌های مادران باردار و .... حتما باید انجام شود. همه مراکز دولتی و خصوصی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آماده پذیرش بیماران هستند. در ایران نشانه‌های اندکی از ابتلای بیشتر در مناطق پرتراکم شهری دیده می‌شود اما روند رسیدگی و درمان مناسب در ایران عادلانه بوده است. اثرات اقتصادی کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن بر معیشت افراد کمتربرخوردار بسیار بیشتر از اغنیاست.

حریرچی افزود: مردم ما در رعایت مسائل بهداشتی و درمانی در جهان کم نظیر بوده است و نیازی به اعمال جریمه نیست. در برخی کشورهای قاره آمریکا مردم علیه قرنطینه شعار دادند و شیشه مراکز عمومی را شکستند و یا اینکه در فروشگاه‌ها غارت صورت گرفت، عملکرد مردم و کسبه ما بسیار خوب بوده است.

وی ادامه داد: 81 درصد کسبه پروتکل بهداشتی و درمانی که به آنها ارائه شده است را رعایت می‌کنند. کاهش موارد مرگ‌ومیر و مراجعات به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و درمانی است و تعداد اندکی نیز تخطی می‌کنند که سلامت عموم را به خطر می‌اندازند برای مردم فعلا جریمه مادی در نظر گرفته نشده است اما برای کسبه که تخلف کنند پلمپ یا جریمه نقدی در کمیته مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است.

حریرچی گفت: باید وضعیت درآمد مردم را در نظر بگیریم همین استفاده از ماسک برای مردم هزینه دارد لذا توصیه می‌شود مردم از ماسک خانگی استفاده کنند و خیرین نیز به این موضوع ورود کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در اکثر مبتلایان ویروس از بین رفته است. اما الان دو نظر وجود دارد اکثر این افراد علامت نداشتند و فقط تست آنها مثبت شده است، برخی می‌گیوند مثبت شدن تست به دلیل بقایای ویروس کشته شده است و برخی اعلام می‌کنند ویروس زنده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ثبت آمار فوتی و مبتلایان به کرونا توضیح داد: خیلی مشخص است کشورهای مختلف پروتکل‌های مختلفی در این زمینه دارند. هر بیماری که تست مثبت کرونا داشته باشد اعم از بستری و غیر بستری جزو آمار محسوب و اعلام می‌کنیم.

حریرچی گفت: بررسی می‌کنیم و اگر علت اصلی فوت کرونا باشد، علت فوت را کرونا اعلام می‌کنیم و لذا آمار ما از لحاظ فوت بسیار شفاف‌تر از بعضی کشورهاست. انگلستان به مدت زیادی بیماران کرونا مثبتی که در منازل بودند یا در مراکز نگهداری سالمندان بودند جزو آمار حساب نمی‌کرد. در برخی از کشورها اروپای غربی افراد کرونا مثبت که فوت می‌کنند و بیماری زمینه‌ای دیگری دارند را از آمار حذف می‌کنند. در کشور ما اگر علت اصلی فوت کرونا باشد، کرونا ثبت می‌شود، آمار ما شفاف‌تر از بسیاری از کشورها است.

 وی تاکید کرد: موضع وزارت بهداشت درخصوص طرح ترافیک به صورت انفرادی نیست و با هماهنگی دستگاه‌های دیگر اعلام می‌شود. آنچه برای ما مهم است این است که حمل و نقل عمومی جزو جاهای خطرناک برای انتقال بیماری است. در شرایطی که مجبور هستیم مشاغل را بازگشایی کنیم، حمل و نقل شخصی می‌تواند جزو جاهای امن باشد. ترافیک در سطح شهر بیشتر شده است و از لحاظ پارکینگ مرکز شهر چنین ظرفیت پارکنیگی ندارد. با خرد جمعی باید این مساله حل شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: FDA استفاده اورژانسی از داروی رمدسیویر را تصویب کرده است در کشور ما کمیته علمی بررسی‌هایی درباره اثرگذاری این دارو انجام داده و برای برخی بیماران استفاده شده است و نظر رسمی اعلام خواهد شد، این دارو در کشور آمریکا ضریب ترخیص از بیمارستان را کاهش داده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمک یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت گفت: در مورد کمکی که با موافقت مقام معظم رهبری به حوزه سلامت تخصیص داده شد باید گفت که این موضوع در حال طی کردن روال خود است و این مبلغ هنوز به حساب ما ننشسته و به زودی انجام خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت درباره آمار افراد فوت شده ناشی از کرونا در کادر درمان گفت: این موضوع در حال بررسی است و  با توجه به اذن مقام معظم رهبری حساسیت قابل توجهی در این زمینه داریم. افرادی که در کادر بهداشتی درمانی هستند، طیف وسیعی اعم از پزشک، پرستار، پیراپزشک و نیروهای خدماتی و اداری هستند و ما باید دلیل فوت را بررسی کنیم.

وی با شاره به جوسازی برخی رسانه‌های خارجی توضیح داد: در این میان رسانه‌هایی هستند که علاقه‌مندند آمارها ابتلای کادر بهداشتی یا مردم خیلی بیشتر نشان دهند. این رسانه‌ها وقتی در کشوری مثل انگلیس یا آلمان، رسما اعلام می‌کنند که موارد مرگ و میر را منحصر می‌کنیم به داخل بیمارستان و کسی که با تست مثبت در بیرون از بیمارستان فوت شده، جزء آمار ما نیست، رسانه‌ها نیت آن را بر مبنای صلاحدید اعلام می‌کنند. آمار ما شفاف است و دلیلی نمی‌بینیم در آمار دستکاری کنیم.

حریرچی در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره امکان تغییر زمان برگزاری آزمون‌های سراسری گفت: از نظر ما مهمترین موضوع رعایت سلامت شرکت کنندگان است. چه در مورد کنکور یا آزمون‌های دیگر و بر این مبنا تصمیم‌گیری می‌کنیم. اما تصمیم در این زمینه جمعی خواهد بود. در حال حاضر فضایی ایجاد شده که آنهایی که مطالعه داشتند، می‌گویند آزمون برگزار شود و آنها که سهل انگار بودند، می‌گویند برگزار نشود. ما دستورالعملی که برای سلامت شرکت کنندگان لازم است را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی ادعاها درباره تولید داروی ایرانی درمان کرونا گفت: فعلا در هیچ جای دنیا داروی جدید موثر بر کرونا کشف نشده است. داروهای فعلی که استفاده می‌شود، به طور مثال داروی درمان بیماری ابولاست و استفاده از آن برای کرونا نیز مطرح شده است. تولید داروی جدید هم زمان‌بر است اما در دنیا چند هزار مدعی داریم که داروی جدید کشف کرده‌اند و ۹۰ درصد موثر بوده است. تولید دارو در همه جای دنیا اصولی دارد و ابتدا باید در آزمایشگاه و حیوانات مختلف و بعد در میان مردم و اجتماع، آزمون شود. هنوز هیچ داروی جدید موثر بر بیماری کرونا در هیچ جای دنیا کشف نشده است.

حریرچی گفت: پروتکل‌هایی در مورد اماکن ورزشی آماده شده است. برای ورزش‌های انفرادی شرایط آسان‌تر خواهد بود. مشکل اصلی ما در مورد ورزش‌های دسته جمعی، رختکن‌ها و دوش‌ها هستند. اگر ورزشکار در خود محیط هم رعایت کند هم وقتی به رختکن وارد می‌شود، تراکم بیشتر است. عامل اصلی ویروس هم از طریق سطح تماس است. به طور مثال خود استخر با توجه به کلری که زده می‌شود، خطری ندارد، اما در اطراف استخر و رختکن‌ها و دوش‌ها احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

وی افزود: اماکن ورزشی خصوصی گاهی ورودی تنگ دارد که منجر به ایجاد تراکم جمعیت می‌شود. اکنون پروتکل‌ها برای اماکن ورزشی مربوط به مناطق سفید است و به مناطق قرمز فکر نمی‌کنیم. تکلیف آغاز لیگ برتر فوتبال هنوز مشخص نیست و برای شروع تمرین‌ها یا برگزاری مسابقه‌ها در آینده تصمیم گیری می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال شروع پیک دوم کرونا در کشور بیان کرد: وزارت بهداشت پیش بینی نکرده که در خرداد ماه پیک دوم بیماری خواهیم داشت. پیش بینی‌های وزارت بهداشت و کمیته اپیدمیولوژیک با توجه به سناریوهای مختلف انجام شده است. خیلی افراد از خارج و داخل کشور پیش بینی می‌کردند و حتی گفته می‌شد که مرگ ۳ یا ۴ میلیونی در ایران اتفاق می‌افتد و پیش بینی‌های وزارت بهداشت را هم مورد تمسخر قرار می‌دادند. حالا پیش بینی کنندگان هنوز اظهار نظری در مورد پیش بینی‌های خودشان نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های وزارت بهداشت این است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی‌های تدریجی، روند نزولی فعلا در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه خواهد یافت گفت: البته در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها ممکن است موارد افزایش ابتلا یا افزایش قابل توجه ابتلا را داشته باشیم. این موضوع به روند نزولی ابتلا در کشور صدمه نمی‌زند.

حریرچی گفت: در اکثر کشورها، مدارس اولین مراکزی هستند که بسته می‌شوند و در نتیجه آخرین مراکزی هستند که بازگشایی خواهند شد. مدارس در اکثر کشورها پرتراکم هستند. در آمریکا و اروپا هم سرویس‌های مدارس بسیار پرتراکم هستند.

حریرچی در مورد وضعیت عشایر گفت: در دوره اخیر، خانه‌های بهداشت عشایری گسترش پیدا کرد. با توجه به نوع زندگی عشایر و دور بودن از شهرها، از لحاظ میزان ابتلا حداقل ممکن در عشایر اتفاق افتاده است. پروتکل‌های بهداشتی لازم برای عشایر در نظر گرفته شده و هر کدام از این مسائل نیز رصد می‌شود. به طور مثال حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر کمباین دارند که از خوزستان به درو کردن گندم می‌پردازند و بعد به استان‌های دیگر می‌روند که حتی برای این افراد هم پروتکل‌هایی وجود دارد که چطور باید وارد استان شده و چطور خارج شوند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بیشترین کسانی که بیماری را در سطح کشور و سایر کشورها منتقل می‌کنند، افراد کم علامت یا بی علامت هستند. افرادی که مثبت شده‌اند و کسی اطلاع ندارد، بیماری را منتشر می‌کنند. افرادی که مبتلا شده و بهبود یافته‌اند معمولا بیشتر رعایت می‌کنند. بر حسب تئوری‌ها، افرادی که بهبود یافته‌اند، ایمنی نسبی پیدا کرده‌اند.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری هیات‌های مذهبی توسط برخی افراد اظهار کرد: موضع وزارت بهداشت در مورد انواع تجمعات همان چیزی است که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده و فعلا با برگزاری تجمعات پرتراکم مخالفیم.

وی افزود: کسی از مقام معظم رهبری یا مراجع تقلید مقیدتر برای برگزاری مراسم مذهبی نیست. مقام معظم رهبری هر ۳۰ روز ماه رمضان مشتاقان از اقشار مختلف را می‌پذیرند و مراسم افطار دارند، اما به دلیل رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی امسال این مراسم را لغو کرده‌اند. مراجع تقلید نیز این کار را انجام داده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: افرادی که برخلاف نظر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید این کارها را انجام می‌دهند باید موضع خود را مشخص کنند. موارد اندکی در این زمینه دیده شده که مدعی هستند فاصله گذاری را رعایت می‌کنند. به هر حال این موضوع قانون شکنی محسوب می‌شود. امیدواریم دستگاه‌های نظارتی هم در این زمینه نظارت داشته باشند.