۰ نفر

این "لقمه" از گلو پایین نمی‌رود!

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۲۰
کد خبر: 435266
این "لقمه" از گلو پایین نمی‌رود!

احساس عجیب اما شایعی است، احساس اینکه یک لقمه در گلو دارید و هرچه تلاش می‌کنید این لقمه از گلو پایین نمی‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علل و عوامل مختلفی پشت این احساس عجیب است، عللی که یک متخصص داخلی آنها را به دو دسته علل روحی و روانی و ساختمانی تقسیم‌بندی می‌کند.

دکتر تورج احمدی جویباری با بیان اینکه بسیاری افراد تجربه احساس "لقمه درگلو" را دارند، گفت: علل مختلفی برای این احساس می‌توان متصور بود که از جمله آنها علل روحی و روانی است.

وی افزود: استرس و اضطراب طولانی مدت می تواند این احساس را در افراد ایجاد کند، همچنین برخی مشکلات روحی و روانی دیگر نیز می‌توانند زمینه‌ساز چنین حسی باشند.

 احمدی جویباری تصریح کرد: دسته دیگر عوامل وجود چنین حسی مربوط به علل ساختمانی و ارگانیک بدن است که از جمله شایعترین آن می‌توان به رفلاکس معده اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: علاوه بر این، وجود توده در مری و سرطان نای و حنجره نیز از دیگر علل بروز این احساس است.

احمدی جویباری خاطرنشان کرد: اگر افراد هنگام بلع غذا این احساس را داشته باشند و به نوعی دچار سخت بلعی باشند، این احتمال هست که علت احساس "لقمه درگلو" در آنها از نوع ساختمانی و ارگانیک باشد.

این متخصص داخلی یادآور شد: چنانچه افراد بطور همیشگی و هم هنگام بلع غذا و هم در اوقات خارج از آن این احساس را داشته باشند، علت آن عمدتا روحی و روانی است و باید به متخصص اعصاب مراجعه شود.

احمدی جویباری تاکید کرد: افراد نباید از کنار این احساس بی تفاوت بگذرند و در صورت وجود چنین احساسی باید به متخصیص مربوطه از جمله متخصص گوش، حلق و بینی و یا متخصص داخلی بسته به نوع علت آن مراجعه کنند.