۰ نفر

علت از حال رفتن ناگهانی چیست؟ +تصاویر

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۰۴
کد خبر: 433024
علت از حال رفتن ناگهانی چیست؟ +تصاویر

از حال رفتن ناگهانی می تواند به دلیل مشکلات قلبی و اختلالات خون رسانی به مغز باشد و برای درمان فردی که غش کرده، باید از کمک های اولیه استفاده کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، از دست دادن هوشیاری به طور موقتی ممکن است که از طریق ریلکسیشن عضلات به علت افتادن روی زمین و یا بلند شدن با آسیب دیدگی اتفاق بیفتد که گاهی اوقات به سرعت تمام به حالت هوشیاری برمی گردد.

از حال رفتن ناگهانی و یا غش کردن معمولاً به خاطر فشار خون کم می باشد که روی مغز تاثیر گذار است . از حال رفتن یعنی زمانی که عصب ها در موقعیت های اضطراب ، ترس ، گرسنگی ، استفاده از الکل و یا داروهای روانگردان افزایش پیدا می کنند.

از طرفی فشار خون را به طور ناگهانی می کاهد و معمولاً با تغییر جهت های ناگهانی مثل تبدیل نشستن به ایستادن افزایش پیدا می کند و در نتیجه از حال رفتن ناگهانی به وجود می آید .گاهی اوقات علت آن مشکلات قلبی و رگ های خونی نیز می باشد که روی مغز تاثیر گذاشته اند.

علل از حال رفتن ناگهانی

دلیل اصلی کمبود خون رسانی به مغز می باشد . ممکن است که علت آن نارسایی قلب برای پمپاژ خون یا رگ های خونی باشد که به اندازه کافی قدرت ندارند تا فشار خون را در مغز در حالت متناسب نگه دارند یا اینکه مشکل مربوط به خون درون رگ های خونی باشد.

همچنین از دست دادن موقت هوشیاری به طور ناگهانی و کوتاه مدت در نتیجه نرسیدن خون کافی به مغز موجب از حال رفتن می شود .زمانی که جریان خون در مغز کاهش می یابد ، مغز نمی تواند اعضای بدن را کنترل کند و قدرت و هوشیاری آن کم شده و شخص از حال می رود.

علت آن ممکن است همچنین شامل استرس ، ترس شدید ، درد غیر قابل تحم ل، کم خوابی یا افت ناگهانی فشار خون به ساق پا مخصوصاً در حالت ایستاده باشد که این اتفاق همچنین می تواند حاصل بیماری های عصبی یا ریوی باشد.

به طور کلی علل از حال رفتن ناگهانی بدن می تواند شامل موارد زیر باشد:

رفتن به سرویس بهداشتی

دفع ادرار یا مدفوع می تواند منجر به از حال رفتن فرد شود . در اصطلاح پزشکی به از حال رفتن هنگام دفع ادرار ، سنکوپ ادرار گفته می شود که دلیل ایجاد این حالت شخص نیست. برخی از محققان ، تسکین سریع مثانه پس از دفع ادرار که موجب باز شدن رگ های خونی مثانه می شود را دلیل از حال رفتن فرد می دانند.

هنگام دفع شدید ، فشار اضافی یک حمله وازوواگال (سنکوپ هوش بر و سنکوپ نوروکاردیوژنیک) ایجاد می کند. این حمله نوعی ضعف است که درنتیجه تحریک عصب واگ ایجاد می شود و رایج ترین نوع از حال رفتناست. اغلب در نوجوانان و افراد مسن ،سنکوپ وازوواگال روی دهد.

دفع مدفوع حجیم با فشار و یبوست نیز باعث تحریک بیش ازحد عصب واگ می شود . این عصب از مغز تا شکم کشیده شده است . در این حالت با پائین آمدن خون از سمت مغز ، فرد درمعرض خطر بیهوشی قرار گیرد.

بلند شدن سریع

ایستادن سریع یکی از دلایل از حال رفتن می باشد . حین ایستادن ، جاذبه خون را به پاها می کشد که موجب افت قابل توجه فشار خون می گردد . اما سیستم عصبی با افزایش ضربان قلب و منقبض کردن عروق خونی این حالت را خنثی می کند ، در نتیجه فشار خون ثابت می شود . در برخی موارد این واکنش رخ نمی دهد و موجب اختلال در خونرسانی به مغز می شود.

خندیدن

در برخی موارد دیده شده است که افراد بسیار چاق ، هنگام خندیدن از حال می روند که این حالت موجب بسته شدن راه تنفسی می شود .البته این مشکل به ندرت اتفاق می افتد.

سرفه

سرفه های شدید، شخص را در معرض خطر از حال رفتن به نظر محققان ، تغییرات ناگهانی فشارخون در اطراف ریه که موجب انحراف خون از مغز می شود ، دلیل از حال رفتن می باشد.

سرفه های شدید

علائم از حال رفتن ناگهانی

در این شرایط بیمار نمی داند که چه اتفاقی برای او افتاده است . فقط روی زمین می افتد و تا بعد از ریکاوری چیزی را تشخیص نمی دهد اما معمولا قبل از این اتفاق احساس می کند که سر او بسیار سبک است و حس حالت تهوع ، ضعف و عرق سرد به او دست داده است . همچنین ممکن است با سرگیجه، کاهش بینایی و یا سوزن سوزن شدن بدن همراه باشد.

زمانی که از حال رفتن چندین بار اتفاق بیفتد ، احتمالاً مدت ریکاوری برای چند ثانیه طولانی تر خواهد شد.

درمان از حال رفتن ناگهانی

از حال رفتن ناگهانی یک رویداد نرمال و طبیعی است که می توان درمان های راحتی را برای آن در پیش گرفت . بسیاری از افراد سوال می کنند که در این شرایط با اورژانس تماس بگیریم یا خیر . پاسخ به این سوال کاملاً بستگی به شرایط دارد.

اگر بیمار ممکن است که در معرض آسیب دیدگی باشد ، حتما با پزشک تماس بگیرید تا وضعیت او را گزارش دهید . اگر هیچ گونه علائمی از تنفس و ضربان نبض در او وجود ندارد، هر چه سریع تر آمبولانس را خبر کنید تا به او رسیدگی کنند.

زمانی هم که او را به بیمارستان می برید ، باید تمام علائم را به دقت به پرستار و پزشک گزارش دهید . آن ها در این شرایط قند خون را اندازه می گیرند و بعد از یافتن دلیل ، درمان را برای آن اعمال خواهند کرد.

کمک های اولیه برای درمان

باید به دنبال واکنش بیمار باشید و سریعا با پزشک تماس بگیرید.

با فشار دادن روی وسط قفسه سینه به مدت 30 ثانیه و همزمان نفس مصنوعی دادن از طریق بینی یا دهان سعی کنید که او را ریکاوری کنید.

در این حالت هیچ خوردنی یا نوشیدنی به او ندهید.

اگر فرد به طور ناگهانی غش کرد ، مراقب باشید تا صورتش به زمین نخورد.

بیمار را طوری بخوابانید که به کمر روی زمین دراز بکشد و سرش پایین تر از قلب قرار بگیرد و پاهای او را با زاویه 30 درجه بالا بدهید.

کمک اولیه غش

آیا می توان از این اتفاق پیشگیری کرد؟

بسته به علت از حال رفتن در این قسمت مثال هایی را برای شما آورده ایم :

فردی که به خاطر ترس شدید ، سردرد شدید و یا بی قراری بخاطر مشکلی در بدن غش کرده باشد ، باید سریع او را به پزشک نشان دهید . البته اگر قبل از غش کردن علائمی از خود نشان دهد ، می توان از آن جلوگیری کرد.

افرادی که بعد از نشستن های طولانی با بلند شدن احساس می کنند که حالت سرگیجه و یا از دست دادن هوشیاری دارند ، باید چند ثانیه قبل از تغییر پوزیشن به خودشان فرصت دهند.

بسیاری از موارد نیز به دلیل کم خونی یا کم ابی بدن اتفاق می افتد و توصیه ما این است که حتماً به آهستگی از رختخواب بلند شوید و هنگام بلند شدن هرگز به گردن خود حرکات شدید و سخت وارد نکنید و همچنین سعی کنید که محیط را یک محیط بیش از حد گرم و مرطوب نگه ندارید.

آیا این از حال رفتن ها جدی هستند و می تواند نشانه یک مشکل در بدن فرد باشند ؟

از حال رفتن زمانی اتفاق می افتد که مغز شما خون کافی را دریافت نکند و به طور موقت هوشیاری خود را کاهش دهد . در بسیاری از موارد از حال رفتن دلیلی برای نگرانی ندارد اما در بعضی از افراد به طور مشخص مخصوصا آنهایی که سابقه ابتلا به مشکلات قلبی یا آنهایی که سابقه از حال رفتن هنگام ورزش کردن را دارند، ممکن است که نشان دهنده یک وضعیت بیماری جدی در آنها باشد.

در چنین مواردی باید هر چه سریع تر این افراد را به پزشک نشان داد . یکی از اصلی ترین دلایل غش کردن، واکنش به مشکلات روحی روانی است . به طور مثال هیجان بیش از حد شدید ، ترس یا اضطراب بالا می تواند باعث از حال رفتن فرد شود که به این وضعیت، سنکوپ نیز می گویند.

سنکوپ زمانی اتفاق می افتد که بخشی از سیستم عصبی که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند، با مسائل عاطفی واکنش شدیدی نشان می دهد . در این شرایط ضربان قلب کند می گردد و رگ های خونی گشاد می شوند و در نتیجه فشار خون تا حد زیادی افت می کند . زمانی که این اتفاق رخ می دهد، بدن نمی تواند خون را به اندازه نیاز به مغز برساند و از هوشیاری شما کاسته خواهد شد.

پیشگیری از سنکوپ

این نوع از حال رفتن به درمان نیاز ندارد زیرا این حالت احتمالاً زمانی است که شما مدت زمان طولانی ایستاده اید و در نتیجه ،علت آن رفتار های شما می باشد و ربطی به مشکلات درونی ندارد.

همانگونه که گفتیم یکی از انواع از حال رفتن ها زمانی اتفاق می افتد که فرد به طور ناگهانی تغییر پوزیشن می دهد . مثل زمانی که خوابیده اید و ناگهان می ایستید که معمولاً با سرگیجه ، سبک شدن سر و کاهش هوشیاری همراه است ، به این وضعیت هایپوتنشن می گویند که معمولاً مشکل جدی نیست و اغلب به خاطر کم آبی و بیش از حد داغ بودن بدن است.

اگر احساس کردید که در صورت تغییر جهت آرام و آهسته هم با این مشکل روبرو می شوید و هیچگاه رفع نمی گردد، باید به پزشک مراجعه کنید . گاهی اوقات این مشکل می تواند عوارض جانبی یک دارو مثل داروهای مربوط به اختلال سیستم عصبی باشد . معمولاً از حال رفتن ترس زیادی را برای افراد ایجاد می کند؛ مخصوصا اگر فرد سابقه حمله قلبی ، جراحی قلب یا بیماری های قلبی را داشته باشد.

از حال رفتن می تواند نشان دهنده مشکل به وجود آمده در قلب باشد که برای درمان آن باید به متخصص مراجعه شود.

همچنین از حال رفتن می تواند بدون هیچ دلیلی هنگام انجام دادن هر فعالیت فیزیکی یا ورزش اتفاق بیفتد . مشخصاً از حال رفتن ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده اولیه مثل سبک شدن سر، سرگیجه و حالت تهوع قبل از آن ، باید به متخصص نشان داده شود . اگرچه این اتفاق بسیار نادر است اما افراد جوان بدون سابقه بیماری های قلبی نیز ممکن است این مورد را تجربه کنند که باید آن را به پزشک گزارش دهند.

در نهایت اگر به طور موقت بر اثر افتادن یا دیگر انواع تصادفات روزانه ، هوشیاری شما کاهش پیدا کرد، بهتر است که خودتان را به متخصص نشان دهید تا از خطرات بعدی جلوگیری کنید.