۰ نفر

چرا لاغر نمی شوم؟

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۵۸
کد خبر: 432956
چرا لاغر نمی شوم؟

کاهش چربی شکمی نه‌تنها ظاهر فرد را بهبود می‌بخشد بلکه برای سلامت هم مفید است. اما متأسفانه، گاهی خلاص شدن از شر این نوع چربی خیلی راحت نیست. اگر شما هم از کسانی هستید که تمام تلاششان را برای دستیابی به نتیجه مطلوب انجام می‌دهند، اما هنوز چربی شکمی‌شان از بین نرفته است، این مطلب را بخوانید تا با عوامل پنهان ازبین نرفتن چربی شکمی آشنا شوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری, اگر به‌راحتی نمی‌توانید میزان چربی شکمی‌تان را کاهش دهید، یکی از دلایل آن ممکن است این باشد که روش اشتباهی را برای این کار انتخاب کرده‌اید. ۵ نوع چاقی شکمی مختلف وجود دارد که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود و هرکدام از آنها به رژیم و ورزش خاصی نیاز دارند. بنابراین تعیین نوع چربی شکمی و برنامه‌ریزی برای کاهش وزن براساس آن موضوع مهمی است.

قانون شماره یک برای کاهش چربی شکمی نداشتن استرس است. کارشناسان می‌گویند افزایش مزمن هورمون استرس یعنی کورتیزول می‌تواند به دلایل مختلف به افزایش وزن، به‌ویژه در اطراف کمر و شکم منجر شود. افزایش احساس گرسنگی، تمایل به خوردن شیرینی‌جات و کاهش حساسیت به انسولین، از نتایج افزایش میزان این هورمون است. تولید بیش از حد کورتیزول و واکنش بدن شما به آن، یعنی روی آوردن به خوردن‌های هیجانی می‌تواند تبدیل به چرخه‌ای معیوب شود که برای سلامتی و دور کمرتان مضر است.

کمبود خواب می‌تواند در روند کاهش چربی شکمی تأثیر منفی داشته باشد. به گفته کارشناسان خواب خیلی کم باعث افزایش هورمونی به نام گرلین می‌شود که اشتها را تحریک می‌کند. کمبود خواب همچنین تأثیر منفی بر تعادل هورمون کورتیزول دارد. بنابراین اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید باید ابتدا ریشه بی‌خوابی‌تان را بیابید و آن را درمان کنید.

ورزش یک راه عالی برای کاهش چربی است. اما این نکته را نباید فراموش کنیم که به انواع مختلفی از ورزش‌ها بپردازیم. هر نوع ورزش به‌گونه خاصی بر بدن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، نباید فقط به ورزش‌های مخصوص تقویت قلب یا حرکات کششی اولویت بدهید. تمرینات قدرتی، شنا و حتی ورزش‌های رزمی را هم به تمریناتتان اضافه کنید. همچنین توجه داشته باشید که در ورزش زیاده‌روی نکنید زیرا فشارهای جسمی‌ ناشی از انجام ورزش‌های سنگین و بیش از حد هم می‌تواند تعادل کورتیزول را بر هم بزند.

وسواس داشتن درباره وزن می‌تواند روند کاهش وزن را کُند کند. هر بار که عدد نشان داده شده در ترازو با چیزی که مورد انتظار شماست فرق دارد، شما خودتان را قضاوت می‌کنید، انگیزه‌تان را از دست می‌دهید، دچار افکار منفی می‌شوید و روحیه‌تان خراب می‌شود. این شرایط می‌تواند باعث شود برای فرونشاندن استرس به‌وجود آمده به بیشتر غذا خوردن روی بیاورید. بنابراین بهتر است خودتان را فقط هفته‌ای یک‌بار وزن کنید.