۰ نفر

۷مرحله ضروری برای ورود به "منزل" در روزهای کرونایی

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹
کد خبر: 432588
۷مرحله ضروری برای ورود به "منزل" در روزهای کرونایی

در این مطلب به ۷ مرحله ضروری برای ورود به "منزل" در روزهای کرونایی اشاره شده است؛ اگر مجبورید برای کاری ضروری خانه را ترک کنید، هنگام استفاده از آسانسور، سوار شدن به اتومبیل خود و بازگشت به منزل این توصیه‌های بهداشتی را حتماً رعایت کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در شرایطی که ویروس کرونا همه‌گیر شده است، توصیه می‌شود که مردم در خانه بمانند تا زنجیره انسانی انتقال ویروس قطع شده و تعداد مبتلایان کاهش یابد، با این حال ممکن است برای انجام تعدادی از کارهای ضروری مانند خرید کردن برای ساعاتی خانه را ترک کنیم؛ همچنین با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل با ریسک کم‌تر می‌توانند فعالیت خود را دنبال کنند.

خروج از منزل و ورود به آن در این شرایط، دستورالعمل‌های پیشگیری دارد که باید رعایت شود؛ در صورتی که افراد این موارد را رعایت نکنند، ممکن است خطر انتقال ویروس خود و خانواده‌شان را تهدید کند؛ انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران با انتشار مطلبی با عنوان « نکاتی که باید برای ورود و خروج از منزل رعایت شود » مواردی را یادآور شده است: 

اقدامات زیر در هنگام بازگشت به خانه بسیار حیاتی است باید گام به گام و با دقت رعایت شود:

1- بعد از ورود به خانه، بدون دست زدن به هیچ چیز و بدون برخورد یا نشستن در جایی، مستقیماً به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید. (درب دستشویی را از قبل باز بگذارید و در صورت باز نبودن درب، با دستمال کاغذی آن را باز کنید و سریعاً دستمال را به سطل آشغال در بسته بیندازید و بعد از پایان کار، دستگیره دستشویی را ضدعفونی کنید.)

2- تلفن همراه، دسته کلید، سوییچ اتومبیل، کیف پول و دیگر وسایل همراه خود را ابتدا با دستمال مرطوب آغشته به الکل 70 درصد به طور کامل ضدعفونی کرده و روی دستمال کاغذی خشک دیگری بگذارید. (در صورت استفاده از قاب محافظ برای گوشی، آن را خارج کرده و هر دو گوشی و قاب محافظ را به طور کامل ضدعفونی کنید.)

3- لباس‌های بیرون خود را دربیاورید و در مکانی به دور از لباسهای منزل و دیگر وسایل خانه آویزان کنید. 

4- مجدد به دستشویی رفته و دست خود را به طور کامل بشویید. 

5- در این مرحله می‌توانید لباس منزل خود را بپوشید. 

6- دست خود را قبل، در حین و بعد از تهیه غذا، قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت بشویید؛ فراموش نکنید تحت هیچ شرایطی و در هیچ ساعت روز و در هیچ مکانی به صورت خود (چشم، بینی و دهان) دست نزنید. 

7- تمام سطوح پرتماس خانه و محل کار را هر روز با اسپری تمیزکننده بشویید. (از جمله: پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام و توالت، تلفن‌ها، کیبورد، تبلت و میز کنار تخت و دستگیره درب‌ها.)

موارد ذیل را هنگام خروج از منزل کنترل کنید...

1- آیا الزاماً باید از خانه خارج شوم؟ 

2- آیا محلول الکلی 70 درصد با خودم برداشته‌ام؟ 

3- آیا با خودم دستکش به همراه دارم؟‌

4- آیا ماسک در صورت ضرورت به همراه دارم؟ 

چند توصیه...

  • در صورت داشتن نشانه‌های تب و سرفه از خانه خارج نشوید. 
  • در صورت داشتن نشانه‌های تب و سرفه و ضرورت خروج از خانه حتماً ماسک بزنید. 
  • چندین عدد دستمال کاغذی تمیز و تا شده داشته باشید. 

برای استفاده از آسانسور در مکان‌های عمومی نکات زیر را به خاطر داشته باشید...

1- هرگز دکمه آسانسور را با انگشتان و دست خود لمس نکنید. 

2- دکمه‌های آسانسور آپارتمان را روزی چندین بار با الکل 70 درصد و یا بالاتر یا با هیپوکلریت 5 درصد (یک لیوان وایتکس و 9 لیوان آب) ضدعفونی کنید و دکمه‌های آسانسور را مستقیماً لمس نکنید. 

3- سعی کنید در آسانسور به تعداد زیاد سوار نشده و فاصله یک متر را رعایت کنید. 

4- اگر طبقات پایین‌تر هستید که به نظرتان می‌توانید بدون آسانسور تردد کنید، از آن استفاده نکنید. 

5- اگر محلول ضدعفونی نداشتید می‌توانید یک بسته دستمال کاغذی در کنار پانل دکمه‌ها بچسبانید و در کنار آن روی کاغذ بنویسید که برای فشار دادن دکمه‌های آسانسور و نیز باز و بسته کردن در آن از دستمال کاغذی استفاده کنند. 

6- یک سطل زباله درپوش‌دار نیز در داخل آسانسور بگذارید که پس از استفاده، دستمال کاغذی را در آن بیندازند. 

7- یک نفر مسئول باشد که هر روز وجود دستمال کاغذی را کنترل کرده و تخلیه سطل زباله را داوطلبانه برعهده بگیرد. 

برای استفاده از اتومبیل شخصی توصیه‌های زیر را فراموش نکنید...

1- حتی‌الامکان از دستکش استفاده کرده و پس از پیاده شدن دستکش را طوری از دستتان خارج کنید که هیچ جای بدنتان با قسمت رویی دستکش که در تماس با بیرون بوده است، تماس پیدا نکند. 

2- هنگام سوار شدن به اتومبیل دستگیره‌ها را با الکل 70 درصد و یا بالاتر با هیپوکلریت 5 درصد (یک لیوان وایتکس و 9 لیوان آب) ضدعفونی کنید. 

3- هنگام سوار شدن به اتومبیل خود، فرمان، دنده و ترمز دستی را با الکل 70 درصد یا بالاتر یا با هیپوکلریت 5 درصد (یک لیوان وایتکس و 9 لیوان آب) ضدعفونی کنید. 

4- هنگام سوار شدن به اتومبیل خود آینه جلو راننده را با الکل 70 درصد یا بالاتر یا با هیپوکلریت 5 درصد (یک لیوان وایتکس و 9 لیوان آب) ضدعفونی کنید. 

5- از عدم آلوده بودن محل گذاشتن کیف پول، گوشی و عینک خود اطمینان حاصل کنید. 

6- سوییچ خودرو خود را پس از حضور در خانه با الکل 70 درصد ضدعفونی کنید.