۰ نفر

ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 432183
ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این روزها تنها سلاح برای مبارزه با بیماری کرونا، رعایت نکات بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن است، گفت: مصرف ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ دکتر شهریار مستوفی افزود: می توان با رعایت نکاتی نظیر کاهش استرس، تحرک و ورزش کافی، رعایت بهداشت شخصی، خواب کافی، پرهیز از مصرف زیاد الکل، تنظیم سطح ویتامین‌‌های بدن و رژیم غذایی متوازن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد.

او گفت: وجود سیستم ایمنی بالا در بدن به این معنا نیست که این ویروس وارد بدن نمی‌شود، اما به راحتی می‌تواند با آن مقابله کند و این ویروس را از پای دربیاورد.

وی با اشاره به اینکه بهترین و مهمترین راه تقویت سیستم ایمنی استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها است، افزود: گلبول‌های سفید برای تامین انرژی کافی برای مبارزه با بیگانگان نیاز به ویتامین دارند، پس شناسایی وظیفه ویتامین های مختلف در سیستم ایمنی بدن و ترکیبات غذایی حاوی این ویتامین ها حائز اهمیت است.

وی در ادامه ویتامین C را جزو قدرتمندترین ترکیبات آنتی اکسیدانی دانست که دریافت آن رابطه مستقیمی با بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن دارد.

به گفته او، زمانی که شما ویتامین C کافی در طول روز دریافت کنید، میزان تولید گلبول‌های سفید خونتان افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس موادغذایی اظهار داشت: ویتامین C عملکرد سلول‌های ایمنی را بهبود می‌بخشد و در زمان بروز عفونت، سرعت مصرف آن در بدن افزایش می‌یابد.

به گفته وی، فلفل قرمز، فلفل سبز، کشمش سیاه، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، پاپایا، بروکلی، جعفری، آناناس، گریپ فروت، گل کلم، انبه و کلم بروکلی منابع غنی ویتامین است.

مستوفی در ادامه به ویتامین K نیز اشاره کرد و گفت: این ویتامین به منظور کنترل و درمان خون‌ریزی ناشی از بیماری‌های هموفیلی، کبد، زردی و زخم معده سودمند است و جعفری، گیاه خردل، پیاز، انواع کلم، کلم بروکسل و بروکلی، شلغم، اسفناج، مارچوبه، خیار، کلم، توت فرنگی، جگر مرغ و گل کلم هم منابع این ویتامین هستند.

وی در ادامه سخنان خود ویتامین‌های A و E  را نیز آنتی‎اکسیدان‌های مفیدی دانست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن ویروس در داخل بدن می‌شوند.

به گفته او، ویتامین A به حفظ ساختار سلول های موجود در پوست، دستگاه تنفسی و روده کمک می ‌نماید که در واقع اولین خط دفاعی بدن بشمار می‌ آیند.

منابع این ویتامین سیب زمینی شیرین، کلم برگ، هویج، اسفناج، جگر گاو، کاهو، کره، تخم مرغ، کدو حلوایی، بروکلی، زردآلو، طالبی، انبه، فلفل قرمز شیرین و ماهی تن است.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین با اعلام اینکه کمبود ویتامین D می‌تواند توان ایمنی بدن را کاهش دهد، گفت: ویتامین D یا ویتامین آفتاب، یک ویتامین محلول در چربی است که از طریق تنظیم هوموستاز کلسیم و فسفات نقش مهمی در متابولیسم استخوان ایفا می‌کند.

مستوفی افزود: این ویتامین میزان انسولین خون را تنظیم می‌کند و موجب کنترل دیابت می‌شود، عملکرد ریه‌ها و سلامت قلبی و عروقی را حمایت می‌کند و بر روی ژن‌هایی که در رشد سرطان نقش دارند، اثر می‌گذارد.

وی اظهارداشت: در صورت مصرف نادرست و بیش از حد مجاز ویتامین D به صورت سهوی یا عمدی بروز عوارضی مانند ایجاد سختی عروق، هیپر کالمی، یبوست، ضعف و خستگی، خواب آلودگی، سردرد، کاهش اشتها، پرنوشی و خشکی دهان بروز می‌کند.

او گفت: طبق گفته سازمان بهداشت جهانی WHO میزان مجاز مصرف روزانه ویتامین D برای نوزادان ۴۰۰ IU و برای بزرگسالان تا سن ۷۰ سال ۶۰۰ تا ۸۰۰ IU است.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده‌اندکه دریافت روزانه ویتامین D برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری به صورت مصرف روزانه ۸۰۰ تا هزار واحدی تاثیر بیشتری نسبت به دریافت مگا دوزهای ۵۰ هزار واحدی ماهانه، دارد.

به گفته او، ماهی کپور، ماهی سالمون، انواع قزل آلا، ساردین، روغن کبد ماهی، تخم مرغ و لبنیات (شیر) منابع اصلی این ویتامین هستند.

مستوفی، به ویتامین‌های گروه B نیز گفت: ویتامین‌های گروه B به‌طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند لذا موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند.

وی افزود: این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند؛ و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند.

به گفته وی، به علاوه ویتامین‌های B۶، B۱۲ و فولیک‌اسید در رشد و تکثیر سلول‌های ایمنی نقش مهمی دارند و اسفناج، بروکلی، مارچوبه، لوبیا چشم بلبلی، جگر گاو، کلم، لوبیا قرمز، آووکادو، کاهو و پرتقال ،سینه بوقلمون، گوشت گوساله، ماهی تن، سینه مرغ، دانه‌های آفتابگردان، دانه کنجد، نخود سبز، لوبیا چیتی منابع اصلی این ویتامین هستند.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین به ویتامین E نیز که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال آزاد برخی از ترکیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند، اشاره کرد و گفت: کمبود ویتامین E می‌تواند مانع فعالیت سلول‌های ایمنی بدن شود. این امر در بزرگسالان خطرآفرین می‌شود.

وی اضافه کرد: فندق، بادام، دانه‌های آفتابگردان، انبه، اووکادو، بروکلی، اسفناج، کدو گردویی، فلفل دلمه‌ای، زیتون، کلم برگ، چغندر برگ، گوجه فرنگی و کیوی منابع اصلی این ویتامین هستند.

مستوفی تاکید کرد در هنگام مواجهه با بیماری های تنفسی لازم است همه ویتامین های موردنیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود.