۰ نفر

آیا امکان ابتلای مجدد بهبود یافتگان کرونا وجود دارد؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۵۴
کد خبر: 431804
آیا امکان ابتلای مجدد بهبود یافتگان کرونا وجود دارد؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی در خراسان جنوبی گفت: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، بعد از بهبودی احتمالا تا دو سال آینده ایمن خواهند بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود ضیایی، امروز پنج شنبه 28 فروردین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل نوظهور بودن بیماری کرونا، اطلاعات در این خصوص کامل نیست، اما براساس خانواده این ویروس می‌توان حدس زد که ایمنی نسبی را شامل می‌شود و احتمالا ایمنی پایداری نخواهد بود.

وی در خصوص امکان ابتلای مجدد بهبود یافتگان کرونا به این بیماری، گفت: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، بعد از بهبودی احتمالا تا دو سال آینده ایمن خواهند بود مگر اینکه جهش در ویروس رخ دهد و این جهش شکل جدیدی از ویروس را ایجاد کند که بدن نسبت به آن، پادتن نداشته باشد و نتواند ویروس را مهار کند.

 مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: پاسخ ایمنی بدن به ویروس و باکتری‌ها متفاوت است، به این صورت که افراد در بیماری‌ها ایمنی کامل، نسبی و عدم ایمنی پیدا می‌کنند.

ضیائی ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی به هپاتیت a یا سرخک مبتلا باشد، بعد از بهبودی، ایمنی کامل نسبت به این بیماری‌ها خواهد داشت، اما گر فردی به کزاز مبتلا باشد و بهبود پیدا کند هیچ گونه ایمنی نسبت به این بیماری نخواهد داشت و برای کسب ایمنی حتما باید واکسن استفاده شود.

نماینده علمی ویروس کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: بعضی از بیماری‌ها ایمنی کوتاه مدت ایجاد می‌کنند، به عنوان مثال ویروس‌های خانواده کرونا با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ایمنی کوتاه مدت بین چند ماه تا دو سال را شامل می‌شوند.

ضیائی تصریح کرد: افراد مبتلا ۱۴روز بعد از ترخیص، می‌توانند از قرنطینه خارج شوند، اما مدفوع این افراد تا ۲۱روز آلوده‌کننده بوده و توصیه می‌شود درصورت ارتباط با افراد مسن و گروه های پرخطر حتما از ماسک استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد پس از ۲۸ روز، به دلیل وجود آنتی بادی می‌توانند اهدای پلاسمای خون داشته باشند.