۰ نفر

تاثیر مصرف آسپرین در کاهش خطر سرطان کبد در مبتلایان هپاتیت

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۵۳
کد خبر: 424688
تاثیر مصرف آسپرین در کاهش خطر سرطان کبد در مبتلایان هپاتیت

افراد مبتلا به هپاتیت B یا C در معرض ریسک بالا ابتلا به سرطان کبد قرار دارند، اما محققان دریافتند مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین به شکل قابل توجهی این خطر را کاهش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان دانشگاه هاروارد دریافتند در طول میانگین ۸ سال پیگیری وضعیت شرکت کنندگان، ۴ درصد بیمارانی که آسپرین با دوز پایین مصرف کرده بودند مبتلا به سرطان کبد شدند، در حالی که این رقم در مورد بیمارانی که این دارو را مصرف نکرده بودند ۸.۳ درصد بود.

دکتر «تریسی سیمون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «هنوز مشخص نیست که چگونه آسپرین از ابتلاء به سرطان کبد پیشگیری می‌کند. اما آسپرین دارای خواص ضدالتهابی است که تأثیری فراتر از نقش پیشگیرانه از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.»

در سایر مطالعات، آسپرین با کاهش چربی در کبد، التهاب و زخم در بافت مرتبط بوده است که همگی از نشانه‌های بیماری کبدی نظیر سرطان هستند.

سیمون در ادامه می‌افزاید: «آسپرین موجب توقف یا به تاخیرافتادن روند پیشرفت بیماری کبد می‌شود.»

محققان تاکید می‌کنند باوجودیکه این یافته‌ها امیدبخش هستند، اما قطعی نیستند، و هیچکس نباید به امید پیشگیری از سرطان کبد شروع به مصرف آسپرین نماید.

در این مطالعه، محققان بیش از ۵۰ هزار فرد مبتلا به هپاتیت B و C را که آسپرین با دوز پایین مصرف نکرده بودند را با بیش از ۱۴ هزار بیماری که آسپرین مصرف کرده بودند، مقایسه کردند. این افراد به موجب پیشگیری از حملات قلبی و سکته، آسپرین مصرف می‌کردند.

یافته‌ها نشان داد مصرف کنندگان آسپرین، با خطر کمتر ابتلاء به سرطان کبد روبرو بودند. همچنین محققان دریافتند هرچقدر طول مدت مصرف آسپرین بیشتر باشد، کاهش ریسک سرطان کبد کمتر خواهد بود.