۰ نفر

تاثیر پروتئین کاهو در بهبود سریع‌تر شکستگی استخوان

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۲۸
کد خبر: 423972
تاثیر پروتئین کاهو در بهبود سریع‌تر شکستگی استخوان

محققان دریافتند داروی حاوی پروتئین رشدیافته در برگ‌های کاهو می‌تواند به بهبود سریع‌تر شکستگی استخوان کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، افراد مبتلا به دیابت نه تنها در معرض ریسک بالا شکستگی استخوان هستند بلکه روند بهبودشان هم در مقایسه با جمعیت عمومی طولانی‌تر است.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در تلاش برای یافتن راهی برای درمان خوراکی هستند تا بتوانند شکستگی استخوان را در بیماران مبتلا به دیابت سریع‌تر بهبود بخشند.

دکتر «هنری دنیل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما به راه حلی مقرون به صرفه، آسان و امکان پذیر در این زمینه رسیدیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در طول ۵۰ سال گذشته، تزریق انسولین نوترکیب انسانی که در مخمر یا باکتری تولید می‌شد، جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌داد اما این محصول برای بیش از ۹۰ درصد جمعیت دیابتی جهان مقرون به صرفه نیست.»

انسولین، هورمون پروتئینی است که پانکراس (لوزالمعده) تولید می‌کند و این هورمون به تبدیل گلوکز بدن به انرژی کمک می‌کند. در افراد دیابتی این هورمون تولید نمی‌شود و گلوکز تشکیل شده موجب بروز مشکلات جدی برای سلامت می‌شود.

تیم تحقیق در این مطالعه، پروتئین‌های خاصی را به سلول‌های گیاهی وارد کردند. سپس گیاه شروع به تجلی آن ژن در سلول‌هایش کرد. زمانیکه گیاه پروتئین را در برگ‌هایش تولید می‌کند افراد می‌توانند از آن برای درمان خوراکی استفاده نمایند.

در این مطالعه خاص، تیم تحقیق پروتئین موسوم به IGF-1 (فاکتور -۱ رشد شبه انسولین انسانی) را که نقش اساسی در رشد و ترمیم ماهیچه و استخوان ایفا می‌کند، معرفی کردند.

آنها با استفاده از متد خاصی، IGF-1 و CTB (پروتئینی که به انتقال پروتئین‌های ترکیب شده در جریان خون از سیستم گوارش کمک می‌کند) را در برگ‌های کاهو متجلی کردند و ژن مقاوم به آنتی بیوتیک را حذف کردند.

زمانیکه کاهو رشد کرد، محققان گیاه را به صورت خشک منجمد کردند و برگ‌هایش را برای تولید داروی با ماندگاری ۳ سال پودر کردند.

درمان با این دارو موجب رشد چندین نوع سلول از جمله سلول‌های موردنیاز برای ساخت استخوان‌ها در سلول‌های موش و انسان شد.

زمانیکه این دارو به موش‌ها داده شد، میزان IGF-1 افزایش یافت. زمانیکه موش‌های مبتلا به دیابت با این دارو تغذیه شدند، علائم بهبودی سریع در حجم و تراکم استخوان‌ها مشاهده شد.

محققان امیدوارند از این دارو بتوانند برای مشکلاتی نظیر پوکی استخوان و بازسازی استخوان‌ها بعد از سرطان هم استفاده نمایند.