۰ نفر

روش‌های کنترل استرس ناشی از کرونا

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۳۰
کد خبر: 423679
روش‌های کنترل استرس ناشی از کرونا

کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی مازندران گفت: خبرهای ناامیدکننده و نگران‌کننده از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بر نگرانی بیش از حد اعضای خانواده می‌افزاید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایط فعلی که جامعه ما در حال مبارزه با ویروس کرونا است، نگرانی ناشی از آن می‌تواند برای هر فردی آزاردهنده بوده و بر سیستم عصبی وی تأثیر بگذارد.

قاسم گرجی کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی مازندران در این باره در گفت: استرس باعث ترشح هورمون‌های آزار دهنده در بدن وکاهش انرژی افراد می‌شود.

وی افزود: استرس بیش از حد علاوه بر این به دلیل تأثیر بر مخچه باعث کاهش قدرت یادگیری، کاهش قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت در افراد می‌شود و استرس بسیار شدید علاوه بر همه موارد گفته شده، فراموشی موقت و دست‌پاچگی و در نهایت کاهش اعتماد بنفس را در افراد به همراه خواهد داشت.

گرجی یادآور شد: با این اوضاع و در شرایط قرنطینه خانگی در برابر کرونا ویروس باید گفت که والدین نقش بسیار مهمی در کنترل استرس در بین اعضای خانواده خواهند داشت، پدران و مادرها با کنترل خود در اوضاع فعلی می‌توانند باعث ایجاد احساس آرامش و حتی قدرت در فرزندان و همه اعضای خانواده شوند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: خبرهای نا امیدکننده و نگران‌کننده از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بر نگرانی بیش از حد اعضای خانواده می‌افزاید، در این صورت باید بار استرسی افراد را بسیار بالا دانسته و منتظر رفتارهایی از سوی افراد باشیم که دور از انتظار هستند.

وی ادامه داد: در بحث چرخه استرس وقتی والدین و یا یکی از اعضای خانواده نگرانی بیش از حد از خود نشان می‌دهند زمینه را برای ترس اعضای خانواده مهیا می کنند، بعد از مدتی والدین با مشاهده ترس بیش از حد فرزندان به احتمال خود نیز از وضعیت موجود نگران شده و ترس در خود را به جای کنترل خود، تقویت کنند.

گرجی عنوان کرد: در چنین شرایطی همه امید فرزندان،کودکان و خردسالان به والدین و اعضای بزرگسال خانواده است و این روند به شدت بر کاهش انرژی اعضای خانواده تاثیرگذار بوده و در نهایت بدن افراد را در برابر ویروس و باکتری‌ها تأثیرپذیر می‌کند.
کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی مازندران بیان کرد: این رویداد را ما چرخه شیطانی استرس و اضطراب می‌نامیم که در آن تعداد بسیار زیادی از افراد دچار آسیب روحی و روانی می‌شوند، اما چگونه از خود در برابر چرخه شیطانی استرس مراقبت کنیم؟

وی اعلام کرد: ارتباط خود با افراد ترسو و نگران را به حداقل رسانده و یا حذف کنید، تا آنجا که امکان دارد نوار ارتباط اعضای خانواده در خصوص دریافت خبرهای نگران کننده و ترسناک مثل دریافت خبر تعداد افراد آلوده به کرونا و یا افراد جان‌باخته ناشی از آلودگی به کرونا ویروس قطع شود.

گرجی گفت: سعی کنید به عنوان رهبر خانواده خود که مورد اعتماد اعضای خانواده به ویژه همسرتان است، عکس‌العمل‌های خود را در مقابل خبرهای کرونایی عادی جلوه دهید.

این مسؤول تأکید کرد: بهتر است افراد بزرگ‌سال با هدف ایجاد سلامتی در خانواده‌ها در درجه نخست خود را از نظر روانی کنترل کنند، ترس و نگرانی خود را در مقابل دیدگان دیگر اعضای خانواده پنهان کرده و اگر نیاز به هم‌دلی و یا صحبت در زمینه ویروس کرونا دارند به دور از دیدگان اعضای خانواده با فردی متخصص و یا خارج از چارچوب خانواده سخن بگویند.

وی تصریح کرد: به جای نگرانی و ترس شدید، خوشی و شادی را برای اعضای خانواده به ارمغان آورده و مطمئن باشید که با انجام اقدامات مراقبتی،خود و اعضای خانواده خود را در مقابل کرونا بیمه خواهید کرد.

گرجی اظهار کرد: مادر در خانواده نقش مهمی را دارد، ارتباط بسیار زیاد و نزدیکی را با فرزندان خانواده دارد، اما حس مادری در خانواده گاهی باعث نگرانی شدید این افراد برای سلامتی فرزندانشان خواهد شد و از طرفی ترس و نگرانی مادر به راحتی به فرزندان منتقل و باعث نگرانی و ترس در فرزندان و کاهش انرژی آنان خواهد شد.
کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی مازندران اضافه کرد: پدر خانواده نیز قبل از هر چیزی باید در نظر داشته باشد که برای کنترل وضعیت در خانواده باید مراقب سلامت روان مادر خانواده باشد، متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها سبک زندگی و فرزند پروری استبدادی را در زندگی خود به کار می‌برند و اعمال خشونت را برای تربیت فرزندان خود انجام می‌دهند.

وی اذعان داشت: اعمال خشونت در وضعیت کنونی بر علیه هر کسی استرس‌زا و نگران‌کننده خواهد بود، به ویژه در خانواده می‌تواند بی نهایت استرس‌زا و برای اعضای خانواده و همان‌گونه که بیان شد به ضرر افراد خردسال خواهد شد.

گرجی در پایان ابراز کرد: کودکان رویدادها را سیاه و سفید تلقی می‌کنند و چون از قضاوت مناسبی برخوردار نیستند به همین دلیل درشرایط نامناسب بار استرسی بسیار بالایی را متحمل خواهند شد.