۰ نفر

کارشناسان مطرح کردند:

از کرونا نترسید مقاومت بدن‌تان را بیشتر کنید

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۵
کد خبر: 422330
از کرونا نترسید مقاومت بدن‌تان را بیشتر کنید

برای ویروس کرونا مرکز درمانی و داروخانه و ایستگاه اتوبوس فرقی ندارد هر جایی که بتواند می‌نشیند و به دنبال میزبانی می‌گردد تا در بدنش جا خوش کند. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، حتی برای گرفتن دارو نیز به داروخانه‌ها مراجعه نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، این موضوع را دکتر امیدی،  مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابت کشور گوشزد کرده و می‌گوید:‌ «داروخانه‌ها این روزها مملو از جمعیتی است که برای خرید ماسک و وسایل بهداشتی در این مراکز تردد می‌کنند و به همین دلیل به بیماران دیابتی اکیدا توصیه می‌شود که در داروخانه‌ها حضور پیدا نکنند و اگر نیاز به دارو یا انسولین دارند از نزدیکان خود بخواهند که داروی آنها را تهیه کنند؛ زیرا ریسک آلودگی در این مراکز بالاست و بیماران دیابتی و افرادی که دچار بیماری‌های سخت هستند می‌توانند به‌راحتی به این بیماری مبتلا شوند.

او معتقد است که این ویروس به‌شدت برای بیماران دیابتی خطرناک است؛ زیرا این گروه از بیماران دچار مشکل ضعف سیستم بدنی هستند و در صورت ابتلا به بیماری بدن آنها توان مقابله کمتری با آن نسبت به سایر افراد دارند و به همین دلیل باید برای این بیماران تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود. اما در حال حاضر شیوع گسترده این بیماری فضا را برای تصمیم‌گیری‌ها در خصوص این بیماران خاص محدود کرده است و حتی واکسنی مانند آنفلوآنزا را که برای این گروه از افراد بسیار اهمیت دارد به‌سختی می‌توان پیدا کرد.

امیدی سیستم بهداشتی را نسبت به بیماران دیابتی کمی بی‌توجه می‌خواند و می‌گوید: «وزارت بهداشت باید تمهیداتی در نظر بگیرد تا این بیماران خاص کمتر تردد کنند؛ این در حالی است که بیمار دیابتی که کارت انجمن دیابت دارد و انجمن هم تأکید دارد که این بیمار باید انسولین مصرف کند باز باید به متخصص مراجعه کند و علاوه بر اینکه هزینه بیشتری باید برای درمان متحمل ‌شود، ریسک رفت‌وآمد را هم باید به دوش بکشد.  

او معتقد است که واکسن آنفلوآنزا شاید بتواند تا حدودی ریسک کرونا را در بیماران دیابتی کاهش دهد اما متأسفانه سیکل اداری دریافت این دارو سبب می‌شود که این افراد قید واکسن آنفلوآنزا را بزنند. این در حالی است که از ٥ دهه قبل استفاده از این واکسن برای بیماران دیابتی مورد تأکید بوده است.

 بیماران دیابتی به دلیل ضعف ایمنی بدن بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند و به همین دلیل این متخصص پیشنهاد می‌دهد که انجمن‌ها اختیاراتی داشته باشند که بتوانند از این بیماران در انجمن تست بگیرند تا از رفت‌وآمد آنان به بیمارستان‌ها کم شود؛ درواقع امکاناتی به انجمنی مانند دیابت داده شود تا از این بیماران تست بگیرند و قبل از اینکه افراد وارد فاز خطرناک شوند بحث قرنطینه برای آنها گوشزد شود. افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا بسیار اهمیت دارد و دولت باید اقدامات آموزشی برای بیماران انجام دهد.

بیماران خاص جزو گروه‌های پرخطر

بیماران خاص جزو گروه‌های پرخطر هستند و به همین دلیل این گروه از افراد باید از حضور در مکان‌های عمومی مانند بانک‌ها خودداری کنند، در روزهای پایانی‌ سال بانک‌ها نسبتا شلوغ هستند و امکان انتقال ویروس در این مکان‌ها بالاست به همین دلیل مراجعان حتما باید با دستکش و حفاظ تنفسی در این مکان‌ها حاضر شوند و پس از خروج از شعب دست‌ها را نیز کاملا بشویند. در این شرایط بهتر است که تا حد ممکن کارهای بانکی غیرحضوری انجام شود.

حتی صفحه دستگاه‌های خودپرداز بانکی نیز می‌تواند کانون انتشار بیماری باشد و رعایت بهداشت فردی و استفاده از دستکش در کار نیز برای بیماران بسیار ضروری است.

 این متخصص تأکید کرد که طبق آمار وزارت بهداشت چهار نفر از افرادی که جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند در بانک مشغول به کار بوده‌اند و به همین دلیل توصیه می‌شود بیماران دیابتی از خودشان بیشتر مواظبت کنند زیرا که جا‌به‌جایی پول در سرعت‌بخشی انتشار بیماری اثر مستقیم دارد؛ به همین دلیل بهتر است در فروشگاه‌ها و به‌ویژه نانوایی‌ها وجوه با کارت الکترونیکی پرداخت شود و به این گروه از بیماران توصیه می‌کنیم در این زمینه نیز از دستکش استفاده کنند و پس از استفاده نیز دست‌های خود را به ‌طور مرتب بشویند.

سن بالا خطر کرونا را بیشتر می‌کند

زهرا امیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نیز می‌گوید: «ویروس کرونا هر چند ‌سال یک‌بار در فصل زمستان خودش را نشان می‌دهد و در سال‌های گذشته با نام سارس و و مورس خودنمایی کرده بود و سالمندان بیشترین افرادی هستند که این بیماری مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند. »

این متخصص معتقد است که ویروس کرونا برای افراد سن بالا، دیابتی‌ها، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و به دلیل بیماری‌های مختلف دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ویروس کرونا همان آنفلوآنزایی است که جهش پیدا کرده است اما اثراتی که این ویروس بر جای می‌گذارد بسیار کمتر از آنفلوآنزاست. ویروس کرونا جهانی است و در همه گروه‌های سنی امکان ابتلا به آن وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند در هر سنی با علایم خاص بروز پیدا کند و اگر افراد کمتر از پنج سال به آن مبتلا شوند کمتر دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا بدن آنها در برابر این ویروس آنتی‌بادی‌های بسیار قوی‌تری تولید می‌کند اما افراد با سن‌های بالاتر این بیماری را در شرایط سخت‌تری تجربه می‌کنند زیرا با بالارفتن سن بیماری‌های زمینه‌ای در افراد بیشتر شده و همین موضوع سبب می‌شود که مقاومت بدنی این افراد پایین باشد و ابتلای آنها به این بیماری آسان‌تر می‌شود.

او با تأکید بر اینکه ۷۷‌درصد از مبتلایان به ویروس کرونا دچار تب، ۸۰‌درصد دچار سرفه، ۵۲‌درصد دچار کوفتگی و بدن‎درد، ۲۱‌درصد دچار سردرد و ٤‌درصد دچار تنگی نفس می‌شوند، اضافه می‌کند:‌ «این ویروس برای خانم‌ها و آقایانی که سنین بالایی دارند بسیار خطرناک است و در کنار آن افرادی که بیماری زمینه‌ای مزمن دارند، افراد مبتلا به دیابت یا دارای نقص ایمنی، بیماران کلیوی و افراد مبتلا به برونشیت مزمن باید مراقبت بیشتری در روزهای کرونایی از خود داشته باشند.»

 خوردن غذاهایی که سیستم ایمنی این افراد را تقویت می‌کند در این میان بسیار اهمیت دارد و گروه غذاهای ویتامین C،E  و A   در افزایش ایمنی بدن موثر است.

کرونا مادران باردار را تهدید نمی‌کند

این پزشک متخصص تأکید کرد که مهم‌ترین کاری که می‌تواند برای کاهش اثرات این بیماری انجام گیرد این است که زنان باردار تلاش کنند در مرحله اول خودشان را در معرض این ویروس قرار ندهند و در قدم بعدی سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهند.

امیری تأکید می‌کند: «رعایت نکات بهداشتی می‌تواند در کاهش آمار ابتلا به کرونا ویروس موثر باشد زیرا حداکثر این ویروس به مدت ٩ ساعت باقی می‌ماند و اگر  محل آلوده به ‌طور کامل ضدعفونی و شسته شود، ویروس کاملا از بین می‌رود؛ رعایت مسائل بهداشتی ازجمله شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، پرهیز از دست‌دادن و روبوسی با افراد، استفاده از دستمال یک‌بار مصرف برای سرفه و عطسه، پرهیز از استفاده وسایل نقلیه عمومی و توجه به علایم بیماری و کنترل تب توصیه می‌شود.»

اگر احساس می‌کنید زیاد در معرض ویروس هستید ماسک بزنید

استفاده از ماسک برای همه ضرورتی ندارد اما آنهایی که بیشتر در معرض خطر هستند مانند بیماران خاص و زنان باردار وقتی در جایی حضور پیدا می‌کنند که احتمال سرایت این بیماری وجود دارد، بهتر است از ماسک استفاده کنند.

 امیری تأکید می‌کند که تهویه خانه برای افراد سالخورده و آن دسته از بیماران که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، بسیار اهمیت دارد و بهتر است از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنند؛ اما تمیزکردن سطوح مشترک مانند پیشخوان آشپزخانه، تلفن، وسایل حمام و توالت بسیار اهمیت دارد.

همه گروه‌ها باید این را در نظر داشته باشند که حتما بعد از تماس دست با گوشت خام دست‌ها شسته شود و همچنین توصیه می‌شود که حتما تخته گوشت مواد خام و پخته جدا باشد.

مقاومت بدن‌تان را افزایش دهید

از کرونا نترسید بلکه مقاومت بدن‌تان را افزایش دهید؛ این موضوعی است که امیری به آن تأکید می‌کند و می‌گوید سد مقاوم در برابر این بیماری بالابردن مقاومت بدن است. خوردن غذاهای گروه ویتامین B، D، A و  E در بالابردن ایمنی بدن بسیار اهمیت دارد؛ خوراکی‌هایی مانند جعفری، شلغم، پیاز، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، فلفل‌دلمه‌ای، سیب‌زمینی، کلم‌برگ، کاهو، هویج، زیتون، چغندر قند، دانه‌های کنجد و آفتابگردان، نخودسبز، لوبیاچیتی، خیار، کیوی، پرتقال، توت‌فرنگی، انبه و آواکادو ازجمله این مواد غذایی مفید هستند. همچنین گوشت گوساله، ماهی تن، کپور، انواع قزل‌آلا، ساردین، روغن کبد ماهی، تخم‌مرغ، شیر، جگر مرغ، جگر گاو، سینه بوقلمون و مرغ از دیگر مواد غذایی مفید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

این پزشک متخصص تأکید می‌کند که اگر مدارس و برخی از اداره‌ها تعطیل شده‌اند به معنای این نیست که شما می‌توانید به راحتی در خیابان تردد کنید بلکه این کار به این دلیل انجام می‌شود که بچه‌ها در خانه بمانند و کمتر در مواجهه با دیگران قرار بگیرند.

به همین دلیل بهتر است تنها به خودتان فکر نکنید زیرا شاید شما خودتان بتوانید در برابر اثرات این بیماری مقاومت کنید اما هستند افرادی در اطراف شما که نمی‌توانند در برابر این بیماری مقاومت کنند به همین دلیل باید دست از خودخواهی بردارید و به همه فکر کنید.

نانواها بیشتر مراقب باشند

رعایت این موارد برای همه لازم است خصوصا کسانی که در نانوایی‌ها کار می‌کنند و غذای اصلی مردم را تهیه می‌کنند. امیری تأکید می‌کند افرادی که در نانوایی‌ها و نان فانتزی‌ها کار می‌کنند به محض دیدن نشانه‌هایی مانند تب و سرفه باید دست از کار بکشند. متصدیان باید از ورود مشتریان و افراد متفرقه به قسمت‌های داخلی محل کسب جلوگیری کنند و فردی که نان را تحویل مردم می‌دهد و فردی که پول را از آنها دریافت می‌کند باید جدا باشد و حتی‌الامکان مشتریان خودشان کارت بکشند و در کنار دستگاه پوز مواد ضدعفونی‌کننده برای استفاده مشتریان وجود داشته باشد.

 بهتر است در شرایط فعلی مردم هنگام خرید نان سفره‌ای ترجیحا پارچه‌ای به همراه داشته باشند و نان را بر روی آن پهن کنند. در نان فانتزی‌ها هم کارگری که نان را برای تحویل به مشتری آماده می‌کند باید جداگانه و به صورت مستمر از دستکش یک‌بار مصرف به روش صحیح استفاده کند.