۰ نفر

لطفا صورت‌تان را لمس نکنید!

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۴
کد خبر: 421094
لطفا صورت‌تان را لمس نکنید!

ریزش آب بینی، سرفه، گلودرد یا تب، هرکدام از این علایم این روزها می‌تواند آدم‌ها را با وحشت مبتلاشدن به ویروس کرونا یا کووید ١٩ مواجه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، ترسی که شروع شده و ممکن است تا ماه‌ها ادامه داشته باشد. این ویروس نوپدید و ناشناخته است اما در کنار شباهت‌هایش به آنفلوآنزا و سرماخوردگی تفاوت‌هایی هم دارد که باید آنها را شناخت تا با هر علامت بیماری، ترس ابتلا به کرونا ویروس نداشته باشیم. این ترس ممکن است درنهایت منجر به بروز رفتاری شود که به فرد بیمار آسیب بزند. این روزها ترجیحا افراد به محض مشاهده علایم سرماخوردگی به مراکزدرمانی مراجعه نکنند؛ چراکه درصورتی که آلوده به ویروس کرونا نباشند، با حضور در بیمارستان ممکن است بیشتر در معرض ابتلا قرار بگیرند. بنابراین اگر تفاوت‌ها و شباهت‌های کووید١٩ با آنفلوآنزا و سرماخوردگی را بشناسیم، ممکن است کمک بزرگی برای فرار از ابتلا به کرونا باشد.

افراد بیمار ممکن است علایم تب، سرفه، تنگی‌نفس و دیگر علایم مشابه آنفلوآنزا داشته باشند اما مهم‌ترین وجه تمایز سه بیماری در این است که در آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی، بیمار با مصرف داروها ظرف گذشت چند روز یا یکی دوهفته بهبود پیدا می‌کند اما همان‌طور که در مورد کووید ۱۹ گفته شده، تاکنون دارویی روی آن تأثیر نداشته است؛ بلکه بیماری در ابتدای راه، به‌جای بهبود، بدتر می‌شود و می‌توان گفت فرد به واسطه توان بدنی دوره بیماری را پشت‌سر می‌گذارد. دکتر شهناز آرمین، فوق‌تخصص عفونی اطفال است. او  از شباهت‌ها و تفاوت‌های این اپیدمی با دیگر ویروس‌های شناخته‌شده می‌گوید.

سرعت شروع بیماری کرونا تدریجی است، اما آنفلوآنزا ناگهانی فرد را مبتلا می‌کند. تب شایع در کرونا در ٩٩‌درصد موارد کمتر از ٤٠ سانتی‌گراد است، درحالی‌ که تب آنفلوآنزا به‌طور شایع بیشتر از ٤٠ درجه است. بیمار مبتلا به آنفلوآنزا لرز می‌کند اما این علامت در کرونا نادر است. سرفه‌های مبتلایان به کرونا خشک است اما سرفه‌های آنفلوآنزا مرطوب است. دکتر آرمین در این رابطه  توضیح می‌دهد: «هر دو ویروس تنفسی هستند؛ یعنی از راه قطرات تنفسی منتقل می‌شوند. از لحاظ بالینی بیماری‌ها با هم شباهت دارند اما در آنفلوآنزا بدن درد شدید و تب بسیار بالاست و البته نباید فراموش کرد که همه موارد آنفلوآنزا علایم یکسان ندارند. با این حال در کووید ١٩ تب به‌شدت آنفلوآنزا نیست و بیمار سرفه‌های به‌شدت خشک دارد که رفته‌رفته مرطوب می‌شود.

در کرونا افراد احساس گرفتگی و تنگی قفسه سینه دارند که این علامت در بیشتر موارد شدید است ولی در آنفلوآنزا شدت احساس تنگی ریه کمتر است. خستگی و بی‌حالی و بی‌اشتهایی هم از مواردی است که در دو ویروس مشترک است اما با شدت و میزان متفاوت. به‌طورکلی نکته مهم این است که در ابتدای راه نمی‌توان گفت ویروسی که بیمار به آن مبتلا شده، کروناست یا آنفلوآنزا. در هرکدام از این دو بیماری که افراد در معرض آن قرار می‌گیرند، اقدامات اولیه و پیشگیرانه ضرورت دارد.

اما برای فرار از ابتلا به کرونا این نکات ساده را حتما رعایت کنید:  شستن مکرر دست‌ها، زدن ماسک، رعایت فاصله از افراد دارای علایم، دوری از قرارگرفتن در محیط‌های شلوغ.» این پزشک متخصص عفونی می‌گوید: «سازمان بهداشت جهانی با بروز این ویروس شعاری اعلام کرده که «dont touch your face»؛ صورتت را لمس نکن. این شعار بر اهمیت خیلی زیاد شست‌وشوی دست تأکید دارد. کار پیشگیرانه بسیار ساده که هیچ امکانات خاصی نیاز ندارد. همین‌طور فاصله‌گرفتن از افراد که بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. یک تا دومتر از همه افراد چه بیمار و چه سالم فاصله داشته باشید و تا می‌توانید در اماکن تجمع انسان‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی حاضر نشوید.»

علایم رایج سرماخوردگی و کروناویروس

تمام بیماران علایم مشابهی را نشان نمی‌دهند، اما موارد یکسان در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، تب، سرفه و تنگی‌نفس است. علایم ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی، تب بالا و طولانی‌مدت است؛ بنابراین عطسه‌ زیاد، آبریزش بینی و گلودرد که علامت‌های معمولی در بیماری عفونی بخش فوقانی دستگاه تنفسی است، از نشانه‌های سرماخوردگی یا آنفلوآنزای معمولی است. از آنجا که ویروس جدید کرونا در درجه‌ اول، دستگاه تنفسی تحتانی (شش‌ها) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بیشتر باعث سرفه خشک، تنگی‌نفس یا عفونت ریه می‌شود. آرمین می‌گوید: «قطرات تنفسی حاصل از سرفه و عطسه عامل انتقال بیماری هستند. افراد باید از دستمال یا آرنج خم‌شده خودشان برای جلوگیری از پخش قطرات تنفسی کمک بگیرند. این قطره‌ها تا دومتر هم می‌تواند به اطراف پخش شود و محیط را آلوده کند.»

بیشتر موارد مشکوک به کرونا، آنفلوآنزاست

 بیشتر مراجعه افراد به مراکزدرمانی در هفته‌های اخیر ناشی از ترس و نگرانی و اضطرابی است که از ویروس کرونا دارند، ولی اغلب پس از انجام آزمایش‌ها مشخص می‌شود که بیماری آنها آنفلوآنزا و در برخی موار هم سرماخوردگی بوده است. آمار دقیق مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا هنوز مشخص نیست، اما این عدد حدود ۲‌درصد تخمین زده شده است. دکتر آرمین در مورد ماندگاری ویروس روی سطوح می‌گوید: «فردی که احساس بیماری می‌کند، بهتر است از ماسک استفاده کند. گفته می‌شود ویروس روی سطوح فلزی باقی می‌ماند و ماندگاری‌اش بیشتر از سطوح پارچه‌ای است. این یعنی روی لباس‌ها هم ویروس می‌ماند. به همین دلیل گفته می‌شود دست‌ها را مرتب بشویید و تا دست‌های‌تان را نَشُسته‌اید، حتی صورت‌تان را لمس نکنید. حتی اگر سطوح آلوده به ویروس زنده را هم لمس کنید. اگر دست‌های‌تان را بشویید و ضدعفونی کنید، دیگر خطری شما را تهدید نمی‌کند. به‌طورکلی این حلقه یا چرخه حرکت ویروس با شست‌وشو و ضد‌عفونی‌کردن سطوح از بین می‌رود.»

این متخصص عفونی به همکاری و مشارکت مردم برای پشت‌سرگذاشتن این اپیدمی تأکید می‌کند: «همه مردم باید عزم جدی داشته باشند و موارد بهداشتی را رعایت کنند. نگرانی‌های بی‌مورد را از خودمان دور کنیم و هر فرد که سرفه خشک می‌کند، ترس از ابتلا پیدا نکند؛ چراکه همین ترس بی‌مورد می‌تواند ایمنی بدن را پایین بیاورد و خطر ابتلا را بیشتر کند. کووید ١٩ هم مانند آنفلوآنزا برای کسانی که بیماری زمینه‌ای ندارند و بدن‌شان مقاوم است، خطرآفرین نیست. با این حال توصیه می‌شود افراد تا جایی که می‌توانند، این هفته‌ها در خانه بمانند. در اماکن شلوغ از ماسک استفاده کنند و دست‌شان را ضدعفونی کنند.»

آرمین می‌گوید: «ماهیت ویروس نوپدید هنوز مشخص نیست. تحقیقات در مورد آن ادامه دارد. برخی از ویروس‌ها فصلی هستند و با گرم‌شدن‌ هوا از بین می‌روند اما در مورد کرونا هنوز مشخص نیست. امیدواریم این ویروس هم با گرم‌شدن هوا از بین برود و با تغییر فصل دوره‌اش تمام شود.»

این پزشک که فوق‌تخصص عفونی اطفال است، در مورد ابتلای کودکان به کووید ١٩ می‌گوید: «براساس اطلاعاتی که تا الان به دست آمده است، اطفال کمتر گرفتار کووید ١٩ می‌شوند. این فرضیه دو احتمال دارد؛ یا این افراد کمتر مبتلا می‌شوند، یا علایم ملایم‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، اما در هرصورت همه موارد بهداشتی برای اطفال هم باید رعایت شود. امکان دارد کودکی بیماری را با علامت ملایم‌تری گرفته و دوره ویروس را پشت‌سر بگذارد اما همین کودک ناقل ویروس به یک فرد بالغ باشد و بیماری در بدن افراد بزرگسال سخت‌تر خواهد بود. بنابراین بهتر است کودکان را از محیط‌های شلوغ و افراد بیمار دور نگه داریم و استفاده از ماسک و شست‌وشوی درست دست‌ها را به آنها آموزش دهیم.»