۰ نفر

کرونا با افراد مبتلا به ویروس HIV چه می‌کند؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۴۷
کد خبر: 420957
کرونا با افراد مبتلا به ویروس HIV چه می‌کند؟

مشاور فرهنگی اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد مبتلا به ویروس «نقص ایمنی بدن انسان» یا «اچ آی وی»، راحت تر از سایر افراد به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد و این اتفاق شرایط وضعیت جسمی آن‌ها را وخیم‌تر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وحید جهانمیری روز جمعه  افزود: طبق تحقیقات، افراد سالمند و دارای بیماری زمینه ای یا نقص ایمنی، بیش از بقیه در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند و در صورت ابتلا به آن عوارض سختی را متحمل خواهند شد.

وی ادامه داد: اما افرادی که دارای ویروس «اچ آی وی» هستند و از آن اطلاعی ندارند ممکن است به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، بیش از دیگران در معرض خطر باشند و در صورت ابتلا به این ویروس، ناخواسته و ندانسته آن را به دیگران منتقل کنند.

این پزشک فعال حوزه ایدز تاکید کرد: نکته مهم این است که اگر این افراد شناسایی شوند و تحت درمان قرار گیرند، به علت گذراندن فرایند درمان و مصرف دارو می توان بار ویروس «اچ آی وی» را در بدن خود به صفر برسانند و قدرت مقابله با کرونا را در خود تقویت کنند.

جهانمیری ادامه داد: افرادی هم هستند که مبتلا به «اچ آی وی» بوده و تحت درمان قرار دارند. یعنی اینکه این افراد به خاطر درمان و مصرف دارو، بار ویروس در بدن آنها به صفر رسیده و در نتیجه سیستم ایمنی بدنی آنها بالا است.

وی افزود: به این افراد توصیه می شود، دست های خود را به صورت مداوم با آب و صابون شسته و ضمن رعایت بهداشت، در فضاهای شلوغ حضور پیدا نکنند و تحت نظر دکتر عفونی قرار گیرند.

جهانمیری گفت:‌ نکته مهم این است که اضطراب و تنش های روحی و روانی بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد از این رو باید نسبت به اطلاع رسانی درمورد شیوع کرونا مراعات کرد تا سبب هراس عمومی نشود.

وی ادامه داد: وضعیت ناخوشایند و بحران های روحی و روانی سیستم ایمنی بدن را مختل می کند پس باید با ورزش و تغذیه مناسب و نیز آگاهی به موقع و بهداشت و مراقبت فردی، مانع از بروز موقعیت های اضطراب را شد.

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان خاطرنشان کرد: بدون شک مرگ و میرهای ناشی از کرونا نسبت به برخی بیماری های دیگری که اطلاعاتی راجع به آن نداریم، کمتر است و با رعایت مسائل بهداشتی می توان آن را کنترل و پیشگیری کرد.

بیماری کووید-۱۹ که ناشی از ویروس کرونا جدیدی است از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا روز گذشته (سه شنبه) باعث فوت ۲ هزار و ۷۰۴ نفر در جهان شده است. ایران بعد از چین، بیشترین آمار فوت ناشی از این ویروس را دارد.