۰ نفر

چگونه بارداری ایمن داشته باشیم؟

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۱۹
کد خبر: 418911
چگونه بارداری ایمن داشته باشیم؟

بارداری امری طبیعی است اما تفاوتی که با سایر موارد دارد این است که ما با 2نفر روبه‌رو هستیم و تأمین سلامت مادر و جنین او این تفاوت را ایجاد می‌کند.

 از این رو، ایمنی مادر و کودک اهمیت زیادی دارد و به این دلیل، ضرورت دارد مادری که تصمیم به بارداری می‌گیرد به پزشک یا ماما مراجعه کند و معاینه‌های اولیه را انجام دهد. ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌هایی باشد تا بداند چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهد تا مادر بارداری موفقی داشته باشد. حتی گاهی، مکمل‌هایی از سوی پزشک برای مصرف مادر توصیه می‌شود تا بدن مادر بتواند توانایی لازم را برای بارداری پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ممکن است، پیش‌نیازهای بارداری سالم حتی به موضوعات و جنبه‌های روانی مادر نیز تسری پیدا کند و نیاز باشد مادر از نظر روحی و ذهنی آمادگی لازم را برای پرورش جنین در شکم خود برای مدت 9‌ماه پیدا کند تا فرایند مناسبی را برای شروع سالم بارداری آغاز کند. با وجود توصیه‌هایی که برای ایمنی قبل از بارداری می‌شود، ممکن است برخی والدین توجه کافی به این موضوع نداشته باشند و بعد از آغاز بارداری و در ماه سوم به پزشک یا ماما برای گذراندن ایمن بارداری خود مراجعه کنند که چنین رویه‌ای توصیه نمی‌شود. در برخی موارد که مادر، بیماری‌ یا عامل خطر دارد یا به بیماری غیرواگیرداری مبتلاست بی‌توجهی به این بیماری‌ها می‌تواند زمینه بروز بارداری ناایمن را بالا ببرد و کار بارداری را سخت ‌کند.پرکاری یا کم‌کاری تیروئید از جمله بیماری‌های شایع در زنان است که باید قبل از بارداری مدیریت شود. به‌عنوان مثال، کم‌کاری تیروئید نیازمند مصرف دارو است و این موضوع می‌تواند منجر به کمبود ید در جنین و در نتیجه زمینه‌ساز عقب‌ماندگی ذهنی در جنین شود. فشار خون، دیابت و بیماری‌های دیگر ازجمله مشکلاتی هستند که می‌توانند به جنین آسیب بزنند و از این رو، باید قبل از بارداری آن را با پزشک خود مطرح و پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

 

آزمایش‌های داوطلبانه دوران بارداری

مادران نباید نگران بارداری باشند بلکه باید به توصیه‌هایی که ماما یا پزشک می‌کند، توجه کنند. با توجه به تغییراتی که در بیماری‌ها رخ می‌دهد، آزمایش‌هایی که این روزها از مادران باردار گرفته می‌شود نسبت به آزمایش‌های قبل بارداری در سال‌های گذشته متفاوت شده است. آزمایش خون و ادرار از سال‌های قبل بوده اما آزمایش‌های جدیدی به مجموعه تست‌های دوران بارداری اضافه شده است که از آن جمله می‌توان به آزمایشHIV اشاره کرد. این آزمایش اجباری نیست اما توصیه می‌شود که مادران آن را انجام دهند. هر مادری می‌داند که آزمایش خون و بررسی ادراری، از آزمایش‌های مرسوم در دوران قبل بارداری هستند که البته انجام آنها نیز اجباری نیست و کاملاً داوطلبانه است.

 

تشخیص زودهنگام ایدز در مادر و درمان نوزاد 

در مورد آزمایش HIV نیز مادران باید بدانند که مختارند که این آزمایش را انجام دهند یا از انجام آن خودداری کنند اما وظیفه ماما یا پزشک این است که به مادر آگاهی بدهد که این بیماری شیوع و پراکندگی زیادی ندارد و به این دلیل، ضرورتی به نگرانی در انجام این آزمایش وجود ندارد.در صورتی که ابتلا به این عفونت در بدن مادر وجود داشته باشد و مادر قصد بارداری داشته باشد، با درمانی که انجام می‌شود و با سرکوب ویروس در خون، حتی می‌توان انتقال ویروس از مادر به جنین را به صفر رساند و نوزادی به دنیا آورد که عاری از هرگونه ویروس و عفونتی است. این روش بهترین راه پیشگیری از انتقال بیماری است و توصیه می‌کنیم این آزمایش را در دستور کار خود قرار دهند. مادران ما در این حوزه اقبال خوبی به این نوع آزمایش‌ها دارند و حتی حساسیت‌ها بیشتر از چیزی است که انتظار داریم. این تغییر سبک در پذیرش فرامین پزشکی توانسته است دوران بارداری مادران را ایمن‌تر از هر زمان دیگری کند.

 

بارداری خود را به تعویق نیندازید 

برای بارداری و زایمان ایمن توصیه می‌کنیم خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند و احساس می‌کنند آمادگی بارداری را دارند، باردار شوند و این کار را به تعویق نیندازند. مراقبت پیش از بارداری و مشاوره قبل از بارداری را توصیه می‌کنیم. بعد از 35سالگی مشکلات جنین یا بیماری‌های مادر می‌تواند با افزایش سن بیشتر شود اما در مورد جنین مسئله‌ای که در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌ایم برای غربالگری‌های ژنتیک بوده است. اقبال مادران از انجام آزمایش‌های واگیر و غیرواگیرخوب است اما مادران ما بیش از هر کاری به آموزش و آگاهی نیاز دارند و باید در این‌باره با دقت بیشتری عمل کنیم. مادران ما باید به قدری آگاهی و توانمندی آنها در زمینه سلامت ارتقا یابد که بتوانند نیازهای خود را به‌موقع تشخیص دهند و آن را برطرف کنند. بارداری که از ابتدا به خوبی شروع شده و مادر قبل از بارداری مراجعه به پزشک داشته است و تحت نظر رفتار کرده ، نیاز به مراجعه متخصصان ندارد و نیاز به درگیر کردن خود با استرس‌های اینچنینی ندارد. مادر در ابتدا باید به مراقب سلامت یا ماما مراجعه کند و این افراد هستند که می‌توانند مراقبت‌های سلامت دوران بارداری را ارائه کنند که کاملاً رایگان است و در مراکز مراقب سلامت ارائه می‌شود.در صورت نیاز، ماماها مادران را به مراکز دیگر ارجاع می‌دهند تا دوران بارداری با استرس کمتر و ایمنی بیشتر به سرانجام برسد.