۰ نفر

افسردگی نوجوانان را جدی بگیرید

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۵
کد خبر: 418227
افسردگی نوجوانان را جدی بگیرید

نوجوانان با فشارهای زیادی مواجه هستند. از تغییرهایی که به‌خاطر دوره بلوغ به‌وجود می‌آید گرفته تا سئوالاتی در مورد هویت خود، آنها را تحت فشار قرار می‌دهد.با این حال، تشخیص نوجوانانی سالم که درد رشد را تحمل می‌کنند و آنهایی که به افسردگی مبتلا شده‌اند، کارآسانی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، افسردگی در نوجوانان فراتر از کج‌خلقی‌های معمول این سن است.افسردگی یک بیماری جدی است و همه جنبه‌های زندگی نوجوان را تحت‌الشعاع قرار می‌‌دهد.افسردگی در نوجوانان قابل‌درمان است و والدین می‌توانند با همراهی و راهنمایی‌های همه‌جانبه به فرزند خود کمک کنند تا براین بیماری غلبه کند و به زندگی بازگردد.

تشخیص افسردگی در نوجوانان

دوره نوجوانی دوران بسیارسختی است. افسردگی در نوجوانان خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به آنها صدمه می‌زند.آمار تقریبی نشان می‌دهد که ازهر5نوجوان، یکی از آنها درمقطعی از نوجوانی دچار افسردگی می‌شود.در صورت تشخیص افسردگی در آنها می‌توان به‌طورکامل بیماری را درمان کرد.در دوره نوجوانی، بدخلقی و عصبانیت پیاپی، طبیعی، ولی افسردگی، چیزی متفاوت است. تأثیر منفی افسردگی در نوجوانان بسیار فراتر از غم و غصه است. این اختلال می‌تواند شخصیت فرد را در دوران نوجوانی کاملاً نابود کند و باعث ایجاد حس ناراحتی، نا‌امیدی و عصبانیت شود. خیلی از رفتارهای خروشان و ناسالم نوجوانان می‌تواند از علائم افسردگی باشد. آنها ممکن است این رفتارهای ناسالم را نشان دهند تا درد پنهان خود را تحمل کنند.

علائم افسردگی چیست؟

اطرافیان نوجوان افسرده باید درد  او را تشخیص دهند و به او کمک کنند. این کار همیشه آسان نیست. نوجوانان افسرده همیشه غمگین به‌نظر نمی‌‌رسند چرا که کلافگی، عصبانیت و پریشانی شاخص‌ترین علائم افسردگی در نوجوانان است. افسردگی باعث می‌شود فرد انرژی نداشته باشد و نتواند تمرکز کند. این مسئله در مدرسه به غیبت زیاد، نمره‌های پایین و کلافه شدن از تکالیف منجر می‌شود. این مشکل وقتی قابل توجه‌ است که نوجوان قبلاً دانش‌آموز خیلی خوبی بوده باشد. فرار از خانه یا مدرسه، اعتماد به‌نفس پایین مانند احساس زشت بودن، خجالت‌زدگی، شکست‌خوردگی و بی‌ارزش بودن، اعتیاد به گوشی هوشمند و اینترنت به‌عنوان راهی برای فرار ازمشکلات، بی‌توجهی به سلامت جسمی، مقابله با انتقاد، احساس بی‌ارزش بودن، انزواطلبی و کاهش ارتباطات اجتماعی از جمله علائم افسردگی در افراد است.علاوه بر این، عدم‌تعادل هورمون در بدن و ایجاد استرس می‌توانند دلیلی بر آشفتگی نوجوانان باشند، ولی این آشفتگی نباید به بدبختی، بی‌حوصلگی یا زودرنجی دائمی منجر شود.