۰ نفر

آسم درمان قطعی ندارد

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱:۴۳
کد خبر: 415748
آسم درمان قطعی ندارد

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: برخی از بیماری‌ها هستند که درمان قطعی نداشته و تنها با استفاده از دارو می‌توان آن‌ها را کنترل کرد، آسم یکی‌از این بیماری‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباس آزادی اظهار کرد: بروز آسم در افراد به بیماری‌های زمینه‌ای نیاز دارد.

وی با اشاره به این‌که شیوع این بیماری رده سنی خاصی ندارد، عنوان کرد: باتوجه به تحقیقات انجام شده، از هر ۱۰ کودک یک نفر و در بزرگسالان از هر ۲۰ نفر یک نفر به آسم مبتلا می‌شوند.

آزادی با اشاره به این‌که سیستم تنفسی ما شامل مجاری هوایی بزرگی است، تصریح کرد:هوا از سینوس‌ها وارد مجاری بزرگ تنفسی می‌شوند و به شاخه‌های کوچک متعدد تقسیم شده و تبادل اکسیژن بین خون و ریه صورت می‌گیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: در بیماری آسم این مجاری گاهی دچار انقباض و گاهی دچار ضخامت جداره می‌شوند و مجاری باریکی ایجاد می شود که باید اکسیژن و هوا را از خود عبور دهد و علت خس خس سینه همین موضوع است.

وی اضافه کرد: اگر این مجرا باریک شود باعث می‌شود ترشحات ریوی که برای مرطوب ماندن ریه هستند قدرت خروج نداشته باشند و بیمار مستعد عفونت‌های مختلف شود، در این فرآیند یک سری عوامل مانند محیط، مواد شیمیایی، سوخت‌های بنزینی و... و. ، تشدید کننده هستند و یک سری مواد غذایی که فرد حساسیت دارد نیز می تواند باعث تشدید آسم شوند.

آزادی با بیان این‌که این بیماری ممکن است گاهی اوقات به جایی برسد که حتی با دارو نیز خس خس سینه برطرف نشود، عنوان کرد: لذا هرچه زودتر تشخیص داده شده و درمان شود از ایجاد عوارض مربوط به آن جلوگیری می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به این‌که بیماری به نام آسم عصبی نداریم، اظهار کرد: گاهی اوقات برخی‌از افراد به‌علت ترس مانند ترس از ارتفاع و... دچار تنگی نفس و خفگی می‌شوند، که در این موارد جواب معاینه و آزمایش‌های ریه طبیعی است.

وی با اشاره به این‌که آسم معمولاً خطر آنچنانی ندارد اما گاهی اوقات دچار ایزوله شدن فرد می‌شود، عنوان کرد: یک سری بیماری داریم که کنترل می‌شوند مانند فردی که فشارخون دارد و با کنترل آن از عوارض بیماری مانند سکته قلبی و مغزی و ... جلوگیری می‌شود، فردی که دچار آسم است با مصرف دارو بیماری کنترل می‌شود، ممکن است با تشخیص پزشک میزان و دوز دارو کم شود اما اینگونه نیست که دارو کاملاً قطع شود، در آسم این پروسه مدام همراه بیمار است و فقط با دارو کنترل می‌شود.

آزادی با بیان این‌که از ۵۰ سالگی به بالا هرسال یک درصد از حجم ریه کم می‌شود، ادامه داد: زمانی‌که از حجم ریه کم می‌شود آلاینده‌هایی که در معرض آن قرار می‌گیریم باقیمانده ریه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، یکی‌از عوامل تشدید کننده در آسم تماس با کُرک و پشم و موی حیوانات است بنابراین به هیچ وجه حیوان خانگی و پرنده در خانه نگهداری نکنید، کسی که آسم دارد با یک بیماری عفونی ساده و حتی یک سرماخوردگی ساده بیماری‌اش تشدید می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: اگر یک عامل تحریک کننده وارد ریه شود حملات آسمی تشدید شده و زندگی فرد مختل شود، گاهی اوقات ممکن است فرد به نوعی دارو نیز حساسیت داشته باشد.