۰ نفر

سینوزیت را خودسرانه درمان نکنید

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 405970
سینوزیت را خودسرانه درمان نکنید

سینوس‌ها حفره‌های استخوانی‌ای هستند که دارای هوا بوده و در دو طرف بینی قرار دارند. برخی سینوس‌ها خلطی و برخی دیگر هوایی است. در برخی افراد سینوس‌ها بزرگ‌تر و بیشتر و در برخی دیگر از افراد کمتر است اما مخاط آنها مخاط تنفسی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  برخی می‌گویند که سینوس‌ها تنظیم کننده صدا و برخی دیگر می‌گویند عامل سبک‌تر بودن وزن جمجمه است. حتماً شنیده‌اید که افراد از بیماری یا سرماخوردگی سینوزیتی حرف می‌زنند. مخاط سینوس‌ها ادامه مخاط تنفسی هستند و در هر عفونت فوقانی تنفسی، ما یک عفونت سینوسی هم داریم. 

التهاب تورم مخاط سینوس را سینوزیت می‌گویند. عفونت‌های سینوسی زیاد مهم نیستند و با کارهایی که برای درمان سرماخوردگی  انجام می‌دهیم می‌توانیم آن را برطرف کنیم. اما  چه زمانی سینوزیت می‌تواند عامل بروز مشکل شود؟ وقتی سینوزیت میکروبی می‌شود باید آن را به‌صورت جدی مورد درمان قرار داد. این نوع سینوزیت می‌تواند سوار بر سینوزیت سرماخوردگی شود و تبعات منفی برای بیمار در پی داشته باشد. باید بیماری‌های سینوزیتی را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داد و آنها را از هم تفکیک کرد. بسیاری بر این باورند که برای درمان عفونت‌های سینوزیتی می‌توانند با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، مشکل خود را برطرف کنند درحالی‌که استفاده از این نوع داروها برای درمان بیماری‌های سینوزیتی میکروبی نه‌تنها مؤثر نیست؛ بلکه می‌تواند منجر به تشدید بیماری نیز شود. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها در مراحل اولیه می‌توانند برای درمان مشکل کمک‌کننده باشند اما با استفاده مکرر از آنها، میکروب‌ها به دارو مقاوم شده و خود دارو می‌تواند به تشدید بیماری و التهاب‌های سینوزیتی منجر شود. از سوی دیگر، بارها دیده و شنیده‌ایم که افرادی با بستن دستمال دور سر خود و اظهار سردرد می‌گویند مشکل سینوزیت دارند و با وزش هر باد سردی و برخورد آن به جمجمه دچار سردردهای شدید سینوزیتی می‌شوند. باد سرد در این دسته از افراد که دارای آلرژی‌هایی هستند، منجربه التهاب مخاط تنفسی و وارد شدن فشار به عصب‌های مختلف و در نتیجه ایجاد سردرد در فرد می‌شود. در چنین شرایطی متأسفانه افراد با استفاده از روش‌های نادرست درمانی ارائه شده از سوی دوستان و آشنایان خود، دست به‌خود درمانی می‌زنند و این موضوع می‌تواند به‌شدت گرفتن التهابات مخاط تنفسی و بروز مشکلات جدید برای فرد مبتلا به التهاب‌های سینوسی منجر شود. بدون شک استفاده از نسخه‌های واحد برای درمان التهاب‌های تنفسی و سینوسی، نمی‌تواند راهکار خوبی برای درمان مشکل باشد. هر کدام از التهابات سینوسی دارای علل و عواملی هستند که باید برای درمان آنها، از روش‌های مناسب تجویز شده از سوی پزشکان استفاده کرد و نباید با بهره‌گیری از روش‌های خودسرانه به درمان پرداخت. بدون شک، هرگونه روند درمانی نادرست بر بیماری و اثراتی که دارد تأثیر منفی گذاشته و می‌تواند درمان را با مشکل روبه‌رو کند. از این رو، افرادی که دچار التهابات تنفسی هستند باید در ابتدا دلیل التهاب و نوع آن را بشناسند و سپس با استفاده از روش‌های درمانی مناسب برای درمان خود اقدام کنند.