۰ نفر

توصیه‌های طب سنتی ایرانی در رابطه با شب یلدا

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۲۲:۵۴
کد خبر: 403647
توصیه‌های طب سنتی ایرانی در رابطه با شب یلدا

متخصص داروسازی سنتی دانشکده طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با شب یلدا توصیه‌های طب سنتی ایرانی را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محبوبه رئیس زاده در این خصوص گفت: یکی از مهم‌ترین شب‌های ایران باستان شب یلدا می‌باشد که از دیرباز تا به امروز مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شده است.

وی ادامه داد: جشن‌ها و شب نشینی هایی که در این شب توسط مردم در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شود یک سنت دیرینه محسوب می‌شود که تا به امروز نیز نه تنها از ارزش آن چیزی کم نشده است بلکه جایگاه بسیار ویژه ای در نزد ایرانیان پیدا کرده است و اعضای خانواده‌ها در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه‌های کهن می‌کنند و از میوه‌ها، آجیل و شیرینی‌های مختلفی جهت پذیرایی استفاده می‌کنند.

متخصص داروسازی سنتی در خصوص اصلی ترین میوه شب یلدا هم گفت: انار اصلی ترین میوه شب یلدا می‌باشد، چرا که گذشتگان آن را مایه برکت و باروری می‌دانستند و این تفسیر را بخاطر دانه‌های زیاد آن مطرح کردند و همچنین رنگ قرمزی که دارد نماد خورشید و شادی است.

این عضو هیأت علمی ادامه داد: در منابع طب سنتی ایران از میوه انار به نام رمّان یاد شده است و در قرآن کریم نیز از آن به عنوان یکی از میوه‌های بهشتی در کنار انگور، زیتون و خرما یاد شده است و بهترین نوع آن بستانی (نوع کشت شده) شیرین رسیده دارای دانه‌های بزرگ و شاداب است.

رئیس زاده افزود: انار شیرین دارای طبیعت سرد و تر است. با آن که دارای غذائیت اندکی است اما تولید کننده خون صالح در بدن می‌باشد.

وی خواص این میوه بهشتی را هم اینگونه بیان کرد و گفت: انار باعث باز شدن گرفتگی‌های بدن و ادرارآور است و برای پاکسازی خون، تقویت کبد، رفع سرفه‌های گرم، رفع خارش بدن موجب تقویت دستگاه تنفس است و برای نیکویی رنگ رخسار نیز مفید است.

وی در خصوص مصرف آن هم گفت: مصرف به اعتدال آن، برای معده مفید است و زیاده روی در مصرف آن موجب اختلال در هضم غذا در معده می‌شود.

این متخصص داروسازی در خصوص انار میخوش هم گفت: انار میخوش طبیعت آن در سردی و تری نزدیک به اعتدال است و در کتب، از آن با نام «رمان مز» نیز یاد شده است و در کاهش حرارت و هیجان‌های درونی بدن قوی‌تر از انار شیرین عمل می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: امروزه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی انار، از آن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

رئیس زاده در خصوص یکی دیگر از میوه‌ای شب یلدا هم گفت: یکی دیگر از میوه‌های شب یلدا هندوانه است که هندوانه هم همانند انار یکی از خاص ترین میوه‌های شب یلدا است و رنگ سرخش یادآور حرارت و گرمای تابستان و همچنین نماد خورشید می‌باشد.

وی اضافه کرد: باید دانست که هندوانه دارای طبیعت سرد و تر است، بنابراین برای سرد مزاجان مضر است و موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

وی در خصوص خواص هندوانه هم گفت: هندوانه موجب تسکین گرمی در بدن و تشنگی می‌شود و مصرف هندوانه موجب تولید خون رقیق و بلغم شیرین می‌شود و بسیار رطوبت بخش و ادرار آور است.

وی ادامه داد: استفاده از هندوانه برای اصلاح مزاج افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و مزاجی گرم اند بسیار مناسب است.

رئیس زاده در خصوص یکی دیگر از میوه‌های بهشتی هم گفت: در روایات صادره از ائمه معصومین (ع) به شکل وسیعی به خوردن سیب تأکید شده است و فواید فراوان و متعددی برای آن ذکر شده است.

وی ادامه داد: سیب رسیده و شیرین مزاج معتدلی دارد و پاک کننده و خوشبو کننده معده است، سودمند برای قلب است، سموم بدن را خارج می‌کند و حرارت زیادی بدن را فرو می‌نشاند.

این متخصص داروسازی سنتی در خصوص بهترین زمان برای مصرف سیب هم گفت: خوردن سیب در سحرگاه بهتر از اوقات دیگر است و اثرات آن در معده بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: بوییدن سیب در منابع طب سنتی برای درمان بیماری‌های مربوط به روح و روان اشاره شده است.

وی همچنین در خصوص سیب نارس و ترش هم گفت: باید توجه داشت که مصرف سیب نرسیده و ترش مضر بوده و موجب کم شدن حافظه می‌شود.

رئیس زاده در خصوص استفاده از آجیل در شب یلدا هم گفت: از دیدگاه طب سنتی، بادام درختی از بهترین آجیل‌ها است.

وی اضافه کرد: بادام دستگاه دفاعی بدن را تقویت می‌کند و علاوه بر آن، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و از پوکی استخوان و بیماری‌های دوران پیری پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است. مغز بادام ملین بوده و در رفع سرفه، گرفتگی صدا و تنگی نفس مفید است و همچنین مصرف بادام در التیام زخم‌های گوارشی می‌تواند مؤثر باشد. بادام بو داده مقوی معده و قابض است. مصرف خوراکی روغن بادام می‌تواند به درمان بی خوابی کمک کند.

رئیس زاده در خصوص دیگر آجیل‌های مورد استفاده در این شب هم گفت: متون طب سنتی ایرانی مزاج مغز پسته را گرم و خشک بیان می‌کند. پسته می‌تواند باعث ایجاد سردرد در افراد گرم مزاج و خارش‌ها و بثورات پوستی شود و برای کاهش عوارض آن آشامیدن سرکه و خوردن انار ترش و زردآلوی ترش و میوه‌های با طبع سرد مانند هندوانه می‌تواند مفید باشد …پسته در درمان سردی کبد، معده و کیسه صفرا مفید است و می‌تواند گرفتگی‌های موجود در کبد را برطرف کند.

وی در خصوص گردو گفت: از دیدگاه طب سنتی ایرانی گردو گرم و خشک است و گردو را به نام غذای مغز نیز می‌شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن است. مغز گردو به هضم غذا کمک کرده و معده را تقویت می‌کند. همچنین تقویت کننده مغز، قلب و کبد است.

وی افزود: مصرف گردوی کوبیده با انجیر در رفع یبوست و بهبود آلزایمر در سالمندان مؤثر است. محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز در بدن، تنظیم فشار خون، تنظیم قند خون از دیگر خواص مورد توجه گردو می‌باشد.