۰ نفر

10توصیه برای بارداری

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۳:۴۵
کد خبر: 402726
10توصیه برای بارداری

مهم‌ترین توصیه‌ به زنی که می‌خواهد باردار شود، این است که بدنش به خصوص چرخه قاعدگی‌اش را بشناسد.

به گزارش اقتصادآنلاین همشهری نوشت: مهم است که بدانید دوره ماهیانه شما چند روزه است تا بتوانید زمان آمیزش جنسی‌تان را طوری ترتیب دهید که احتمال بارداری‌تان بیشتر شود.

برای اینکه احتمال باروری‌تان را افزایش دهید، به این ۱۰ نکته توجه کنید:

۱- فواصل چرخه قاعدگی‌تان را ثبت کنید:

زنی که می‌خواهد بچه‌دار شود، باید به این مسئله توجه کند که آیا روزهای نخست پریودش (دوران خونریزی قاعدگی) در ماه‌های متوالی فاصله زمانی یکسانی دارند یا نه. اگر این زمان یکسان باشد، پریودهای زن منظم است و در غیر این صورت زن پریودهای نامنظم دارد، یعنی چرخه ماهیانه‌اش از ماهی به ماه دیگر طول زمانی متفاوتی دارد.

زنان با ثبت این اطلاعات در یک تقویم می‌توانند بهتر زمان تخمک‌گذاری‌شان، زمانی که تخمدان‌ها در هر ماه یک تخمک را آزاد می‌کنند، پیش‌بینی کنند.

تخمک زن پس از آزاد شدن از تخمدان فقط برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت قابلیت باروری دارد. اما اسپرم مرد می‌تواند درون بدن زن تا پنج روز زنده بماند.

۲-  تخمک‌گذاری‌تان را پایش کنید:

زنان دارای چرخه‌های منظم ماهانه تقریباً دو هفته پس از شروع خونریزی قاعدگی‌شان تخمک‌گذاری می‌کنند. در زنانی که چرخه‌های ماهیانه نامنظم دارند، پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری مشکل‌تر است، اما معمولاً ۱۲ تا ۱۶ روز پیش شروع خونریزی قاعدگی بعدی رخ می‌دهد.

چندین روش وجود دارد که به زنان کمک می‌کند بارورترین روزهای هر ماه را تعیین کنند.

کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری که در دراگ ‌استورها فروخته می‌شوند، می‌توانند به شما کمک کنند. این کیت‌ها میزان «هورمون لوتئینیزه‌ کننده» (LH)، هورمونی که میزان آن هرماه هنگام تخمک‌گذاری بالا می‌رود و باعث آزادی تخمک از تخمدان‌ها می‌شود، را در ادرار اندازه می‌گیرند. سه روز پس از نتیجه مثبت این تست، بهترین زمان برای آمیزش و بچه‌دار شدن است.

یک روش دیگر پیش‌بینی تخمک‌گذاری بررسی ترشحات مخاطی دهانه رحم است که در آن زن به‌طور مرتب مقدار و ظاهر ترشحات مخاطی در واژنش را بررسی می‌کند. درست پیش از زمان تخمک‌گذاری هنگامی‌که زن بیشترین احتمال باروری را دارد، این ترشحات مخاطی افزایش می‌یابند و رقیق‌تر، شفاف‌تر و لغزنده‌تر می‌شوند.

هنگامی ترشحات دهانه رحم لغزنده‌تر شوند، به اسپرم در راه یافتن به سوی تخمک کمک می‌کنند. یک بررسی که در ژورنال «باروی و ناباروری» منتشر شده است، نشان داد که زنانی که ترشحات مخاطی دهانه رحمشان را وارسی می‌کنند، در طول یک دوره شش‌ماهه با احتمال ۲.۳ برابر بیشتر احتمال دارد باردار شوند.

۳- در طول «پنجره باروری» یک روز در میان آمیزش داشته باشید:

«پنجره باروری»، فاصله‌ای شش‌روزه از پنج روز پیش از تخمک‌گذاری تا یک روز پس از آن، بهترین زمان برای باروری زنان است.

برخی از زنان با به وسایل تکنولوژی جدید مانند اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های ردیابی باروری روی می‌آورند تا بهترین زمان را برای بارور شدن را پیدا کنند، اما یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که این اپلیکیشن‌ها ممکن است آن‌قدرها دقیق نباشند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند تفاوت زیادی در میزان‌های بارداری میان زوج‌هایی که در طول «پنجره باروری» هرروز آمیزش جنسی دارند (۳۷ درصد) و زوج‌هایی که در این دوره یک روز در میان آمیزش دارند (۳۳ درصد) وجود ندارد. آمیزش جنسی یک روز در میان ممکن است برای زوج‌ها آسان‌تر باشد.

باورهای نادرستی درباره تأثیر وضعیت قرارگیری همسران در هنگام آمیزش و تأثیر آن بر باروی وجود دارد، در حال حاضر شاهدی علمی در تأیید این ادعاها وجود ندارد.

البته باید توجه داشته باشید که برخی از لغزنده‌سازهای آب‌پایه واژن ممکن است حرکت اسپرم را کاهش دهند، بنابراین اگر هدف بچه‌دار شدن است، برای لغزنده‌سازی بهتر از آن‌ها استفاده نکنید.

۴- به دنبال رسیدن به وزن سالم بدن باشید.

وزن بیش‌ازحد سنگین احتمال باروری زن را کاهش می‌دهد، لاغری بیش‌ازحد حتی بیشتر مانع بچه‌دار شدن می‌شود.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در زنی که اضافه‌وزن دارد نسبت به زنی که شاخص توده بدنی طبیعی دارد، بارور شدن ممکن است تا دو برابر بیشتر وقت بگیرد و در زنی که وزن کمتر از حد طبیعی دارد، بارور شدن ممکن است ۴ برابر بیشتر به درازا بکشد.

داشتن مقدار بیش‌ازحد چربی در بدن باعث تولید اضافی هورمون جنسی استروژن می‌شود که مانع از تخمک‌گذاری می‌شود. کم کردن ۵ تا ۱۰ درصد وزن پیش از تلاش برای باردار شدن می‌تواند احتمال باروری را بیشتر کند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد برای زوج‌هایی که هر دو چاق هستند، نسبت به زوج‌های غیر چاق مدت زمانی که طول می‌کشد تا بارداری رخ دهد، ممکن است ۵۵ تا ۵۹ درصد بیشتر باشد.

زنان خیلی لاغر هم ممکن است چرخه‌های قاعدگی نامنظمی داشته باشند یا تخمک‌گذاری در آنان متوقف شود.

۵-  پیش از باروری ویتامین مصرف کنید:

کارشناسان توصیه می‌کنند زنانی که در تلاش برای بارداری هستند، یک فراورده مولتی‌ویتامین را امتحان کنند تا دریابند که کدام فراورده برایشان قابل‌تحمل‌تر است و در صورت باردار شدن بتوانند همان را ادامه دهند.

یک هدف دیگر مصرف مولتی‌ویتامین درصورتی‌که دست‌کم دارای ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک (یک نوع ویتامین بی) باشد، پیشگیری از نقایص هنگام تولد در مغز و نخاع نوزاد است.

توصیه می‌شود زنان از دست‌کم یک ماه پیش از باردار شدن، هرروز دست ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک مصرف کنند تا به جلوگیری از نقایص هنگام تولد کمک شود.

شروع زودرس مصرف مکمل اسیدفولیک کار خوبی است، زیرا لوله عصبی رویان در ۳ تا ۴ هفته پس از لقاح به مغز و نخاع تبدیل می‌شود.  در این دوران بسیاری از زنان ممکن است حتی خبر نداشته باشند که باردار هستند.

۶- غذاهای سالم بخورید:

گرچه رژیم غذایی خاصی که باروری را تقویت کند، وجود ندارد، اما مصرف انواعی از غذاهای سالم ممکن است با فراهم آوردن مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، پروتئین و آهن بدن زن را برای بارداری آماده کند. برای این کار باید انواع سبزی و میوه، گوشت و مواد پروتئینی بی‌چربی، غلات کامل یا سبوس‌دار، لبنیات و روغن‌های سالم مصرف کنید.

همچنین به‌جز مکمل‌های حاوی اسیدفولیک، می‌توانید این ویتامین بی را از مواد غذایی مانند سبزی‌ها با رنگ سبز تیره، کلم براکلی، نان‌ها و غلات غنی‌شده با اسیدفولیک، حبوبات، مرکبات و آب‌پرتقال هم به دست آورید.

هنگامی در تلاش برای بارداری هستند، مقدار کمتری ماهی‌های با محتوای جیوه بالا مانند کوسه‌ماهی، اره‌ماهی، شاه‌ماهی خال‌مخالی، نیزه‌ماهی یا ماهی مارلین بخورید. خوردن ماهی تون سفید الباکور را هم به ۱۷۰ گرم در هفته محدود کنید تا از قرارگیری در معرض این فلز سمی در امان بمانید.همچنین درباره مصرف کافئین‌تان را هم باید محتاط باشید. مصرف بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز با کاهش باروری در زنان مرتبط شده است. مصرف یکی دو فنجان قهوه یا کمتر از ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین در روز ظاهراً اثری بر احتمال باروری ندارد.

۷- فعالیت‌های جسمی توان‌فرسا را کم کنید:

داشتن فعالیت جسمی در اغلب روزهای هفته به آماده شدن بدن زن برای نیازهای بارداری و زایمان کمک می‌کند، اما ورزش خیلی شدید یا انجام تمرین‌های مکرر سنگین ممکن است تخمک‌گذاری را مهار کند.

پزشکان در زنانی که فعالیت‌های ورزشی شدید دارند، اختلالات قاعدگی را مشاهده می‌کنند و این گروه زنان اگر بخواهند باردار شوند، باید از میزان ورزش‌شان بکاهند.

۸- به کاهش توانایی باروری با افزایش سن توجه کنید:

توانایی باروری زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد که به علت تغییرات مربوط به سن در تخمدان‌ها است که به کاهش کمیت و کیفیت‌ تخمک‌ها منجر می‌شود.

زنان با افزایش سن در معرض خطر بیشتر دچار شدن به مشکلات پزشکی مانند فیبروئیدهای رحم، آندومتریوز و انسداد لوله‌های رحم هستند که با کاهش باروری مربوط هستند.

زنان از شروع دهه ۳۰ زندگی‌شان کاهش تدریجی در باروری‌شان پیدا می‌کنند، کاهش اندکی سریع‌تر پس از ۳۷ سالگی و کاهش بازهم سریع‌تر پس از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. این کاهش‌ها به معنای آن است که مدتی بیشتری طول می‌کشد تا زن باردار شود.

۹ - سیگار کشیدن را کنار بگذارید:

سیگار کشیدن باعث مشکلات باروری هم در زنان و هم در مردان می‌شود. مواد شیمیایی که در دود سیگار وجود دارند، مانند نیکوتین و مونوکسید کربن سرعت از دست رفتن تخمک‌های زن را افزایش می‌دهند.

سیگار کشیدن باعث پیر شدن تخمدان‌ها و کاهش زودرس ذخیره تخمک‌های آن‌ها می‌شود.

زنان همچنین برای افزایش بخت باروری‌شان باید از دود سیگار محیطی هم دور بمانند.

۱۰- بدانید در چه زمانی باید کمک بخواهید:

درصورتی‌که سن زن ۳۵ و بالاتر باشد و زوج پس از شش ماه آمیزش جنسی منظم بدون وسیله پیشگیری باردار نشده باشند، هم مرد و هم زن باید ازلحاظ ناباروری ارزیابی شوند.

در زنان زیر ۳۵ سال اگر پس از یک سال آمیزش جنسی منظم بدون وسیله پیشگیری بارداری رخ نداده باشد، زن و شوهر باید مشاوره ناباروری بگیرند.