۰ نفر

قاعدگی به قاعده

۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴
کد خبر: 402271
قاعدگی به قاعده

به طور تقریبی حدود نیمی از جمعیت جهان که زنان هستند، در طول عمر خود قاعدگی را تجربه کرده یا می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، با وجود پیشرفت‌های علمی و بالا رفتن اطلاعات افراد، هنوز هم باورهای اشتباهی پیرامون موضوعات مختلف، از جمله قاعدگی در زنان وجود دارد که باعث می‌شود زنان رفتارها و واکنش‌های غلطی را در این مدت انجام دهند. حدود نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند؛ از این‌رو، می‌توان پیش‌بینی کرد که وجود باورهای غلط تا چه اندازه می‌تواند روی این قشر از جامعه تأثیر منفی بگذارد. فرهنگ‌های مختلف دنیا، نگاه‌های متفاوتی به این بخش طبیعی از زندگی زنان دارند و آن را کثیف و موضوعی تابو می‌دانند و صحبت درباره آن را اشتباه تلقی می‌کنند. هنوز به‌خاطر باورهایی که درباره دوره قاعدگی زنان در برخی کشورها وجود دارد، کارهای عجیب و غریبی در آنها انجام می‌شود. به عنوان مثال، در نپال، کلبه‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که زنان در دوران قاعدگی و تا پایان این دوره را در آنجا سپری می‌کنند تا خونریزی به اتمام برسد. این تنها یک نمونه از باورهای غلط درباره قاعدگی زنان در دنیاست؛ چه بسیار باورهای غلطی که هنوز هم در میان مردم دنیا وجود دارد.

در دوران قاعدگی حمام نکنید!

برخی تصور می‌کنند حمام کردن در روزهای قاعدگی ممکن است خطرناک باشد. شاید این باور از آنجا ناشی می‌شود که آب گرم خونریزی را تشدید می‌کند یا حتی آب، خونریزی را متوقف می‌کند که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در حالی که آب گرم می‌تواند باعث تحریک خونریزی شود، به کاهش دردها و انقباضات و گرفتگی‌های این دوران و آرام شدن کشش ماهیچه‌ها کمک کند. اما واقعیت این است که خونریزی حتی با غوطه‌ور شدن در آب هم متوقف نمی‌شود؛ بلکه فشار ناشی از آب ممکن است به طور موقت از خروج خون از بدن جلوگیری کند. بنابراین هیچ دلیلی برای حمام نکردن در چرخه‌های ماهیانه وجود ندارد. بنابراین، اگر در این دوران احساس تنش و خستگی می‌کنید، می‌توانید با حمام کردن آرام‌تر شوید و روحیه بهتری پیدا کنید. این کار به کاهش علائم قاعدگی کمک می‌کند. در این دوران بهتر است از آب و صابون غیرمعطر برای شست‌وشوی بدن استفاده کنید. استفاده از برخی محصولات بهداشتی مانند ژل‌های شست‌وشو در این دوران ممکن است تعادل باکتریایی را در نواحی تناسلی از بین ببرد و خطر عفونت را افزایش دهد. به طور کلی، حمام کردن التهاب بدن را کاهش داده و قند خون را بهبود می‌بخشد.

در این دوران ورزش نکنید!

 به طورکلی، ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر مزایایی که برای سلامت بدن دارد، باعث بهبود روحی نیز می‌شود. هورمون اندورفینی که هنگام ورزش در بدن ترشح می‌شود، نه تنها به کاهش نوسانات روحی کمک می‌کند، بلکه بهبود خلق‌وخو را هم به دنبال دارد و حتی دردهای قاعدگی را نیز کاهش می‌دهد. گردش خون هنگام ورزش افزایش یافته و گرفتگی‌ها و انقباض‌های ماهیچه‌ای کاهش می‌یابد. بنابراین، پیاده‌روی، دویدن و یوگا مناسب‌ترین ورزش‌هایی هستند که در دوران قاعدگی می‌توانید انجام دهید، اما به خاطر داشته باشید که همواره به پیام‌هایی که بدنتان ارسال می‌کند، گوش کنید و در فواصل مشخص به بدنتان استراحت دهید.

عقب انداختن چرخه‌ها با قرص خطرناک است!

یک باور شایع وجود دارد که استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری به منظور عقب انداختن چرخه‌های قاعدگی می‌تواند خطرناک باشد، اما شبکه ملی سلامت زنان آمریکا به‌تازگی اعلام کرده که این کار مشکل‌زا نبوده و در شرایط خاص، افراد می‌توانند این کار را بدون نگرانی انجام دهند. بسیاری از خانم‌ها با شروع قاعدگی دردهای شدیدی را تحمل می‌کنند که به شدت زندگی و کار آنها را مختل می‌کند و حتی خونریزی‌های زیاد و مشکلاتی چون سردردهای میگرنی و حالت تهوع را تجربه می‌کنند. محققان توصیه می‌کنند افرادی که قاعدگی‌های دردناک و علائمی چون آندومتریوز دارند، می‌توانند با نظر پزشک چند ماهی از چرخه‌ها را به تأخیر بیندازند و اطمینان داشته باشند که مشکلی آنها را تهدید نمی‌کند.

عقب انداختن چرخه‌ها به معنای بارداری است!

بسیاری از خانم‌ها با عقب انداختن حتی یک چرخه قاعدگی تصور می‌کنند باردار شده‌اند. معمولا عوامل زیادی روی قاعدگی در خانم‌ها تأثیر می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به وزن، تغذیه، نوسانات هورمونی، استرس و شماری از فاکتورهای سبک زندگی اشاره کرد. در حالی که در برخی موارد رعایت نکردن روش‌های جلوگیری می‌تواند باعث بارداری شود و عقب انداختن چرخه نشانه باردار شدن باشد، اما این مورد همیشه صدق نمی‌کند.

در دوران قاعدگی روابط جنسی نداشته باشید!

داشتن رابطه محافظت‌نشده در دوران قاعدگی احتمال انتقال ویروس‌هایی چون اچ‌آی‌وی یا عفونت‌های قارچی را به دلیل بروز تغییرات هورمونی در این مدت بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، ارتباط جنسی در دوران قاعدگی ممکن است التهاب اندام جنسی مردانه را به دنبال داشته باشد.توجه داشته باشید که قدرت باروری در دوران قاعدگی به کمترین حد خود می‌رسد، اما این مساله بستگی به مدت چرخه ماهیانه فرد دارد. اوج باروری زنان در مرحله تخمک‌گذاری صورت می‌گیرد که معمولا 12 تا 16 روز قبل از شروع دوران قاعدگی بعدی است که تخمدان‌ها تخمک‌های تازه آزاد می‌کنند. در حالی که بیشتر چرخه‌های قاعدگی 28 روزه هستند، اما بعضی از آنها 21 روزه اتفاق می‌افتند که روی زمان تخمک‌گذاری هم تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، اسپرم حدود پنج روز در دستگاه تناسلی زن زنده می‌ماند که در بعضی افراد این مدت به هفت روز هم می‌رسد. بنابراین، برقراری رابطه محافظت‌نشده در دوران قاعدگی به این معناست که اسپرم مدت زمان بیشتری در دستگاه تناسلی باقی می‌ماند تا با تخمک‌ها ترکیب شده و آنها را بارور کرده و منجر به باروری شود.