۰ نفر

بیماری که چراغ خاموش آمد

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۲۳:۴۶
کد خبر: 399708
بیماری که چراغ خاموش آمد

امسال مهمان ناخوانده سه هفته زودتر آمد، آمدنی که اصلا خوشحال‌کننده نبود؛ سه هفته‌ای که کلی برای خودش ماجرا داشت، تا جایی که چهار هزار نفر را با ویروس خود، روانه بیمارستان کرد و چندین کشته نیز دردی بود که از خودش بر جای گذاشت. این مهمان ناخوانده انگار حالا حالاها خیال رفتن ندارد و شاید مصداق بارزی از ضرب‌المثل "مهمان اگرچه عزیز است ولی همچو نفس خفه می‌سازد، اگر آید و بیرون نرود" باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آنفلوانزا نوعی بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آر.ان.ای منتقل می‌شود؛ ویروسی که در پرندگان و پستانداران تأثیرگذار است و از آنجایی ‌که انسان، یک پستاندار است، بیماری آنفلوانزا در انسان نیز به وجود می‌آید. بیماری که باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی، سردرد، تب، ضعف و بی‌حالی و دردهای ماهیچه‌ای می‌شود و در موارد حاد این بیماری در خردسالان، سینه‌پهلو را نیز در پی دارد.

آنفلوانزا دارای سه گروه به نام‌های A و B و C است. انواع دیگر این آنفلوانزا می‌تواند به نام‌های آنفلوانزای پرندگان و آنفلوانزای خوکی باشد. آنفلوانزا امسال زودتر رسید. همه ‌ساله با آغاز فصل پاییز بیماری‌های تنفسی نیز در بین مردم شیوع پیدا می‌کند. ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شود.

در اغلب موارد این انتشار از فرد به ‌فرد و معمولاً از طریق تماس دست با آنچه به ویروس آنفلوانزا آلوده ‌شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد بزرگسالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا کنند که این امر به این معنی است که شما می‌توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجاد شده باشد مبتلا کنید.

بیماری آنفلوانزا، دستگاه تنفسی را دچار عفونت حاد می‌کند، به طور کلی علائم این بیماری به صورت خفیف و شدید مشاهده شده است و از جمله علائم آنفلوانزا می‌توان به تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی شامل کمردرد، سرفه، در بعضی موارد همراه با خلط، خستگی، به وجود آمدن زخم‌هایی در داخل بینی، دهان، روی پوست، گلودرد، خشونت صدا و بدن‌کوفتگی اشاره کرد.

علائم یاد شده در حالت عادی دو روز پس از ورود ویروس آنفلوانزا به بدن شروع به ظاهر شدن می‌کند که پس از دوره زمانی درمان (یک هفته) از بین می‌روند، البته سرفه کردن می‌تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد. با آمدن فصل زمستان، شیوع انواع مختلفی از آنفلوانزاها شروع می‌شود و شدت هر کدام می‌تواند متفاوت باشد. علائمی مانند درد عضلانی، بی‌حالی شدید، عدم توانایی در خارج شدن از تخت‌خواب و سایر علائم سرماخوردگی، می‌توانند از علائمی باشند که آن را از دیگر بیماری‌های تنفسی متمایز می‌کند.

از علائم خطرناک در این بیماری می‌توان به، وجود خون در خلط، گوش درد، تنگی نفس یا درد قفسه سینه، درد سینوس، گرفتگی گردن و ترشحات غلیظ از بینی، سینوس‌ها و گوش‌ها اشاره کرد. از جمله نکاتی که باید در مورد پیشگیری از علائم آنفلوانزا به آن توجه داشت عبارتند از: از آنجایی‌که ویروس توسط صابون بی‌خطر می‌شود، شما می‌توانید با شست‌وشوی مرتب و مکرر دست‌ها به صورتی که پس از هر بار رفتن به دستشویی و آلوده شدن، کامل شسته شوند، یک اقدام موثر در کاهش خطر عفونت انجام دهید. همچنین افراد می‌توانند برای جلوگیری از انتقال این ویروس از راه هوا، از ماسک پزشک استفاده کنند.

زنجان ‌وضعیت بهتری در زمینه آنفلوانزا دارد. در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان با اشاره به این‌که وضعیت زنجان نسبت به سایر استان‌ها در نمونه‌های مثبت ابتلا به آنفلوانزا بهتر است، تصریح می‌کند: ۲۲۶ مورد بستری داشتیم که ۲۱۵ نمونه‌برداری انجام و ۳۳ مورد مثبت بوده است که در این رابطه زنجان در جایگاه ۲۶ کشور قرار دارد.

پرویز قزلباش با اشاره به این‌که سالمندان و افراد بالای ۵۰ سال، بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و بیماری‌های تنفسی، زنان باردار و افراد بین سنین ۶ تا ۱۸ سال در معرض خطر هستند، عنوان می‌کند: نگرانی از بابت تامین دارو و واکسن نداریم. قابل توجه آن‌که بهترین زمان تزریق واکسن در شهریورماه است‌.

عصمت عباسی، کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان نیز با اشاره به نقش تغذیه در بهبود روند این بیماری اظهار می‌کند: رژیم غذایی اصولی و مناسب، شدت سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می‌دهد.

از آنجایی‌که ابهر دومین شهر بزرگ استان زنجان به‌شمار می‌رود و امکان درگیری مردم به این بیماری با توجه به حجم بالای جمعیت در شهرستان وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم‌دره نیز می‌گوید: خوشبختانه آنفلوانزا در این شهرستان هیچ‌گونه فوتی نداشته و چندین نفر فقط به دلیل ابتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌های این شهر بستری هستند.

کوروش شعبانی با تاکید بر این‌که این موج از بیماری، حدود دو هفته دیگر ادامه دارد و ممکن است طی این مدت شدیدتر هم شود، ادامه می‌دهد: خوشبختانه هیچ مشکلی از نظر تامین داروهای آنفلوانزا در ابهر وجود ندارد.

وی با اشاره به شش گام کلیدی در پیشگیری از آنفلوانزا، خاطرنشان می‌کند: این راه‌ها شامل پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، خودداری از دست زدن به چشم و بینی هنگام بیداری، خودداری از حضور در اماکن عمومی هنگام بیماری، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، خودداری از دست دادن و روبوسی هنگام بیماری و انداختن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در سطل زباله درب‌دار است.