۰ نفر

مقابله غذایی با آلودگی هوا

۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
کد خبر: 397899
مقابله غذایی با آلودگی هوا

این روزها پایتخت‌نشین‌ها هوای بسیار ناسالمی دارند. با شروع فصل سرما و بروز پدیده وارونگی هوا و مجددا غلظت آلاینده‌ها در هوای تنفسی در اغلب روزها در مرز خطر سیر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، آلودگی هوا می‌تواند موجب تولید رادیکال‌های آزاد در بدن و تحریک بروز التهابات شود. اما آیا می‌دانید با کدام مواد غذایی می‌توان اثر آلودگی هوا روی سلول‌های بدن را تا حدی کاهش داد؟

 ویتامین C

ویتامین C آنتی‌اکسیدانی قوی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. بنابراین سعی کنید با گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامینC  از افت سطح این ویتامین محلول در آب در ریه‌ها جلوگیری کنید. سبزیجاتی مانند برگ گشنیز و جعفری سرشار از ویتامین C  است. مرکبات هم همین طور.

 ویتامین E

ویتامین E ازجمله ویتامین‌های محلول در چربی است و درواقع خط مقدم دفاع از بدن در برابر آسیب‌های بافتی محسوب می‌شود. ازجمله منابع ویتامین E می‌توان به بادام و تخم آفتابگردان اشاره کرد. در بین ماهی‌ها هم سالمون را به خاطر بسپارید. ویتامین E همچنین در روغن‌های پخت‌وپز گیاهی مانند روغن کانولا و روغن زیتون وجود دارد. در ادویه‌هایی نظیر پودر چیلی و پاپریکا هم به مقادیر اندکی یافت می‌شود.

 بتاکاروتن‌

بتاکاروتن‌ به‌دلیل برخورداری از خواص آنتی‌اکسیدانی نقش بسزایی در کنترل التهابات ایفا می‌کند. این را هم بدانید که بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. سبزیجاتی مانند گشنیز، کاهو و اسفناج از منابع غنی بتاکاروتن به شمار می‌رود. هویج و برگ تربچه هم همین طور.

 چربی‌های امگا۳

چربی‌های امگا۳ در مقابله با آثار مخرب آلودگی هوا روی سلامت قلب مؤثرند. این چربی‌های قلب‌دوست به‌ویژه در مغزها و دانه‌هایی از قبیل گردو، دانه چیا و تخم کتان یافت می‌شوند. کافی است کمی از این دانه‌های مغذی را به ماست یا اسموتی‌های موردعلاقه‌تان اضافه کنید.

علاوه‌بر همه اینها ورزش و استراحت کافی هم فراموش‌تان نشود!