۰ نفر

عادت‌های سالم برای پیشگیری از آنفلوآنزا

۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 397889
عادت‌های سالم برای پیشگیری از آنفلوآنزا

بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی و شیوع آن، تزریق واکسن این بیماری به‌صورت سالیانه است اما عادات خوب بهداشتی مانند پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه‌ کردن و شستن مرتب دست‌ها نیز می‌تواند به جلوگیری از انتشار میکروب‌ها و پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، علاوه بر واکسن آنفلوآنزا، داروهای ضد ویروسی نیز وجود دارند که می‌توانند برای درمان و جلوگیری از این بیماری مورد استفاده قرار گیرند.

پرهیز از تماس نزدیک با دیگران

از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. همچنین هنگامی که بیمار هستید نیز فاصله خود را از دیگران حفظ کنید تا از آنها در برابر ابتلا به بیماری محافظت کرده باشید.

ماندن در خانه

در صورت امکان مواقعی که بیمار می‌شوید در خانه مانده و از رفتن به مدرسه، دانشگاه یا محل کار خودداری کنید. در این مدت از معاشرت با دیگران نیز تا حد امکان اجتناب کنید. این امر به جلوگیری از انتشار بیماری شما به دیگران کمک می‌کند.

پوشاندن دهان و بینی

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید. این کار مانع بیمار شدن اطرافیان شما می‌شود. آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های جدی تنفسی مانند ویروس سین‌سیشیال تنفسی، سیاه‌سرفه و بیماری سارس با سرفه، عطسه یا دست‌های آلوده به راحتی منتشر می‌شوند.

شستن دستان

شستن مرتب دست‌ها در محافظت از شما در برابر میکروب‌ها کمک می‌کند. اگر صابون و آب در دسترستان نیست از یک دستمال حاوی الکل استفاده کنید.

اجتناب از لمس چشم‌ها، بینی یا دهان

میکروب‌ها به‌راحتی از طریق لمس و تماس با سطوح آلوده منتشر می‌شوند. در صورتی که دست شما به میکروب‌ها آلوده باشد با لمس چشم‌ها، بینی یا دهان خود امکان ابتلا به بیماری‌ را در خود افزایش می‌دهید.

تمرین سایر عادات سلامتی

سطوحی از خانه، محل کار یا مدرسه را که در معرض تماس زیاد هستند، به‌خصوص زمانی که فردی در آنجا بیمار است به‌طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. خواب کافی داشته باشید. از نظر جسمی فعال باشید. استرس خود را مدیریت کنید. مایعات زیادی بنوشید و غذای مغذی بخورید.

پیشگیری در مدرسه

اطلاعات خود را در مورد برنامه‌هایی که مدرسه و مراکز مراقبت از کودکتان یا دانشگاهتان در صورت شیوع آنفلوآنزا یا بیماری دیگری دارند و نیز در مورد این که واکسن آنفلوآنزا در چه زمان و مکانی توزیع می‌شود، هر ساله به روز کنید.اطمینان حاصل کنید که مدرسه یا مراکز مراقبت از کودکتان به‌طور مرتب تمیز و ضد عفونی شده و دستمال کاغذی، صابون، دستمال مرطوب یک‌بار مصرف و دستمال‌های الکلی ضد عفونی در این اماکن موجود است.