۰ نفر

چگونه سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می‌شود؟

۷ آذر ۱۳۹۸، ۲:۰۸
کد خبر: 397830
چگونه سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می‌شود؟

سیگار کشیدن گاهی بسیار خطرناک‌تر از چیزی است که افراد تصور می‌کنند. درواقع سیگار کشیدن فارغ از مشکلات عادی تنفسی یا مشکلات قلبی، ریسک ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، یکی از کشنده ترین سرطانها در کانادا و ایالات متحده سرطان ریه است. تخمین زده می شود که مسئولیت حدود 21000 مرگ و میر در کانادا در سال 2019 با سیگار کشیدن باشد و این رقم در ایالات متحده حدود 140،000 نفر است.

حدود 10 تا 20 درصد از موارد سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند رخ می دهد با این وجود نمی توان نسبت به تاثیر سیگار کشیدن بی توجه بود. هدر واکلی ، دکتر متخصص ریه در مرکز پزشکی دانشگاه استنفورد می گوید: "ما فکر می کنیم که نرخ سرطان ریه در افراد سیگاری و اطرافیان افراد سیگاری بیش از سایرین است. حتی افرادی که مستقیما سیگاری نیستند در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند."

متاسفانه گاهی سرطان ریه گریبانگیر افرادی می شود که مستقیما سیگاری نیستند. درواقعع این نوع سرطان، ابتلا به سرطان از نوع  درجه دوم است. یعنی مواردی که فرد به شکل غیر مسیتقیم دچار سرطان می شود. فردی که شاید سبک زندگی خود را مدیریت می کند اما سبک زندگی اشتباه اطرافیان خود تاثیر منفی می گیرد.

دکتر واکلی خاطرنشان می کند بودن در اطراف افرادی که سیگار می کشند ، شما را در معرض همان مواد سرطان زای درجه یک موجود در سیگار قرار می دهد ، اگرچه دوز این مواد کمتر از آن است که خودتان سیگار بکشید اما امرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ریوی تخمین می زند که دود دست دوم خطر ابتلا به سرطان ریه را 20 تا 30 درصد افزایش می دهد ، در حالی که زنان و مردان سیگاری به ترتیب 13 و 23 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.