۰ نفر

چطور پف زیر چشم ها را از بین ببریم؟

۳ آذر ۱۳۹۸، ۲۱:۰۰
کد خبر: 397059
چطور پف زیر چشم ها را از بین ببریم؟

بیدار شدن با چشم‌های ورم کرده برای هیچکس اتفاق خوشایندی نیست. شما شاداب و سرحال هستید، اما چشمانتان چیز دیگری میگوید! با این حالت حاضر شدن در محل کار، مدرسه و دانشگاه اعتماد به نفس شما را کاهش میدهد و بر روی روابط شما تاثیر گذار خواهد بود. اما دلیل چیست و آیا راهی برای رهایی از این حالت وجود دارد؟ بهتر است این مقاله را مطالعه کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، ورم دور چشم (Puffy Eyes) میتواند علت‌های مختلفی داشته باشد. چندین راه ساده و عملی برای درمان این عارضه وجود دارد. در این مقاله به چندین درمان برای رهایی از چشم‌های ورم کرده اشاره خواهیم کرد.


چه عواملی باعث ایجاد ورم دور چشم میشود؟!

یک علت اصلی ورم دور چشم افزایش سن است. پوست اطراف چشم بسیار نازک است و با گذشت زمان بافت پلک ضعیف میشود. همچنین با افزایش سن مایعات در پلک پایینی به دام میافتند. احتباس مایعات در پزشکی بعنوان ادم (Edema) شناخته میشود.

برخی دیگر از دلایل پف دور چشم میتواند علل زیر باشد:
ژنتیک
حساسیت‌های آلرژیک
احتباس مایعات
قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید
رژیم غذایی ناسالم
عدم داشتن خواب کافی
گریه‌های طولانی مدت
تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و دوران قاعدگی
گل مژه
لنز‌های تماسی

ورم دور چشم چرا رخ می‌دهد و بهترین راه کار‌های درمانی چیست؟


بهترین راه کار‌ها برای درمان ورم دور چشم چیست؟


خواب کافی؛ حلال تمام مشکلات!
داشتن خواب کافی در شب به طور منظم به کاهش پف و ورم چشمان کمک بسیاری میکند. بسیاری از افراد برای درمان این وضعیت به دنبال روش‌های درمانی بسیار پیچیده و دشوار هستند، غافل از اینکه اگر مدت زمان و کیفیت خواب شبانهی خود را در حالت مطلوبی قرار دهند، ورم دور چشمان نیز دیگر به سراغ آن‌ها نخواهد آمد. بزرگسالان نیاز به ۷-۸ ساعت خواب شبانه دارند.

برای اطمینان از داشتن خواب کافی یک روال معمول برای ساعت خواب ایجاد کنید و پیرو آن باشید.

متخصصان پیشنهاد میکنند که برای داشتن خواب شبانه خوب باید:
از یک برنامه منظم برای خواب تبعیت کنید.
از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار حداقل ۶ ساعت قبل از خواب پرهیز کنید.
از خوردن الکل اجتناب کنید.
۲ ساعت پس از صرف شام به تخت خواب بروید.
انجام تمرینات ورزشی را تا چند ساعت قبل از خواب متوقف کنید.
وسایل الکرونیک خود مانند موبایل را خاموش کرده و دور از خود قرار دهید.


حساسیت‌های آلرژیک، دلیل تورم چشم

اگر از حساسیت‌های آلرژیک رنج میبرید به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز برخی تست‌های آزمایشگاهی از نوع مادهی آلرژن که به آن حساسیت دارید آگاه شوید. در تمام موارد بهترین راه برای درمان آلرژی و جلوگیری از آغاز واکنش‌های التهابی آزار دهندهی آن، دانستن نوع ماد‌های که به آن حساسیت دارید و دوری از آن است. این آغاز کنندهی واکنش میتواند گاه یک نوع ماده غذایی باشد و گاهی جنس لباسی که به تن دارید.
 
ورم دور چشم چرا رخ می‌دهد و بهترین راه کار‌های درمانی چیست؟

آلرژی میتواند باعث تورم اطراف چشم و قرمزی آن‌ها شود. مالیدن بیشتر چشم‌ها در این حالت نه تنها کمکی به حل ماجرا نمیکند بلکه وضعیت را نیز بدتر و ورم را بیشتر میکند.

بسیاری از قطره‌های چشمی حساسیت زدا با تجویز یا بدون تجویز پزشک در دسترس است. بیشتر بخوانید
  • چرا گل مژه می زنیم و برای درمان گل مژه چه باید کنیم؟
  • مگس پران چشم چیست و آیا برای چشم خطرناک است؟
  • گلوکوم یا آب سیاه چشم چیست و چه علائمی دارد؟
آب کافی بنوشید!
بهتر است بدانید که پف چشم میتواند ناشی از کمبود آب بدن باشد. در طول روز مقدار کافی آب بنوشید تا پوست خود را همواره با طراوت نگاه دارید. به طور کلی نوشیدن ۸ لیوان آب در طول شبانه روز برای بدن ضروری است.

از خوردن الکل اجتناب کنید
خوردن الکل باعث کاهش آب بدن میشود و همانطور که گفته شد کمبود آب بدن به پف دور چشمان منتهی خواهد شد. خوردن میوه‌های تازه یک راه عالی برای آب رسانی به بدن است.

مصرف نمک را کاهش دهید
اگر پس از خواب، چشمان شما پف می‌کند، می‌تواند به خاطر وجود مقدار زیادی سدیم در رژیم غذایی شما باشد. مصرف بیش از حد نمک میتواند باعث احتباس مایعات اضافی در بدن شود. این امر به همینجا ختم نمیشود و باعث مشکلات بیشتری نظیر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته گردد. در حالی که انجمن بیماری‌های قلبی آمریکا محدود کردن مصرف سدیم تا میزان ۱۵۰۰ میلی گرم در روز را پیشنهاد میکند؛ بسیاری از غذا‌های آماده دارای میزان به شدت بالایی از سدیم هستند.
 
ورم دور چشم چرا رخ می‌دهد و بهترین راه کار‌های درمانی چیست؟

پتاسیم به بدن خود برسانید!
پتاسیم سومین ماده معدنی فراوان در بدن و یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد چندین اندام از جمله قلب، کلیه‌ها، مغز و بافت‌های عضلانی است. پتاسیم همچنین نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن بدن و کار با سدیم برای پشتیبانی از عملکرد بافت‌های سلولی دارد.

پتاسیم میتواند به کاهش حجم مایعات اضافی در بدن کمک کند. اگر قبلا رژیم غذایی غنی از پتاسیم داشته اید با پزشک خود در رابطه با تطابق میزان پتاسیم مصرفی خود مشورت داشته باشید.

بهترین راه مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم مثل اسفناج، آواکادو، لوبیا سفید، موز و انار است.

از کمپرس سرد استفاده کنید
کمپرس سرد را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پلک خود به منظور کاهش تورم ایجاد شده قرار دهید. از کمپرس چای سیاه یا سبز کیس‌های نیز میتوانید بهره ببرید. چای حاوی آنتی اکسیدان است و باعث کاهش انقباض رگ‌های خونی چشم میشود. این امر در نهایت تورم دور چشم‌ها را کاهش میدهد.
 
ورم دور چشم چرا رخ می‌دهد و بهترین راه کار‌های درمانی چیست؟
 

از کرم‌های مخصوص دور چشم استفاده کنید
تعداد بسیاری کرم برای کاهش ورم دور چشم وجود دارد. بهترین کرم‌های کاهنده پف دور چشم حاوی عصارهی خیار و بابونه میباشد. همچنین می‌توانید از این کرم قبل از خواب استفاده کنید. این کرم‌ها به دلیل داشتن مواد ذکرشده، می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد و به بازسازی آن کمک کند.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا ادم در ناحیه اطراف چشم نمیتواند نشانهی یک بیماری وخیم باشد. اما در صورت بروز موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه داشته باشید:
پف اطراف چشم بصورت پایدار
وجود درد و ورم شدید در اطراف چشم
بروز تورم در سایر نقاط بدن
 
ورم دور چشم چرا رخ می‌دهد و بهترین راه کار‌های درمانی چیست؟

اگر علائم بالا را دارید ممکن است مشکل شما جدی‌تر از یک ورم سادهی چشم باشد که شامل:
ورم ملتحمه
بلفاریتیس یا تورم پلک
افتادگی پلک‌ها
سلولیت
درماتیت
بیماری‌های تیروئیدی
داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی میتواند باعث بهبود ورم اطراف چشم در یک دوره زمانی کوتاه شود.