۰ نفر

آیا ممکن است خانمی باردار باشد و خودش نداند؟!

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 392412
آیا ممکن است خانمی باردار باشد و خودش نداند؟!

بارداری همچون دیگر تغییر و تحولات جسمی، نشانه‌های خاصی دارد که از روی آن‌ها می‌توان به باردار بودن خانم ها پی برد. گاهی اوقات بارداری به شکلی است که زنان دیر متوجه حامله بودن خود می‌شوند یا زمانی متوجه می‌شوند که مدتی از آن گذشته ، چرا چنین است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در برخی مواقع خانم‌ها نشانه‌های بارداری را با حساسیت سینه، اختلال قاعدگی، تکرر ادرار، تغییر خلق و خو و ... اشتباه می‌گیرند. نداشتن علایم بارداری یا علایم پنهان می‌تواند خطراتی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. مادر به دلیل بی‌خبری از بارداری، مکمل‌های ضروری در دوران بارداری را مصرف نمی‌کند، متوجه مشکلاتی مانند کم‌خونی، فشار‌خون بالا، دیابت بارداری یا زایمان زودرس نمی‌شود و حتی چون از بارداری خود آگاهی ندارد برای داشتن رژیم غذایی مناسب این دوران و اجتناب از مصرف برخی داروهای خطرناک نیز اقدامی نمی‌کند.  

علایم پنهان بارداری را بشناسید

 بارداری بی‌هیچ تغییری نسبت به قبل

 برخی خانم‌ها با نشانه‌های فیزیکی بارداری مثل اضافه وزن، تهوع صبحگاهی، ضربان قلب و سرگیجه روبه رو نمی‌شوند. حتی ممکن است خانمی تا هفته 30 بارداری متوجه بارداری خود نشود.

  ترشح نشدن هورمون

علت اصلی این نوع بارداری‌ها، ترشح نشدن هورمون ناشی از ناهنجاری‌های کروموزومی یا نقص در جنین، ژن‌ها و استرس است. بر اساس یک نظریه جنین به علت استرس مادر، سطح اچ سی جی پایینی تولید می‌کند و مادر متوجه بارداری خود نمی‌شود.  

 تغییرات وزنی

 درصورت داشتن اضافه وزن وتغییر مداوم  وزن، ممکن است فرد متوجه تغییرات وزنی ناشی از بارداری خود نشود.

 اختلالات قاعدگی

اولین نشانه بارداری نداشتن قاعدگی است. حدود 30 درصد از زنان به دلایل مختلف از جمله استرس، مصرف برخی داروها مثل صرع، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، استفاده از داروهای هورمونی، دیابت کنترل نشده، مشکلات تیروئید و ... دوره‌های نامنظم قاعدگی دارند. این افراد در تشخیص بارداری دچار اشتباه خواهند شد.

تحرک نامحسوس جنین

 خانم‌های باردار بین هفته‌های 18 تا 20 بارداری متوجه حرکات جنین می‌شوند اما گاهی به دلیل نوع قرارگیری جفت ممکن است این حرکات احساس نشود و مادر فقط از طریق سونوگرافی متوجه بارداری شود.

 داروهای پیشگیری از بارداری

 از آن‌جا که برخی از روش‌های پیشگیری 100 درصد نیست و تا درصد کمی همچنان احتمال بارداری وجود دارد، در صورت استفاده از  هریک از روش‌ها و با اطمینان از حامله نبودن، ممکن است فرد به علایم بارداری توجه نکند.

 تست بارداری منفی و کاذب

 گاهی تست‌های بارداری خانگی به دلیل استفاده در اولین روزهای بارداری ممکن است جواب اشتباه داشته باشد. خانم‌ها ممکن است با این تست جواب منفی بگیرند، در ‌حالی که باردار هستند. متخصصان توصیه می‌کنند دست کم یک هفته بعد از عقب‌افتادن قاعدگی تست خانگی انجام شود.

 نداشتن سلامت روان

برخی از زنان به دلایل روانی، آماده پذیرش کودک نیستند و به همین دلیل بارداری خود را انکار می‌کنند.

 ناآشنایی با علایم بارداری

نداشتن اطلاعات کافی از نشانه‌های اولیه بارداری مثل تاخیر در قاعدگی، تغییرات فیزیکی، حساسیت به بو، گرفتگی عضلات و... در برخی از بانوان باعث می‌شود که فرد به تغییرات جدید در بدن بی‌توجه باشد.