۰ نفر

سرماخورده‌ها بخوانند

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۱۹
کد خبر: 391688
سرماخورده‌ها بخوانند

پاییز از راه رسیده و خزان برگ‌ها نوید بادهای سرد و روزهای همراه با برف و باران را می‌دهد. این روزها اگر مراقب نباشید در دام تزویرهای یک بام و دو‌هوای پاییزی قرار می‌گیرید و سرماخوردگی مهمان تنتان می‌شود؛ بیماری‌ای که با آبریزش بینی و عطسه و سرفه همراه است و تن شما را نیازمند طبیبان می‌کند.

  به گفته دکتر علیرضا جهانبخش، پزشک عمومی، توصیه‌ها فقط برای پیشگیری از بیماری نیست و لازم است مردم پس از ابتلا به بیماری هم برخی از نکات را رعایت کنند. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند تا دوران سرماخوردگی را سریع‌تر پشت سر بگذارید و به سلامتی برسید. همه مردم تجربه سرماخوردگی را دارند و در طول سال حتما 2بار به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، البته این آمار در کودکان و سالمندان بیشتر است و آنها در طول سال 6 تا 12 بار بیمار می‌شوند. نخستین علامت این بیماری کیپ‌شدن بینی است که پس از آن بیمار دچار آبریزش، عطسه، گلودرد، خستگی، کاهش حس چشایی و بویایی، تراکم خلط، آبریزش از چشم و تب می‌شود. این بیماری به‌طور معمول یک‌هفته طول می‌کشد و فرد بیمار قبل از هر اقدام خودسرانه باید به پزشک مراجعه کند. در کنار تجویزهای انجام‌شده توسط پزشک متخصص، مبتلایان با رعایت  موارد زیر می‌توانند به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک کنند.

 نوشیدن مایعات زیاد

اولین توصیه این است که مبتلایان به سرماخوردگی باید مقدار زیادی آبمیوه طبیعی، چای کمرنگ و آب و نوشیدنی‌های گیاهی بنوشند. این کار از خشک‌شدن گلو جلوگیری می‌کند و با دفع مواد سمی باعث کاهش تب می‌شود.

قهوه ممنوع

خوردن قهوه و چای پررنگ یا هر نوشیدنی‌ای که کافئین دارد، باعث می‌شود بیمار آب زیادی از دست بدهد و به همین دلیل ضعیف‌تر می‌شود و روند بهبودی به تأخیر می‌افتد.

دوش گرم بگیرید

حمام‌کردن بهترین راه درمان خانگی سرماخوردگی است و به همین دلیل توصیه می‌کنم مردم بعد از ابتلا به سرماخوردگی حمام بروند و دقایقی زیر دوش آب گرم بایستند. این کار به باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند.

مرطوب کردن هوا

استفاده ازدستگاه بخور برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است؛ درواقع این کار مانع بسته‌شدن حفره‌های بینی می‌شود و تنفس برای بیمار راحت‌تر خواهد بود.

خوردن سوپ گرم 

از دیرباز به کسانی که سرما می‌خوردند، سوپ گرم می‌دادند. این روش در علم امروزی هم ثابت شده و خوردن سوپ گرم و البته خانگی، بسیار مفید است و روند بهبودی را تسریع می‌کند.

استراحت کنید

یکی ازمهم‌ترین نکاتی که در بهبود سلامتی مؤثر است، استراحت‌کردن است. با این کار بدن مقاوم‌تر می‌شود و تب هم پایین می‌آید؛ بنابراین توصیه می‌کنم بعد از سرماخوردگی حتما 2روز در محیط گرم استراحت کنید.

غرغره کردن آب‌نمک

شست‌وشوی دهان با آب‌نمک یا همان غرغره‌کردن شاید روش قدیمی‌ها به‌نظر بیاید، اما در تحقیقات پزشکی ثابت شده که این کار به درمان گلودرد کمک می‌کند. بنابراین در دوران گذر از سرماخوردگی این گزینه را فراموش نکنید و در طول روز 5تا 6بار با محلول آب‌نمک دهان و گلوی خود را بشویید.

معجزه میوه‌ها 

سیر، عسل، نعناع صحرایی، پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، جعفری، کرفس و گل‌کلم برای درمان سرماخوردگی مفید هستند و توصیه می‌کنم در دستور غذایی خود قرار دهید.

یک توصیه دوستانه 

ماعادت کرده‌ایم برای درمان هر بیماری، به تجربه قبلی درمان بیماری یا توصیه‌هایی که از سوی دوست و آشنا برای درمان می‌شنویم عمل کنیم.  سرماخوردگی برخلاف ظاهر ساده‌ای که دارد می‌تواند دردسرهای بزرگی برایتان همراه بیاورد؛ دردسرهایی که اگر با درمان درست همراه نشود، درمان‌کردنش کار سختی است؛ بنابراین، با دیدن نشانه‌های سرماخوردگی فوری با قرص و شربت‌هایی که دکتر تجویز نکرده، خودتان را درمان نکنید.