۰ نفر

دلایل اختصاصی کودکان برای دوست نداشتن غذاها

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبر: 391588
دلایل اختصاصی کودکان برای دوست نداشتن غذاها

آیا تا کنون اتفاق افتاده است که وقتی فرزندتان از خوردن غذایی سر باز می‌زند از او دلیل اش را بپرسید؟ بسیاری از والدین تصور می‌کنند کودکان هنوز خیلی کوچک‌تر از آن هستند که دوست داشتن یا نداشتن غذایی توسط آن‌ها بتواند دلیل مشخصی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، مطالعه ای جدید در یکی از دانشگاه‌های دانمارک نشان می‌دهد؛ کودکان 10 تا 13 ساله، خیلی خوب هم می‌توانند دلیل دوست نداشتن غذایی را بیان کنند؛ آن قدر دقیق که بین عوامل موثر در دوست نداشتن غذاها بین دختران و پسران حتی تفاوت‌های معناداری وجود دارد!

در این مطالعه که نتایج آن در پایگاه Nutrients منتشر شده است از 200 کودک 10 تا 13 ساله خواسته شد ابتدا تصویر 28 خوراکی را ببینند. سپس با آن‌ها مصاحبه‌ای ترتیب داده شد تا درباره گزینه‌هایی که علاقه به امتحان‌شان داشتند، توضیح دهند.

 در نهایت هر کدام از آن‌ها 14 گزینه را امتحان کرد و سپس طی یک مصاحبه یک ساعته از آن‌ها خواسته شد تا نظر خود و دلایل دوست داشتن یا نداشتن هر گزینه را شرح دهند.نتایج این مصاحبه‌ها نشان داد که طعم و بوی غذا و البته ظاهر آن در این که کودکان (در هر دو جنس) غذایی را دوست نداشته باشند، موثر است.

 اما درباره دختران عامل موثر دیگری نیز در دوست نداشتن غذایی خاص، نقش داشت و آن بافت غذا بود. در واقع در زمان تصمیم‌گیری در دوست داشتن یا نداشتن یک غذا، بافت غذا نیز برای دختران اهمیت دارد. موضوعی که پسرها اشاره چندانی به آن نداشتند.

افزون بر آن مقاومت پسران در قبال گزینه‌های ناآشنا اندکی بیش از دختران بود. اما این‌ها تنها یافته‌های این مطالعه نبود.

رمز موفقیت در معرفی غذاهای جدید

طی مصاحبه‌های مفصل در این مطالعه مشخص شد زمانی که پسران با غذایی جدید روبه رو می‌شوند، گفتن این که غذا خوشمزه است، می‌تواند تا حد زیادی آن‌ها را مجاب کند تا غذای جدید را امتحان کنند.

 اما درباره دختران عامل محرک برای امتحان کردن غذایی جدید، بیش از هر چیز کنجکاوی است. در واقع زمانی که کنجکاوی دختران تحریک می‌شود، اگرچه درباره طعم غذا با آن‌ها صحبت نشده باشد، آن‌ها باز هم انگیزه پیدا می‌کنند که غذا را امتحان کنند.

با توجه به این نکته، اگر فرزندی در خانه دارید و می‌خواهید او را با طعم و مزه‌های جدید آشنا کنید، می‌دانید که نحوه معرفی این طعم برای دختران و پسران نمی‌تواند یکسان باشد و لازم است شما برای هر کدام از روشی خاص استفاده کنید.

 غذا را تزیین کنیم یا نکنیم؟

اما شاید یکی از یافته‌های مهم در این مطالعه، درباره نقش ظاهر غذا در پذیرش کودکان برای امتحان کردن گزینه جدید باشد. طبق نتایج این مطالعه، ظاهر غذا رتبه سوم در ایجاد علاقه برای امتحان کردن غذایی جدید بین هر دو جنس را دارد. توجه به این یافته از این نظر اهمیت دارد که این روزها مادران و حتی پدران، زمان زیادی را صرف تزیین غذای فرزند خود می‌کنند تا بلکه به این وسیله علاقه به خوردن غذایی خاص را در کودک ایجاد کنند.

طبق یافته‌های این مطالعه این روش هر چند موثر است اما تاثیرش آن قدرها هم زیاد نیست و به عنوان مثال تعداد دخترانی که تحت تاثیر ظاهر غذا قرار گرفتند در حدود نصف دخترانی بود که به واسطه تحریک کنجکاوی‌شان علاقه پیدا کرده بودند تا غذایی را امتحان کنند.