۰ نفر

نشانه‌های رایج سکته مغزی چیست؟

۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۲۲:۱۶
کد خبر: 391540
نشانه‌های رایج سکته مغزی چیست؟

سالانه حدود ۱۵میلیون نفر در جهان دچار سکته مغزی می‌شوند و در ایران این بیماری دومین عامل مرگ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، بروز سکته خصوصا مغزی در سال‌های اخیر همه گروه‌های سنی را در بر گرفته است و عوارض آن نه تنها فرد بلکه خانواده و بعضا جامعه را درگیر می‌کند.

سکته مغزی بر اثر نرسیدن خون به بخشی از مغز و آسیب دیدن سلول‌های مغز رخ می‌دهد و بسته به این که کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

از ۱۵ میلیون نفری که بنا بر گزارش‌های سازمان‌های جهانی به سکته مغزی دچار می‌شوند، تقریبا ۶ میلیون نفر می‌میرند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: گونه‌ای از سکته مغزی در نتیجه انسداد شریان‌های مغزی و گونه دیگر همراه خونریزی است.

دکتر عبدالحمید شریعت، ضعف و ناتوانی همه یا بخشی از بدن، سنگینی زبان و اختلال کلامی، نداشتن تعادل، سرگیجه و اختلال در بینایی را از نشانه‌های رایج سکته مغزی در افراد دانست و گفت: این عارضه در همه رده‌های سنی دیده می‌شود، اما در بین افرادی با رده سنی بالای ۵۰ سال رایج‌تر است.

وی با بیان این که احتمال سکته مغزی در مردان حدودا ۲۵ درصد بیشتر از زنان است افزود: فشارخون مزمن، قند خون بالا، چربی خون و مصرف دخانیات شایع‌ترین علل سکته مغزی، افزایش سن، اضافه وزن، کم تحرکی و تغذیه ناسالم نیز از علل سکته مغزی است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به جز سن و جنس، کنترل و نتظیم عواملی، چون فشارخون، قند خون، وزن، مصرف دخانیات و فعالیت‌های روزانه احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

شریعت با بیان اینکه شانس مرگ و میر در سکته‌های مغزی ناشی از خونریزی، بالاتر است، افزود: مرگ و میر در سکته مغزی ناشی از انسداد رگ‌ها کمتر و به همین میزان احتمال بهبودی ناتوانی‌ها بیشتر است.

وی گفت: محیط‌های کاری پر استرس و نوع زندگی در بروز سکته مغزی تاثیر گذار است و مردان به دلیل حضور در این شرایط، بیش از زنان با احتمال سکته مغزی رو به رو هستد.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که حفظ روحیه و امید در امر بهبودی بسیار تاثیر گذاراست افزود: ناتوانی در بخش‌های متفاوت بدن به ویژه اختلال بینایی، کلامی و حرکتی از جمله مشکلاتی است که افراد پس از سکته مغزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند وتمایل به بهبودی و حفظ روحیه خوب در امر بهبودی و فراغت از ناتوانی‌های آن موثر است.

شریعت گفت: در ابتدای سکته مغزی معمولا فرد قادر به انجام امور شخصی و کنترل مواردی، چون فشارخون، چربی خون و قند خون نیست بنابراین نزدیکان فرد سکته مغزی در مواجه شدن با این وضعیت، می‌تواند امیدواری او را افزایش دهد.