۰ نفر

چند توصیه ویژه فصل سرما و شیوع بیماری‌های حاد تنفسی

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱:۵۹
کد خبر: 390949
چند توصیه ویژه فصل سرما و شیوع بیماری‌های حاد تنفسی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با سرد شدن هوا، تهویه مکان‌های بسته کم و میزان ویروس‌های پخش شده افزایش می‌یابد و به راحتی به دیگران منتقل می‌شود، به‌همین دلیل بیماری‌های ویروسی تنفسی مانند انواع سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزا و ... در این فصل‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مهدی شفیعی با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی اظهار داشت: با سرد شدن هوا، به علت مسدود شدن پنجره‌ها، تهویه مکان‌های بسته کم شده و میزان ویروس‌های پخش شده در محیط توسط افراد بیمار، افزایش می‌یابد و به راحتی به دیگران منتقل می‌شود، به‌همین دلیل بیماری‌های ویروسی تنفسی مانند انواع سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزا و غیره در این فصل‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ویروس‌ها از طریق هوا، دست‌های آلوده، آب و مواد غذایی آلوده می‌توانند به افراد سالم منتقل شوند و تجمعات انسانی می‌تواند میزان ابتلا به اینگونه بیماری‌ها را به علت تماس نزدیک با افراد بیمار و دارای علامت، تشدید کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: از آنجا که برای بسیاری از بیماری‌های ویروسی داروی خاصی وجود ندارد و درمان‌ها صرفا در راستای کم کردن علائم و عوارض بیماری است، بهترین راه کنترل این بیماری‌ها رعایت چند نکته کوتاه بهداشتی است.

شفیعی گفت: بیماران مزمن ریوی، قلبی، دیابتی، افراد مبتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای سیستم ایمنی، افراد مسن، کودکان زیر5 سال و زنان باردار گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر بیماری‌های حاد تنفسی هستند و توصیه می‌شود این افراد حتما نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

وی در توصیه‌های بهداشتی بیان داشت: نظافت دست‌ها را رعایت کرده و قبل از هرگونه خوردن و آشامیدن دست‌ها را به دقت با آب و صابون بشویید و از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علائم تنفسی، عطسه و سرفه پرهیز کنید.

 شفیعی تصریح کرد: در صورتی که دارای علائم تنفسی هستید حتما به پزشک مراجعه کرده و هنگام حضور در مکان‌های جمعی و یا جمع خانواده از ماسک معمولی استفاده شود، مصرف مایعات کافی، میوه و سبزیجات تازه در این فصل، خواب و استراحت کافی را باعث کاهش ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی حاد و تب‌دار لازم است تا قطع تب و بهبود حال عمومی، افراد در منزل استراحت کرده و در سرکار یا مدرسه حاضر نشوند.