۰ نفر

شیوع شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بعد از ۵۰سالگی

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۲:۳۹
کد خبر: 389045
شیوع شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بعد از ۵۰سالگی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در سنین بعد از ۵۰سالگی، از هر سه زن یک نفر و از هر ۵مرد یک نفر مبتلا به شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مریم مقدسی، افزود: مطالعات انجام شده در ایران حاکی از وجود استئوپروز و استئوپنی در ۵۰ درصد مردان و ۷۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال است و با افزایش سن متوسط جامعه، انتظار می رود در آینده با شیوع بالاتری از استئوپروز و عواقب آن روبرو باشیم.

وی ادامه داد: ریسک شکستگی ناشی از پوکی استخوان در طول زندگی در خانم ها ۴۰ درصد و آقایان ۱۳ درصد است. در سنین بعد از ۵۰ سالگی، از هر سه زن یک نفر و از هر ۵ مرد یک نفر مبتلا به شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند. فقط در کشورهای اروپایی در هر ۳۰ ثانیه یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان اتفاق می افتد.

این فوق تخصص روماتولوژی، افزود: پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که با کاهش توده استخوانی همراه بوده و سبب افزایش استعداد شکستگی می شود.

مقدسی گفت: با توجه به بی علامت بودن، عواقب وخیم و  شیوع بالای آن،  این بیماری را از بلایای قرن اخیر می دانند. در سال ۲۰۰۰ سازمان بهداشت جهانی استئوپروز را به عنوان چهارمین دشمن اصلی بشر بعد از سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان اعلام کرده و از آن به عنوان مهم ترین علت شکستگی در جهان نام برد.

وی افزود: از هر پنج فرد مبتلا به شکستگی هیپ یا مهره یک نفر می میرد و دو  نفر دیگر هیچگاه به زندگی طبیعی قبل از شکستگی بر نمی گردند. به این ترتیب بروز ناتوانی و تحمیل هزینه مالی سنگین بر خانواده ها و سیستم بهداشتی جامعه، در کنار مرگ و میر ناشی از استئوپروز در زمره عواقب وخیم شکستگی استئوپروتیک قرار می گیرد.

مقدسی تاکید کرد: در حال حاضر به رغم وجود داروهای مؤثر و  پیشرفت های درمانی در کاهش  شکستگی، تنها بخش کوچکی از مبتلایان به استئوپروز درمان می شوند. این موضوع زنگ خطری جدی برای توجه بیشتر و تاکید بر آگاهی عمومی در مورد پوکی استخوان، تشخیص، پیشگیری و درمان به موقع آن است.

وی افزود: ورزش منظم، تقویت عضلات و حفظ تعادل، رژیم غذایی مناسب شامل مواد حاوی کلسیم، ویتامین D و پروتئین و تاکید بر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای تامین ویتامین D، پرهیز از عادات غلط شامل مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی، و حفظ سلامتی و وزن مناسب، توجه به عوامل خطر و در میان گذاشتن آنها با پزشک معالج به خصوص وجود شکستگی قبلی، بیماری خاص و داروهایی که بر سلامت استخوان تاثیرگذارند، در صورت بالا بودن ریسک، انجام بررسی و درمان محافظتی کامل علیه شکستگی، از جمله راهکارهای مقابله با عوارض پوکی استخوان است.