۰ نفر

عفونت‌های تنفسی در مبتلایان به دیابت کشنده‌تر است

۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۱۷
کد خبر: 388712
عفونت‌های تنفسی در مبتلایان به دیابت کشنده‌تر است

مطالعات اخیر محققان دانشگاه‌های مریلند و جان هاپکینز نشان می‌دهد عفونت‌های تنفسی در بیماران مبتلا به دیابت شدیدتر و کشنده‌تر و دلیل آن نقص سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محققان ارتباط بین سندرم تنفسی خاورمیانه و دیابت را در مدل‌های حیوانی دقیق بررسی کردند. ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) که از خانواده ویروس کروناست، برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی شناسایی شد. ویروس‌های کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس‌ها هستند که سبب بروز طیف وسیعی از بیماری‌ها، از سرماخوردگی گرفته تا سارس، می‌شوند. علایم معمول بیماری در مراحل اولیه شامل تنگی نفس و مشکلات تنفسی جدی است. تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در مبتلایان دیده می‌شود.
نتایج نشان می‌دهد در شرایط بروز بیماری‌های تنفسی، موش‌های دیابتی در مقایسه با موش‌های سالم، یک واکنش التهابی شدید و طولانی در ریه نشان می‌دهند. موش‌های دیابتی میزان کمتری پروتئین التهابی به نام سیتوکین دارند و از طرفی ماکروفاژهای التهابی و سلول‌های T  (سلول‌های سرباز سیستم ایمنی) در این موش‌ها کمتر است. نتایج نشان می‌دهد دلیل شدت عفونت تنفسی در مدل‌های مبتلا به دیابت به دلیل نقص سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت است و با تمرکز روی این موضوع می‌توان به درمان‌های موثر دست یافت.