۰ نفر

واکسن‌های آنفلوانزا را فقط با برچسب اصالت تهیه کنید

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۲
کد خبر: 385173
واکسن‌های آنفلوانزا را فقط با برچسب اصالت تهیه کنید

توصیه‌های بهداشتی و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی فسا به شهروندان در باره تهیه واکسن‌های آنفلوانزا در راستای تامین ایمنی بیشتر است ، توصیه شده شهروندان واکسن آنفلوانزا را به صورت بسته‌بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه کنند ، واکسن‌های فاقد جعبه و برچسب اصالت مورد تائید نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هرساله با شروع فصل سرما، توصیه‌ها برای استفاده از واکسن‌های آنفلوانزا برای سنین مختلف آغاز می‌شود. از این رو افراد با شرایط خاص و با تجویز و تأیید پزشکان اقدام به دریافت این واکسن‌ها  از داروخانه ها می کنند.

یک پزشک داروساز در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: واکسن‌های آنفلوانزا تا حدی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا پیشگیری می‌کنند اما ایمنی کامل در مقابل این بیماری را به همراه نخواهند داشت.  

شعله خانی  گفت :این واکسن باید در یخچال و دمای بین ۸-۲ درجه سانتیگراد به‌ طوری نگهداری شود که واکسن دچار یخ زدگی نشود.
 روش تلقیح واکسن نیز تزریق داخل عضله یا به‌صورت زیر جلدی عمیق است. 

وی ادامه داد: واکسن‌های موجود در بازار دارویی ایران با توجه به گونه‌های ویروس آنفلوانزا سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ شامل سه مورد است که نام تجاری آنها VAXIGRIP–تولید شرکت سانوفی پاستور کشور فرانسه، -INFLUVAC–تولید شرکت ابوت کشور هلند و  - AGRIPPAL- تولید شرکت نوارتیس کشور ایتالیا است .

 به گفته وی واکسن‌های موجود امسال نیز به صورت سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی است که با تشخیص و تجویز پزشک این واکسن تعیین و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این داروساز اضافه کرد:هر دو این واکسن‌ها واجد ویروس نوع A که خطرناک‌ترین نوع ویروس آنفلوآنزاست، هستند که همین ویروس عامل بیشترین همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا در دنیا بوده است، باید توجه کرد که تفاوت نوع سه و چهار ظرفیتی در نوع B ویروس است که نسبت به نوع A از خطر کمتری برخوردار است.

متخصص بیماریهای عفونی در دانشگاه علوم پزشکی فسا هم گفت:با شروع فصل پاییز توصیه ها برای دریافت واکسن آنفلوانزا شروع می‌شود با این وجود، همه افراد جامعه نمی‌توانند از واکسن‌های آنفلوانزا استفاده کنند

زهرا پورمنتصری اظهار داشت:درصورت داشتن  حساسیت به تخم مرغ ، حساسیت به  واکسن آنفلوانزا، ابتلا به بیماری گیلن باره و یا ابتلا به  بیماریهای تنفسی حاد فرد از دریافت واکسن آنفلوانزا منع می شود.

وی ادامه داد:آن دسته از بیمارانی که به واکسن آنفلوانزا و تخم مرغ حساسیت ندارند اما دچار بیماری با تب بالا یا عفونت حاد هستند هم باید تا زمان بهبودی کامل از تلقیح واکسن پرهیز کنند. 

پورمنتصری اظهار داشت:  از آنجا که فصل آنفولانزا از ابتدای مهر ماه شروع می‌شود ، بهترین زمان برای دریافت واکسن ماه مهر و آبان می باشد، با این حال می توان در ماه آذر و حتی دیرتر هم اقدام کرد ، اگر چه اقدام سریعتر می تواند برای پیشگیری موثر باشد.

وی بیان کرد: بیماری آنفولانزا می‌تواند باعث بروز عوارض جدی مثل ذات‌الریه و حتی مرگ درفرد مبتلا شود لذا بهتر است ظرف ۴۸ ساعت پس از بروز درمان شود.

این پزشک متخصص گفت:کودکان ۶ ماه تا ۵ سال به‌ویژه آن‌هایی که مهدکودک می‌روند، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار،افرادی که با بیماران مبتلابه آنفولانزا سروکار دارند، کادر درمان و بیمارستانی، مبتلایان به  بیماری‌های مزمن قلبی ریوی، دیابت، سرطان، اختلال عملکرد کلیه و افرادی که دیالیز یا رادیوتراپی می‌شوند، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند  و کسانی که در مرغداری‌ها کار میکنندبهتر است واکسن آنفلوانزا دریافت کنند. 

متخصص بیماریهای عفونی اظهار داشت: تزریق واکسن آنفولانزا بین ۶ تا ۱۲ ماه شخص را ایمن می‌کند که توصیه می‌شود با پزشک خود در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا مشَورت کنید.

پورمنتصری بیان کرد: ممکن است بعد از دریافت واکسن در محل باز و دچار درد و تورم شوید. بعضی از افراد ممکن است دچار علائم شبیه سرماخوردگی مثل سردرد، آب ریزش بینی، درد گلو، سرفه و بدن درد، تب خفیف- شوند، که معمولا یک تا دو روز بیشتر طول  نمی کشد.