۰ نفر

ورزش راه حلی برای چاقی بعداز یائسگی

۱ مهر ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 382677
ورزش راه حلی برای چاقی بعداز یائسگی

کاهش استروژن که تاثیر زیادی بر سوخت و ساز پایه دارد، باعث افزایش وزن پس از یائسگی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود. در زمان یائسگی یا ضعف تخمدان، تولید تخمک متوقف می‌شود، سطوح استروژن نیز کاهش می‌یابد. پس افزایش وزن بعد از یائسگی برای زنان غیر معمول نیست.

چرا کاهش استروژن باعث کاهش سوخت و ساز بدن می شود ؟

استروژن مزایای فراوانی برای بدن دارد. یکی از آثار مثبت آن کمک به سوخت و ساز پایه بدن است. برخی مطالعات نشان می‌دهد با کاهش سطح استروژن، میزان سوخت و ساز  در زمان استراحت نیز کاهش می‌یابد. یک راه برای جلوگیری از این وضعیت،  تمرینات قدرتی برای حفظ عضلات بدن است تا میزان از دست رفتن عضله کاهش یابد.

  استروژن و هورمون رشد

یکی دیگر از آثار استروژن، تحت تاثیر قرار دادن چربی سوزی با افزایش هورمون رشد است. همان طور که می دانید، هورمون رشد چربی سوزی را آسان‌تر می‌کند بنابراین وقتی جوان هستید و هورمون رشد بیشتری دارید، کمتر مستعد  ذخیره سازی چربی در بدن هستید. استروژن نقش کلیدی در تولید هورمون رشد دارد و نیز بر چگونگی واکنش بافت‌ها به این هورمون تاثیر می‌گذارد. وقتی تخمدان‌ها استروژن را تولید می‌کند، غده هیپوفیز در مغز هورمون رشد بیشتری را آزاد می‌کند و این باعث ایجاد شرایط مطلوب‌تری برای از دست دادن چربی می‌شود بنابراین افزایش چربی پس از یائسگی، به دلیل کاهش هورمون رشد تا حدودی ممکن است.

 جنگ استروژن و کورتیزول

شما احتمالاً با کورتیزول آشنا هستید. همان هورمون استرس، این هورمون زمانی افزایش می‌یابد که بدن شما دچار استرس ذهنی یا جسمی باشد. افرادی که سطوح بالاتری از کورتیزول دارند، مستعد اضافه‌وزن به ویژه در دور کمر و شکم، هستند. استروژن به کنترل کورتیزول کمک می‌کند و هنگامی که استروژن کاهش می‌یابد، کورتیزول تسلط می‌یابد. به همین دلیل است که زنان پس از یائسگی در ناحیه کمر و شکم دچار چاقی می شوند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال چاقی شکمی در زنان یائسه بیشتر است.

 جلوگیری از افزایش وزن یائسگی

شکی نیست که کاهش استروژن، زنجیره‌ای از رویدادهایی را به وجود  می‌آورد که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. از دست دادن توده عضلانی، کاهش هورمون رشدو  افزایش کورتیزول باعث می‌شود لاغر ماندن سخت‌تر شود. افزون بر این، یائسگی می‌تواند مکان ذخیره سازی چربی شما را تغییر دهد .به تازگی محققان بیش از سه هزار زن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند، آن‌هایی که از نظر فیزیکی فعال بوده‌ در میان سالی تجربه افزایش وزن نداشته اند و افزایش وزن در میان این زنان در زمان یائسگی کمتر است.

  و اما راه حل

بله درست است باز هم چاره  این مشکل ، ورزش و زندگی فعال است. توجه داشته باشید در کنار ورزش سبک زندگی درست و تغذیه مناسب بسیار مهم است . بازهم توصیه می کنیم؛ ورزش را به صورت علمی انجام دهید چرا که همان ورزش غیر اصولی بلای جان شما می شود. اگر ورزش شما نسبت به آمادگی بدنتان شدت بیشتری داشته باشد سطح کورتیزول افزایش بیشتری خواهد داشت که خود موجب چاقی می شود.