۰ نفر

همه چیز درباره آلزایمر

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۱
کد خبر: 379142
همه چیز درباره آلزایمر

آلزایمر از بیرون ترسناک است؛ تصور اینکه باشی اما نباشی، تصوری هراسناک است که آلزایمر را تبدیل به نوعی کابوس در اذهانی کرده که هنوز مبتلا به آلزایمر نیستند. اما با همه این تفاسیر، تاکنون کسی آلزایمر را در وجود خود درک نکرده است.

 بنابراین با وجود مشکلات آشکاری که همه می‌بینند، این سوال که بیماران مبتلا به آلزایمر تا چه حد از بیماری خود رنج می‌برند، به راحتی قابل پاسخ دادن نیست. همه ما از این که در پیری دچار آلزایمر شویم وحشت داریم . با توجه به اهمیت موضوع در این باره با دکتر علی امینی هرندی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفتگو شده است .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد، وی در این‌باره می‌گوید: بیماری آلزایمر، شایع ترین بیماری در سنین بالا است که در واقع یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار بخصوص حافظه تحلیل می‌رود و فرد دچار فراموشی می‌شود. دکتر امینی هرندی ادامه داد : حدود پنج درصد از افراد ۶۵ سال به بالا به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و ۱۰ تا ۱۵ درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند. این متخصص مغز و اعصاب با بیان این نکته که " بارزترین نوع از انواع بیماری‌های زوال عقل ، اختلال حافظه ‌است"، خاطرنشان کرد: اختلال حافظه معمولا آرام آرام پیشرفت می‌کند بیدن صورت که در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های جدید محدود می‌شود وبه تدریج خاطرات قدیمی‌هم آسیب می‌بینند.به طور مثال بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌، فراموش کرده و مجددا همان سوال را می‌پرسد.

مثلا یادش نمی‌آید صبحانه چه چیزی خورده یا در منزل را قفل کرده است یا نه. وی افزود : افراد مبتلا به آلزایمر به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی‌آنها نیز دچار مشکل می‌شوند. کم‌کم مشکل مسیریابی پیدا کرده و اگر تنها از منزل بیرون بروند ممکن است گم شوند. این متخصص مغز و اعصاب افزود : در مواردی که بیماری آلزایمر پیشرفت کرده باشد حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودشان هم مشکل پیدا می‌کنند. بروز اختلال در حافظه و شناخت سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری فرد گردد . دکتر امینی هرندی عنوان کرد: از دیگر مشکلات زوال عقل ، بروز توهم و هذیان است که شایع ترین نوع آن ، بدبینی به اطرافیان است. مثلا بیمار فکر می‌کند همسرش به وی خیانت کرده‌ و یا همسایگان و پرستارش قصد آسیب رساندن و توطئه علیه وی را دارند. گاهی اوقات بیمار افرادی را مثلا والدین فوت شده یا اقوام را که نیستند و حضور ندارند را می‌بینند.

این عضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد : در صورت شدت بیماری آلزایمر، فرد برای انجام کارهای اولیه شخصی نیاز به کمک پیدا می‌کند و حتی ممکن است توانایی کنترل ادرار و مدفوع را هم از دست دهد. بیمار دچار زوال عقل ممکن است در تکلم و یافتن کلمات مناسب مشکل پیدا کند و در نتیجه کم حرف و گوشه گیر شود.

وی افزود :در موارد پیشرفته تر بروز بیماری آلزایمر، فرد آگاهی‌اش را نسبت به بیماری از دست داده و نمی‌داند دچار ناتوانی در انجام برخی کارها است و کارهای پرخطری را انجام می‌دهد. دکتر امینی هرندی علت ابتلا به بیماری آلزایمر را اینگونه تشریح کرد : علت ابتلا به بیماری آلزایمر از بین رفتن سلول‌های عصبی مغز و ارتباط بین آنها با یکدیگر می‌باشد. روند تخریب سلولی در افراد مبتلا به آلزایمر حدود بیست سال قبل از پیدا شدن علائم آغاز می‌شود که امروزه با روش‌های پیشرفته می‌توان آن را 10 سال زودتر تشخیص داد.مرگ افراد مبتلا به آلزایمر 10 الی 20 سال پس از ازشروع علایم اتفاق می‌افتد که به دلیل زمین گیر شدن فرد و بروز مشکلات تنفسی رخ می‌دهد. وی در پاسخ به این پرسش که "درمان بیماری آلزایمر چگونه است" ، اظهار کرد : گرچه هنوز درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما با استفاده از داروها می‌توان از شدت اختلال حافظه و مشکلات رفتاری بیمار کاست.

در حال حاضر درمان بیماری آلزایمر بیشتر شامل درمان‌های علامتی، درمان اختلالات رفتاری و داروهای بهبود دهنده حافظه بیمار است. دکتر امینی هرندی عنوان کرد : هنوز راه ثابت شده‌ای برای پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر وجود ندارد زیرا عوامل اصلی این بیماری ناشناخته است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دیابت و هر بیماری دیگری که بر قند خون تاثیر داشته باشد، در عملکرد مغز و سیستم اعصاب اختلال وارد می‌کند. وی در پایان گفت : از بهترین راه‌هایی که امروزه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر بیان می‌شود، همان راه‌هایی است که برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی بیان می‌شوند. کنترل موارد مهمی‌که بر سلامت قلب تاثیر دارد، مانند فشارخون بالا، چاقی و دیابت ممکن ‌است بتواند به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک کند.

افزایش تحرک و فعالیت جسمی، روابط اجتماعی و رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. برای پیشگیری، استفاده از ذهن مثل یادگیری دو زبان و حل جدول، معاشرت با دیگران، انتخاب زندگی سالم، کنترل کلسترول، جلوگیری از چاقی، تغذیه سالم، ورزش کردن و توجه به فشار و قند و پیشگیری از ضربه سر کمک کننده است.