۰ نفر

خوابیدن در اتاق سرد چه فوایدی دارد؟

۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبر: 379096
 خوابیدن در اتاق سرد چه فوایدی دارد؟

دمای اتاق خواب موضوعی است که بسیاری از زوج‌ها در مورد آن اختلاف نظر پیدا می‌کنند، اما حق با کسی است که خواهان دمای پایین‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  دکتر کریستوفر وینتر از مرکز عصب‌شناسی و خواب شارلوتویل آمریکا می‌گوید مناسب‌ترین دما برای اتاق خواب در طول شب دمای بین 15 تا 19 درجه سانتی‌گراد است. دماهای بالاتر یا پایین‌تر از این میزان باعث بی‌تابی و بدخوابی در طول شب می‌شود. دمای بدن انسان یک چرخه طبیعی 24ساعته دارد که در طول آن هنگام بعدازظهر به بالاترین میزان و درحدود ساعت 5 صبح به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. وقتی دمای بدن پایین است ما توانایی بیشتری برای به خواب رفتن داریم. بنابراین دمای پایین اتاق باعث می‌شود راحت‌تر به خواب برویم و خواب با کیفیت‌تری داشته باشیم.

محققان دانشگاه استرالیای جنوبی نیز تایید می‌کنند که پایین بودن دمای اتاق خواب، به خواب آرام‌تر ما کمک می‌کند. این محققان همچنین تنظیم نامناسب دمای بدن را با اشکال خاصی از بی‌خوابی مرتبط می‌دانند. افزون بر این خوابیدن در اتاق سردتر باعث می‌شود جوان‌تر بمانیم زیرا دمای بالاتر از 21‌درجه سانتی‌گراد تولید ملاتونین را در بدن متوقف می‌کند. از آنجا که ملاتونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که توانایی عبور از سد خونی مغز را داراست، می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر و پیری مغز کمک کند. خوابیدن در اتاق سردتر همچنین به تقویت روحیه کمک می‌کند. دلیلش این است که میان ملاتونین و سروتونین ارتباط وجود دارد. سروتونین یا هورمون حال خوب، پیش‌ماده ساخت ملاتونین است. بنابراین افزایش میزان آن در مغز باعث احساس شادی و خواب راحت‌تر ما می‌شود.

به گفته ناتاشا ترنر، پزشک متخصص طب سوزنی، الگوهای خواب سالم و پایین بودن دما در ترشح هورمون رشد و پایین آمدن سطح هورمون استرس نقش دارد. این دو عامل در ترکیب با یکدیگر به کاهش وزن کمک می‌کند و خطر بیماری‌های متابولیک مثل دیابت را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر افزایش روند سوختن کالری، خوابیدن در اتاق سرد با افزایش حساسیت به انسولین، خطر دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.