۰ نفر

از ناخن‌های خود مراقبت کنید

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۴۱
کد خبر: 377357
از ناخن‌های خود مراقبت کنید

ناخن‌ها در واقع شکل دیگری از پوست هستند که از یک پروتئین سخت به نام کراتین ساخته شده‌اند. شما بانوان با حفظ و مراقبت از ناخن‌های خود می‌توانید از زیبایی دستان خود رضایت داشته باشید اما سلامتی و بهداشت ناخن‌ها صرف نظر از زیبایی، نشانگر سلامت جسم و درون شماست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در بسیاری از موارد، تغییر شکل، رنگ، قوام و ... در ناخن‌ها، می‌تواند نشانه بروز بیماری‌های جدی در دیگر اعضای بدن باشد بنابراین لازم است ناخن‌ها را تمیز نگه دارید و پس از فعالیت در بیرون از منزل، دست شویی رفتن، قبل و بعد از غذا خوردن، دست‌ها را با آب و صابون کاملا بشویید تا کثیفی و آلودگی در زیر ناخن‌ها جمع نشود و سلامت آن ها به خطر نیفتد.برای داشتن ناخن های سالم و زیبا به این نکات دقت کنید:

1- هنگام انجام کارهای منزل به ویژه شستن ظرف ها و باغبانی از دستکش استفاده کنید.

2- بیشتر از سوهان نرم و لطیف به جای ناخن‌گیر استفاده کنید، چرا که سوهان آسیب کمتری به بافت ناخن وارد می‌کند و از فرو رفتن گوشه آن در گوشت پیشگیری می‌کند.

3- از مواد شوینده ملایم برای شست و شوی دست‌ها استفاده کنید و پس از هر بار شستن،کرم و لوسیون‌های مناسب دست‌ و ناخن‌ مصرف کنید تا از خشک شدن آن ها جلوگیری شود.

4- از ناخن‌ها به عنوان ابزار استفاده نکنید؛ مانند بیرون آوردن منگنه!

5- از رژیم غذایی متعادل شامل (سبزیجات تازه، میوه، حبوبات و غذاهای حاوی بیوتین مانند تخم مرغ مفید) استفاده کنید.

6- با ناخن‌های خود به ملایمت رفتار و هنگام پاک کردن لاک از پدهای فاقد استون استفاده کنید و فشار زیادی به ناخن‌ها وارد نکنید تا آسیبی به بافت ناخن نرسد.

 اختلال ناخن‎ها را جدی بگیرید

لکه‌های سفید رنگ: علت آن می‌تواند صدمه به ماتریکس ناخن یا کمبود روی باشد، اما به مرور زمان ناپدید می‌شود.

عفونت‌ها: عامل آن می تواند باکتری‌ یا قارچ‌ باشد که در هر دو صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

شیارهای روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی هستند اما اگر یک باره روی ناخن‌ها آشکار شوند، می‌تواند به علت ضربه، پیری، روماتیسم یا بیماری‌های کلیه باشد.

حفره روی ناخن: علت آن اگزما یا ضربه است.

قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تیروئید، کمبود آهن و کم خونی است.

تردی و شکنندگی ناخن: به علت اختلال در جریان خون، کمبود ویتامین‌های A,B6,C، نیاسین، کمبود کلسیم و کم آبی است.