۰ نفر

آسیب‌هایی که «رایانه» و « تلفن همراه» به چشم وارد می‌کنند

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳
کد خبر: 376013
آسیب‌هایی که «رایانه» و « تلفن همراه» به چشم وارد می‌کنند

متخصص چشم پزشکی با بیان اینکه تلفن همراه و رایانه به دلیل اینکه اشعه‌ای از سطح آنها به چشم می‌تابد، باعث ایجاد خستگی چشم، اختلال خواب و اختلال بینایی می‌شوند،گفت:افراد باید هنگام کار با این وسایل هر نیم ساعت یکبار به نقطه‌ای دور نگاه کرده و متمرکز شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسین محمد ربیع، متخصص چشم پزشکی در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی باید چشم نوزادان تحت معاینه قرار گیرد؟»، اظهار داشت: به طور طبیعی وقتی نوزاد به دنیا می‌آید، باید در همان اتاق زایمان چشم نوزاد توسط متخصص اطفال یا پرستاران آموزش‌دیده از جهت بروز آب مروارید مادرزادی، آب سیاه و اختلال در بینایی معاینه شود. 

وی ادامه داد:‌ اگر در معاینه اولیه  نوزاد مشکلی نداشت، معاینه‌های دیگر باید در 3 سالگی، 5 سالگی و به طور متوسط 3 تا 5 سال یکبار تا سن بلوغ انجام شود.

 این متخصص چشم پزشکی درباره «مضرات استفاده از رایانه و گوشی همراه برای چشم»، اظهار داشت: دستگاه‌های دیجیتالی مانند گوشی همراه و رایانه به دلیل اینکه اشعه‌ای از سطح آنها به چشم می‌تابد، باعث ایجاد خستگی چشم، اختلال خواب و اختلال بینایی می‌شود.

محمد ربیع بیان داشت: قبلاً اعتقاد نداشتیم که این ابزار باعث نزدیک‌بینی می‌شود، اما امروز با بررسی‌هایی که صورت گرفته، نشان داده می‌شود که استفاده طولانی‌مدت از رایانه و گوشی همراه می‌تواند باعث نزدیک‌بینی و عیب انکساری شود. 

این متخصص چشم پزشکی خاطرنشان کرد: فاصله مناسب افراد با این ابزار 40 سانتی‌متر است و توصیه می‌شود که افراد به صورت مکرر از این وسایل استفاده نکنند؛‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ضمن اینکه فرد باید در زمان استفاده از این وسایل پلک بزند تا چشم دچار خشکی نشود. 

محمدربیع در پاسخ به این پرسش که «آیا ورزش خاصی برای جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی وجود دارد؟»، ابراز داشت: نه، ورزش خاصی وجود ندارد و فرد باید کار خود را به شکلی تنظیم کند که زمان زیادی بر روی صفحه رایانه متمرکز نشود.

وی با اشاره به روش کاهش خستگی چشم هنگام کار با وسائل دیجیتالی،تصریح کرد: افراد باید هنگام کار با این وسایل هر نیم ساعت یکبار به نقطه‌ای دور نگاه کرده و متمرکز شوند؛ ضمن اینکه هر دو ساعت یکبار نیز از پشت میز کار خود بلند شده تا از نظر فیزیکی، بدن و چشم دچار تغییر شده و از بروز آسیب جلوگیری شود. 

این متخصص چشم پزشکی افزود: استفاده از رایانه ممکن است باعث خشکی چشم شود؛ در نتیجه توصیه می‌شود در طول روز سه تا چهار بار هنگام استفاده از رایانه، از اشک‌های مصنوعی استفاده شود.