۰ نفر

چگونه می‌توان مشکلات تغذیه ای کودکان را از بین برد؟

۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶
کد خبر: 374183
چگونه می‌توان مشکلات تغذیه ای کودکان را از بین برد؟

تغذیه نقش بسیار مهمی‌در رشد و سلامت جسمی‌و فکری کودک دارد. والدین باید سعی داشته باشند که به تغذیه کودک به طور کامل دقت نمایند. بسیاری از خانواده‌ها ناراحت بی اشتهایی و یا بد غذایی کودکشان هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد، برای ارزیابی مشکلات تغذیه کودکان باید راه درست را به دست آورد زیرا برخی والدین به راحتی برچسب چاقی و یا لاغری را به فرزند خود می‌زنند در حالی که معیاری برای این برچسب زدن‌ها ندارند. با توجه به اهمیت موضوع  در اینباره با دکتر عاطفه کیانی نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت و گو کرده ایم .

وی دراینباره می‌گوید :

برای رفع مشکلات تغذیه‌ای کودکان قبل از هر اقدامی‌والدین باید بکوشند میزان غذای مصرفی کودک را برای دو هفته اندازه گیری کنند و دستور غذایی متعادلی را برای کودک مد نظر قرار دهند.

کیانی نژاد اضافه کرد : غذای مصرفی کودک به طور کلی شامل وعده‌های اصلی و همین طور غذاهای بین وعده‌ها است . مدت زمان خوردن را نیز والدین برای بررسی سوء تغذیه باید در نظر بگیرند .

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در پاسخ به این پرسش که "برای رفع مشکلات تغذیه‌ای کودکان چه باید کرد "، خاطرنشان کرد : برای به حداقل رساندن مشکلات تغذیه ای در کودکان راه حل‌های بسیاری را می‌توان در خانه و هنگام مصرف غذا مورد توجه قرار داد و یکی از مهم ترین آنها این است که والدین باید مصرف خوراکی را در میان وعده‌های غذایی کودک محدود کنند زیرا احتمالا میان وعده‌ها برای رفع گرسنگی کودک می‌تواند اشتهای او را برای صرف وعده‌های اصلی از بین ببرند .

وی اضافه کرد : یکی از راهکار‌هایی که والدین برای رفع مشکلات تغذیه ای کودک می‌توانند انجام دهند این است که زمان صرف غذا را نشاط آور کنند زیرا وعده‌های غذایی یک رخداد خانوادگی خاص هستند نه میدان جنگ. والدین باید از کودک بد غذا برای آماده کردن غذا کمک بگیرند ، در خرید از فروشگاه ، چیدن میز و پختن غذا او را همراه خود برده و برخی فعالیت‌ها در این زمینه را به عهده او بگذارند تا میل کردن غذا برایش جالب تر باشد .

کیانی نژاد خاطر نشان کرد : والدین باید انتخاب غذا را برای کودک محدود نمایند . از فرزندشان نپرسند آیا سبزی میل می‌کند یا نه . به جای آن بپرسند ، آیا ریحان می‌خواهد یا تره ؟ اینگونه فرصت کمتری برای نه گفتن به او می‌دهید.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد : برای رفع بد غذایی کودک به غذاها تنوع و جاذبه بدهید. سفره آرایی کنید. بشقاب کودک را زیاد پر نکنید . گاهی عکس برگردان جالبی پشت بشقاب کودک بچسبانید و از او بخواهید هر وقت تمام غذایش را تمام کرد می‌تواند پشت بشقاب را نگاه کند.

وی توصیه کرد : در بیشتر اوقات توجه و فشار والدین نسبت به غذا نخوردن کودک این مسئله را تشدید می‌کند . شیوه درست آن است که تنها خوراکی‌های میان وعده‌ها را محدود کنید تا گرسنه شود ولی در مورد مقدار و کیفیت غذای اصلی هیچ گونه اظهار نظری نکرده و عکس العملی نشان ندهید .

کیانی نژاد در پایان گفت : والدین می‌توانند برای از بین رفتن مشکل تغذیه کودک، خوب غذا خوردن در کودک را تقویت و به آن پاداش دهند.

بدین صورت که مواقعی که کودک با اشتها غذا می‌خورد او را تحسین و پاداشی برایش در نظر بگیرند . گاهی برای اینکه کودک به فعالیت مورد علاقه خود بپردازد برای او این شرط را تعیین کنید که فقط در صورتی که امروز مقدار معینی از غذا را میل کند به خواسته‌هایش خواهد رسید .