۰ نفر

دلیل اصلی بدغذایی کودک چیست؟

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۰
کد خبر: 365272
دلیل اصلی بدغذایی کودک چیست؟

تصور ذهنی ما درباره کودکان این است که همه آنها به طور ذاتی و طبیعی باید به غذا خوردن علاقه داشته باشند و زمانی که گرسنه شوند به راحتی سر سفره یا میز بنشینند تا غذایشان را بخورند اما حقیقت این است که برخی از کودکان برای این که به اندازه ای کافی غذا بخورند. نیاز به کمک والدین دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد،  در واقع مشکل تغذیه و بدغذایی کودکان، مشکل شایع و نگران کننده ای برای والدین است.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکترمریم بهشتی بگلر، کارشناس ارشد تغذیه و متابولیسم گفت و گو کرده است .

وی در این‌باره می گوید : لازمه رشد سالم و طبیعی کودک تغذیه مناسب است. کودکان باید یاد بگیرند از انواع مختلف غذاهایی که مواد مغذی و ضروری بدن را تامین می کنند، بخورند.

بهشتی خاطرنشان کرد :

یکی از متداول ترین مشکلاتی که والدین در مورد تغذیه کودکان با آن مواجه هستند، بد غذایی کودکان است. البته باید به خاطر داشت که تغییرات روز به روز یا ماه به ماه در اشتهای کودکان کاملا طبیعی است و حتی بعضی از کودکان که تغذیه خوبی داشته اند یکباره ایرادگیر می شوند .

این کارشناس ارشد تغذیه ومتابولیسم ادامه داد: اگر کودکان در یک وعده غذایی کم بخورند در وعده بعدی بیشتر می خورند و بالعکس و یا اگر کودک امروز از خوردن امتناع کرد و یا کمتر خورد، فردا آنرا جبران می کند بنابراین تا زمانی که یک کودک وزن و قد طبیعی داشته باشد و دچار کمبود ریز مغذی ها مثل کم خونی فقر آهن، پوکی استخوان و ... نباشد، می توان گفت به اندازه کافی غذا می خورد و والدین نباید نگران غذا خوردن یا کم خوری چنین کودکانی باشند.

وی دلایل امتناع کودک از غذا خوردن را اینگونه عنوان کرد : برخی از دلایل امتناع کودک از غذا خوردن عبارتند از جلب توجه والدین، نشان دادن استقلال، بیماری و کمبود برخی از مواد مغذی، خستگی و کم خوابی،هیجان ،استرس و تغییرات خلقی ، سخت گیری بیش از حد مادر در هنگام صرف غذا، بدغذایی و یا رژیم داشتن بقیه افراد خانواده،عدم تنوع غذایی، دیر آشنا کردن کودک با غذا ، مصرف بیش از حد تنقلات و مایعات،وابستگی بیش از حد کودک به شیر مادر و شیر پاستوریزه بعد از یکسال و کم بودن فاصله میان وعده ها با غذای اصلی.

بهشتی خاطرنشان کرد: برای اینکه کودک امتناع از غذا خوردن نکند برخی راه حل ها پیشنهاد می شود که عبارتند از آماده کردن وسایل غذا خوردن قبل از شروع غذا،غذا خوردن در ساعات مشخص (سه وعده غذای اصلی و دو تا سه میان وعده)،اجازه دادن کودک به برداشتن تکه های کوچک غذا با دست به منظور حفظ استقلال ، ارائه دادن غذای جدید به مقدار کم و به همراه غذای مورد علاقه کودک در هنگام گرسنگی، ارائه غذا با دمای مناسب ورنگ و شکل جذاب

این کارشناس ارشد تغذیه ومتابولیسم اضافه کرد : آشنایی والدین به علامت ها و اشاراتی که نشان از حس سیری او دارد،عدم اجبار کودک به غذا خوردن،عدم ارایه میان وعده ها 5/1 تا 2 ساعت قبل از صرف غذای اصلی، عدم مصرف زیاد آبمیوه،دادن حق انتخاب به کودک در انتخاب نوع میان وعده،تحریک اشتهای کودک به صورت غذا خوردن دسته جمعی با همسالان و دوستان،عدم سرزنش و یا تشویق کودک برای غذا خوردن،عدم انتخاب میان وعده ها از غذاهای خیلی شیرین ،حجیم یا پرچرب نیز از راه حل هایی است که می توان اشتهای کودک بد غذا را باز کرد .

وی اظهار کرد : محدود کردن مصرف آب و سایر مایعات هنگام صرف غذا، تحمل ریخت و پاش کودک به هنگام غذا خوردن ،عدم نشان دادن واکنش به کودک در هنگام انجام دادن رفتارهای نامناسب در حین غذا خوردن،پر نکردن بیش از حد ظرف غذای کودک و شرکت دادن کودک بد غذا در خرید، آماده کردن، پختن غذا و چیدن میز نیز از جمله دیگر راهکار هایی است که والدین برای اینکه کودک میل به غذا پیدا کند می‌توانند انجام دهند .

بهشتی توصیه کرد: به افراد خانواده یاد دهید که هیچگاه هنگام صرف غذا، در پاسخ به درخواست مادر که غذایی را تعارف می‌کند، از عبارت " نه متشکرم دوست ندارم " استفاده نکنند، بلکه مقدار کمی از آن غذا را بچشند.

وی تاکید کرد :هیچ گاه غذا خوردن یک کودک را با کودکان دیگر مقایسه نکنید، از خوردن یا نخوردن کودک هیجان زده نشوید. در صورتی که غذای مغذی تهیه کرده باشید، مطمئن باشید کودک آنچه را لازم داشته باشد می خورد.

این کارشناس ارشد تغذیه ومتابولیسم ابراز داشت : کودک معمولا غذای به خصوصی را برای زمان معین دوست دارد و بعد این علاقه را به غذا دیگر معطوف می کند. بنابر این کودک ممکن است امروز از خوردن غذایی که تا دیروز دوست داشت، امتناع کند، پس والدین باید صبور باشند و زیاد پافشاری نکنند. به یاد داشته باشید که هرگز هنگام غذا دادن به کودک دعوا نکنید، داد و قال راه نیندازید و برای غذا خوردن جایزه تعیین نکنید. بهشتی عنوان کرد : والدین در صورتی که کودک از خوردن برخی مواد غذایی امتناع می کنند با یک الی دو دفعه نباید تسلیم شوند و آن را به مدت حداقل 15 بار در روزها و ساعات متفاوت برای کودک بیاورند زیرا احتمال خوردن در ساعات یا روز دیگر وجود دارد .

این کارشناس تصریح کرد : کودکان درک متفاوتی از مزه ها دارند و مزه غذاها نسبت به بزرگتر ها متفاوت احساس می کنند لذا والدین بر حسب اینکه غذایی را دوست دارند نباید به کودک میل کردن آن را اجبار کنند .

وی در پایان گفت : کودکان بد غذا متولد نمی شوند، ما آنان را چنین بار می آوریم لذا نباید انتظار داشته باشیم که کودکان مانند بزرگسالان غذا بخورند چون ظرفیت معده آنان هنوز کم است.