۰ نفر

عوارض کاهش کربوهیدرات در رژیم غذایی

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۷
کد خبر: 365193
 عوارض کاهش کربوهیدرات در رژیم غذایی

رژیم‌های کم کربوهیدرات این روز‌ها شهرت زیادی پیدا کرده‌اند و هر روز تعداد بیشتری از افراد به این امید که هر چه سریع‌تر وزن کم کنند و لاغر شوند آنها را در پیش می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  جوان‌های زیادی که سراغ رژیم‌های مد روز می‌روند تحت‌تاثیر رسانه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها، دچار اختلالات خوردن و سایر عوارض سلامتی می‌شوند که نسبت به آنها آگاهی ندارند.هر چند خوردن غذا‌های پر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده و ناسالم درست نیست و باید از آنها پرهیز کرد، کربوهیدرات‌ها از ملزومات یک رژیم غذایی سالم‌اند و نباید آنها را کاملا حذف کرد.کربوهیدرات‌های موجود در میوه‌های پُرفیبر و غلات کامل به شما کمک می‌کنند وزن کم کنید، زیرا احساس سیری ایجاد می‌کنند و سطح انرژی‌تان را برای تمرین و ورزش حفظ می‌کنند و فشارخون و قندخون را کنترل می‌کنند. رژیم‌های غذایی که بسیار کم کربوهیدرات‌اند و فقط روی پروتئین‌ها و چربی‌ها تمرکز می‌کنند، مانند رژیم‌های معروف کربوهیدرات می‌توانند عوارض جانبی بلند مدتی بر سلامتی فرد به جا بگذارند؛ بنابراین اگر شما نیز پیرو رژیم کم کربوهیدرات هستید یا قصد دارید این کار را بکنید، عوارض مضر اینگونه رژیم‌ها را در ادامه می‌خوانید.

خستگی و بی‌حالی

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی سوخت‌رسانی بدن هستند.بدن، کربوهیدرات‌ها را می‌سوزاند تا انرژی تولید کند و اگر شما تحت یک رژیم بسیار کم کربوهیدرات باشید، بدن‌تان را در حالت کمبود انرژی قرار می‌دهید و ممکن است احساس بی‌حالی و کسالت و خستگی، سر درد، ضعف و ... کنید. مدام احساس سبُکی در سر داشتن علامت این است که دریافت کربوهیدرات شما به میزان خطرناکی پایین است.

یبوست

کربوهیدرات‌های سالم به‌صورت فیبر، برای سلامت گوارش بسیار مهم‌ هستند. زیرا فیبر که آهسته‌تر از سایر مواد مغذی هضم می‌شود، به‌عنوان غذایی برای باکتری‌های سالم در روده‌ها عمل کرده و در صورت عدم حضورشان در روده، این تعادل بهم می‌ریزد. یبوست یکی از ناخوشایندترین عوارض جانبی رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات است. وضعیت اجابت مزاج شما به‌دلیل کمبود فیبر‌های محلول و نامحلول در رژیم غذایی‌تان مختل می‌شود. برخی دیگر از عوارض جانبی اینگونه رژیم‌ها شامل نفخ و اسهال می‌شود.

گرسنگی‌های مکرر

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، دفعات گرسنگی‌تان را بیشتر می‌کنند، زیرا کربوهیدرات‌ها، سیرکننده‌ترین ماده‌ مغذی در وعده‌های غذایی هستند و از آنجایی که آهسته‌تر از سایر مواد مغذی گوارش می‌شوند قند خون را یکنواخت نگه می‌دارند. این هم یکی دیگر از دلایل اینکه رژیم‌های کم کربوهیدرات چندان قابل پیگیری نیستند، زیرا احتمال خارج از حد مجاز خوردن افراد زیاد است.

نوسانات خلقی

مغزی که گرسنه است تحریک‌پذیر می‌شود.افرادی که تحت رژیم کم کربوهیدرات هستند به گفته‌ خودشان مکررا نوسانات خلقی دارند و حتی دچار اضطراب می‌شوند. دلیل این اتفاق، کمبود گلوکز در بدن است.کاهش انگیزه و روحیات افسرده نیز از دیگر عوارض جانبی رژیم‌های کم کربوهیدرات است.

افزایش احتمال دیابت

رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات می‌توانند ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش بدهند و این نتیجه‌ای است که از چندین پژوهش گرفته شده.زیرا رژیم‌های کم کربوهیدرات معمولا شامل چربی‌های زیادی می‌شوند که می‌تواند واکنش بدن نسبت به انسولین را ضعیف کند و انسولین هورمونی است که قندخون را کنترل می‌کند.هم مصرف زیاد کربوهیدرات و هم مصرف بسیار کم آن می‌تواند برای سلامتی‌تان مضر باشد. رمز حفظ وزن سالم و ذهن سالم، پیدا کردن حد تعادلی است که نیاز‌های بدن را تامین کند و در عین حال زیاده روی نداشته باشد. ضمنا انتخاب کربوهیدرات‌های باکیفیت به جای کربوهیدرات‌های فرآوری شده و چرب برای سالم بودن بسیار مهم است. اگر می‌خواهید بدانید مصرف کربوهیدرات‌تان کافی است یا نه با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.