۰ نفر

تلاش برای ریشه کن کردن بیماری جذام

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۲:۱۶
کد خبر: 364027
تلاش برای ریشه کن کردن بیماری جذام

رئیس مرکز تحقیقات پوست و جذام، از تلاش برای تولید واکسن بیماری سالک خبر داد و گفت: با وجود ابتلاء سالانه ۲۰هزار نفر به این بیماری هنوز درمان قاطع و کم عارضه برای این بیماری وجود ندارد ما در تلاشیم که با تولید واکسن کنترل این بیماری را راحت‌تر کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا فیروز ، با اشاره به اینکه این مرکز پنج واحد آموزشی و تحقیقاتی دارد، اظهار کرد: یکی از واحدهای این مرکز مربوط به بیماری‌های گرمسیری است که در آن فعالیت‌های عمده‌ای در رابطه با بیماری سالک، جذام، قارچ‌های سطحی و عمقی و چند بیماری دیگر در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران در عین حال به تشریح فعالیت‌های مربوط به سالک (بیماری که بر اثر گزش پشه خاکی منتقل می‌شود) پرداخت و گفت: برای این بیماری داروی" سیناآمفولیش" با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تهیه شده است و خوشبختانه مراحل ارزیابی را با موفقیت گذرانده و مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است. همچنین بخشی از بررسی و ارزیابی داروهای مفید مربوط به این بیماری از طرف اتحادیه اروپا در چهارچوب برنامه افق ۲۰۲۰ به مرکز ما واگذار شده است.

وی در ادامه از تلاش برای تولید واکسن بیماری سالک خبر داد و گفت: علیرغم ابتلاء ۲۰ هزار نفر در سال به این بیماری هنوز درمان قاطع و کم عارضه برای این بیماری وجود ندارد ما در تلاشیم که با تولید واکسن کنترل این بیماری را راحت‌تر کنیم.

فیروز در رابطه با فعالیت‌های مربوط به بیماری جذام اظهار کرد: یکی از مشکلات این بیماری مقاوم شدن بدن نسبت به داروهای قبلی است که ما سعی داریم نمونه‌های بیماران عود کرده این بیماری را به طور گسترده بررسی کنیم.

مرحله حذفی جذام

وی همچنین نسبت به کاهش این بیماری در کشور ابراز خوشحالی کرد و افزود: بیماری جذام در کشور ما به مرحله حذفی رسیده است به عبارت دیگر تعداد بیماران آن به یک نفر در ۱۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است و ما همچنان تلاش داریم که این بیماری را تا مرز ریشه کن شدن پیش ببریم.

رئیس مرکز تحقیقات پوست در ادامه به عفونت قارچی اشاره کرد و گفت: یکی از انواع عفونت‌ها، قارچ عمقی"مایستوما" است که سازمان جهانی بهداشت در چند ماه اخیر این بیماری را به لیست بیماری‌های مورد غفلت قرار گرفته اضافه کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه درمان این بیماری سخت و زمان بر است، افزود: لازم است تمام موارد این بیماری ثبت شود تا هر چه زودتر به مرحله تشخیص و درمان آن دست پیدا کنیم، به همین دلیل قصد داریم با همکاری وزارت بهداشت و درمان نشستی کشوری را برگزار و از تمام افرادی که در حوزه این بیماری فعالیت می‌کنند دعوت کنیم تا مسیرهای کنترل و درمان سریع‌تر این بیماری را بیابیم.

بررسی چند دارو برای درمان قارچ‌های سطحی ناخن و پوست

وی با بیان اینکه چند نمونه دارو برای درمان قارچ‌های سطحی ناخن و پوست در این مرکز تحقیقاتی بررسی شده است، اظهار کرد: یکی از داروها "افیناکونازل" است که مرحله تولید و ارزیابی بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته و اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر آن داروهایی مثل ژل" لیپوزومال" موضعی آمفوتریسین که ضد قارچ هستند و برای بیماری سالک استفاده می‌شوند را برای درمان عفونت‌های قارچی ناخن مورد بررسی قرار می‌دهیم تا تأثیر آن بر روی این بیماری را بسنجیم.

تست برچسب برای شناسایی مواد حساسیت‌زا

رئیس مرکز پوست و جذام، در ادامه به بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی مانند لک و پیس اشاره کرد و افزود: طی مراسمی که در روز جهانی لک و پیس در مرکز ما برگزار شد سعی شد آخرین یافته‌های تحقیقاتی در زمینه علت و روش‌های درمان این بیماری را به همکاران خود در سراسر کشور انتقال دهیم.

فیروز درباره‌ی تشخیص بیماری‌های" اگزمای تماسی" نیز گفت: در مرکز ما تشخیص این بیماری توسط "تست برچسب" انجام می‌شود. این چسب حاوی ۳۰ ماده شیمیایی است که که در پشت بیمار چسبانده می‌شود و بعد از ۴۸ ساعت مشخص می‌شود به کدام یک از ماده‌ها حساسیت داشته است، از این طریق شایع‌ترین مواد شیمیایی که باعث اگزما می‌شود را شناسایی می‌کنیم و بر اساس آن راه حل ارائه می‌دهیم. مرکز ما در صدد راه اندازی سامانه کشوری ثبت نتایج پچ تست همانند کشورهای پیشرفته دنیا است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌های دانش بنیان گفت: یکی از این شرکت‌ها حدود سه سال است که در مرکز ما تأسیس شده و وظیفه تولید و عرضه داروها را در بازار بر عهده دارد."نولایس" برای درمان شپش و "ژانوهیل" برای درمان التهاب پوست، ازجمله داروهایی است که این شرکت وارد بازار کرده است.

فیروز در پایان توصیه کرد: هنگام بروز مشکل و عارضه پوستی به متخصص مراجعه شود. با مراجعه به پزشک ممکن است یک بیماری در مراحل اولیه درمان شود ولی توصیه‌های دیگران و مصرف داروهای تجویز نشده توسط پزشک ممکن است باعث تشدید بیماری شده و درمان آن مشکل شود.