۰ نفر

با پاکسازی دندان‌‌ها به جنگ آلزایمر بروید

۳۱ خرداد ۱۳۹۸، ۴:۱۰
کد خبر: 361287
با پاکسازی دندان‌‌ها به جنگ آلزایمر بروید

باکتری‌های مسبب التهاب لثه می‌توانند وارد دهان، حلق و حتی مغز شوند. در این صورت آن‌ها مکانی امن برای حمله به سلول‌های مغزی خواهند یافت و قربانی را به سمت آلزایمر سوق خواهند داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، جینجیویت نوعی التهاب لثه است که معمولا به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. اینک نتایج تحقیقاتی در دانشگاه برگن نروژ بین این عارضه و آلزایمر ارتباطی قائل شده است.

بر اساس نتایج تحقیقات منتشره در مجله تخصصی "ساینس ادونس" به سرپرستی دکتر پیوتر میدل، هر چه بیش‌تر مسواک زدن و تمیز کردن دندان‌ها را پشت گوش انداخته یا فراموش کنید، خطر ابتلای خود به بیماری فراموشی را بیش‌تر کرده‌اید.

پزشکان مثلث اطراف دهان و بینی (رأس آن ابتدای بینی است و قاعده آن را دهان تشکیل می‌دهد) را "مثلث مرگ" نامیده‌اند. علت انتخاب این اسم نیز این است که اگر عفونتی در این ناحیه به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود باکتری‌های موجود در آن می‌توانند خطر بالایی برای سلول‌های مغزی ایجاد کنند.

دلیل آن هم این است که عروق و مجاری خونی این ناحیه از صورت، مستقیما با عروق خونی مغز ارتباط دارند.

عفونت‌های خطرناک دهان، بینی و حلق

اگر کسی با دستان آلوده خود جوشی در بینی خود را در بیاورد یا موی بینی خود را بکند این احتمال به وجود می‌آید که عفونت سریع‌تر و راحت‌تر وارد مغز شود و این عفونت که حالا به سلول‌های عصبی رسیده می‌تواند خطری واقعا جدی محسوب شود. در حالی که وقتی انسان انگشت دست خود را می‌برد این خطر تا این حد بالا نیست.

پاکسازی، پاکسازی، پاکسازی

در صورت تشکیل پلاک دندان (لایه‌ای نرم و چسبناک از باکتری بر روی دندان) بر سرعت التهاب لثه افزوده می‌شود. پلاک دندان وقتی به وجود می‌آید که شخص به طور مرتب مسواک نمی‌‌زند و از نخ دندان و برس بین‌دندانی به اندازه کافی استفاده نمی‌کند.

به گزارش دویچه وله، پلاک دندان حاوی باکتری‌هایی هستند که قادرند تا مغز نفوذ کنند. طبق تحقیقات دانشگاه برگن، این باکتری‌ها در مغز پروتئینی ایجاد می‌کنند که می‌تواند سلول‌های مغزی را تخریب کند.

تخریب این سلو‌ل‌ها به از دست رفتن حافظه و در نهایت آلزایمر می‌انجامد. باکتر‌ی‌های مسبب التهاب لثه تنها عامل مولد بیماری آلزایمر نیستند. با این حال آن‌ها می‌توانند خطر تخریب سلول‌های عصبی را افزایش داده و روند فرسودگی را سرعت ببخشند.

نیمی از جمعیت جهان باکتری‌های مولد التهاب لثه را داراست. اما تنها ۱۰ درصد از این تعداد به التهاب واقعی لثه دچار می‌شوند که خطر انتقال این باکتری‌ها به مغز در آن‌ بالاست.

دکتر میدل نتایج تحقیقات خود را در این جمله خلاصه کرده است: «با پاکسازی مرتب دندان‌ها یک پیشگیری مؤثر را برنامه‌ریزی کنید.»