۰ نفر

انتقال سیستم ایمنی از مادر به جنین

۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱:۰۵
کد خبر: 361058
انتقال سیستم ایمنی از مادر به جنین

محققان به تازگی دریافتند انتقال پادتن از مادر به جنین، سیستم ایمنی نوزادان را پس از به دنیا آمدن تقویت می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یافته‌های جدید نشان می‌دهد، مادران می‌توانند پادتن را از طریق جفت به جنین خود منتقل کنند تا سیستم ایمنی کودکان‌شان پس از به دنیا آمدن تقویت شود. پادتن نوعی پروتئین است که در پاسخ به ویروس‌ها و باکتری‌ها در دستگاه ایمنی بدن تولید می‌شود.

براساس گزارش «آسیا ایج»، این اطلاعات جدید باعث می‌شود تا واکسن‌های موثرتری برای تقویت سیستم ایمنی نوزادان تولید شود.

پادتن‌های تولید شده مادر در مقابله با سرخک می‌تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود و کودک او را پس از به دنیا آمدن در برابر ابتلا به این بیماری ایمن می‌کند.

محققان برای بررسی مکانیسم انتقال پادتن مادر به فرزند، از ابزار جدیدی به نانم «سرولوژی» استفاده کردند تا کمیت و کیفیت پادتن‌ مقابله با سیاه‌سرفه را در نمونه‌های خون جفت مادر مقایسه کنند.

در نتیجه، بررسی‌ها نشان داد که جفت، پادتن‌ها را از مادر به جنین منتقل می‌کند و پس از انتقال، سلول‌های کشنده طبیعی جنین فعال می‌شود. نوزادان پس از به دنیا آمدن، سلول‌های ایمنی نابالغی دارند اما در میان آنها، سلول‌های کشنده طبیعی تنها سلول‌های ایمنی هستند که در روزهای نخست زندگی عملکرد خوبی دارند.

محققان قصد دارند تا فعالیت این سلول‌های ایمنی را در برابر آنفولانزا و بیماری‌های ویروس سین‌سیشیال تنفسی که بیماری‌های رایجی در میان کودکان هستند، با انتقال پادتن از مادر به فرزند، تقویت و از نوزادان در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کنند.