۰ نفر

2 مکانیسم افزایش فشار خون در سیگاری‌ها!

۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۲۵
کد خبر: 359879
2 مکانیسم افزایش فشار خون در سیگاری‌ها!

مصرف دخانیات، شایع‌ترین، کشنده‌ترین و پرهزینه‌ترین اختلال مصرف مواد مخدر است. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی به این نکته اشاره می کند که شیوع مصرف تنباکو در جهان بین بیماران مبتلا به اختلالات روان پزشکی، اختلالات مصرف مواد، افراد با سطح درآمد پایین و تحصیلات پایین‌تر شیوع بیشتری دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در گزارش سازمان جهانی بهداشت در 2015 شیوع مصرف فعلی روزانه تنباکوی کشیدنی در ایران 20 درصد گزارش شده است.

افزایش 13 درصدی فشارخون !

به غیر از فرد مصرف کننده سیگار یا قلیان، قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان نیز خطر فشار خون را تا 13 درصد افزایش می‌دهد (که به این حالت مواجهه با دود دست دوم می‌گویند). هرچه قدرطول مدت قرارگیری درمعرض دود دست دوم سیگار یا قلیان طولانی‌تر باشد خطر ابتلا به فشار خون نیز بیشتر می‌شود. درتحقیقی که در مرکز اطلاعات ملی بیوتکنولوژی در آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد که آثار سیگار کشیدن پدر بر فرزندان، علاوه بر بچه‌های متولد شده و در حال رشد، حتی قبل از تولد و درجنین رحم مادر نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

مکانیسم اول:

مکانیسم افزایش فشار خون  ناشی از مصرف دخانیات به این صورت است که در ابتدا تحریک جداره عروق صورت گرفته و با تشکیل پلاک هایی در داخل عروق همراه می‌شود. به وجود آمدن این پلاک‌ها و چسبیدن سلول‌های خونی به این پلاک‌ها، عمق و فضای داخل رگ را کم کرده و موجب تنگی عروق می‌شود.

مکانیسم دوم :

یکی دیگر از مکانیسم هایی که در افزایش فشار خون نقش دارد مربوط به مسمومیت با منواکسید کربن ناشی از مصرف دخانیات است. زمانی که فرد دخانیات مصرف می‌کند اکسیژن خون کاهش می‌یابد و در نتیجه بدن تعداد گلبول‌های قرمز خود را افزایش می‌دهد. در اصطلاح به این حالت غلظت خون می‌گوییم. و این عامل دیگری برای تاثیر مصرف دخانیات در افزایش فشار خون است.

مشکل درمان پرفشاری افراد سیگاری !

از طرفی مهم است که بدانیم مصرف دخانیات در پاسخ به درمان پرفشاری خون نیز تاثیر منفی دارد. بر این اساس،  مبتلایان به فشارخون که سیگار مصرف می‌کنند، ضعیف تر از سایر افراد به درمان جواب می دهند و به مصرف داروی بیشتری نیاز دارند.