۰ نفر

روزه گرفتن به بهبود بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۳:۲۷
کد خبر: 354087
روزه گرفتن به بهبود بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند

یک کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: روزه گرفتن به درمان و بهبود بیماری‌های گوارشی، کبد چرب، سوءهاضمه و نفخ کمک می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، زاهد مفاخری گفت‌: روزه‌داری را فرصت مناسبی برای رهاکردن بدن از سموم دانست و اظهار داشت: روزه‌داری در یک ماه سیستم بدن را بازسازی می‌کند وسیستم گوارشی بدن را در استراحت قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: طی یک ماه روزه‌داری چربی‌های موادغذایی توسط بدن پاک‌سازی می‌شوند، بویژه غذاهایی که دارای مواد افزودنی هستند و به مرور زمان تبدیل به سم می‌شوند‌.

وی یادآور شد: روزه‌گرفتن فرصتی برای کمک به بیماری‌های کلیوی بجز نارسایی‌های حاد کلیوی و سنگ‌های شدید کلیوی است.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه روزه‌گرفتن از نظر جسمی، روحی و اجتماعی دارای تاثیرات مثبتی است اظهارکرد: از لحاظ جسمی روزه‌گرفتن فرصتی برای استراحت دستگاه گوارش انسان است.

مفاخری با اشاره به فواید روزه‌داری برای بدن افزود: تغذیه ماه مبارک رمضان باید سرشار از مواد غذایی متنوع و پنج گروه مواد غذایی باشد.

وی اظهار کرد: روزه‌داران باید اصول تغذیه‌ای که اصلی‌ترین بخش آن مصرف غذای مناسب در وعده سحری است مراعات کنند.

وی با تاکیدبر مصرف وعده سحری یادآور شد: سحری وعده اصلی است اگر روزه‌داران می‌خواهند از فواید جسمی روزه‌داری بهره‌مند شوند باید وعده سحری را به طور مناسب و کامل میل کنند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه غذاهایی که حاوی پروتیین  و نمک بالا هستند سبب دفع آب زیاد در بدن و تشنگی و عوارض گوارشی می‌شود، گفت: در همین راستا روزه‌داران در وعده سحر باید از مصرف این غذاها خودداری کنند.

مفاخری افزود: مصرف آش کشک برای وعده شام مفید است، اما برای وعده سحری توصیه نمی‌شود، همچنین مصرف ماهی در وقت سحری به دلیل سدیم بالا کمتر توصیه می‌شود، اما مصرف سبزیجات در وعده سحری می‌تواند بسیار مفید باشد‌.

مفاخری اظهار کرد: روزه‌داران هنگام افطار باید از نان سبوسدار، سبزیجات، نان و پنیر، شیربرنج، شله زرد، خرما، مایعات هم دمای بدن ( شیر ولرم، چای کم‌رنگ) مصرف کنند، در فاصله  یک ساعته افطار تا شام مایعات و شام سبک مصرف کنند، همچنین گوشت و پروتیین در حد اعتدال مصرف شود.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بر مصرف سبزیجات، میوه‌های متنوع در میان وعده‌ها قبل از خواب تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف بامیه زولوبیا در وعده افطاری سبب افزایش ناگهانی خون، افزایش ترشح انسولین می‌شود گفت: پس از مدتی قند خون افت می‌کند و سبب بی‌حالی روزه‌دار می‌شود.

مفاخری اظهار کرد: زیاده‌روی در مصرف زولبیا بامیه سبب افزایش وزن و چربی خون می‌شود، در همین راستا باید به میزان بسیار کمی مصرف شود.

به گفته وی، بیمارانی که قرص مصرف می‌کنند هرگز داروی خود را به طور خودسرانه قطع نکنند و با پزشک خود مشورت کرده و طبق نظر پزشک رفتار کنند.

وی یادآورشد: خانم‌های باردار تحت نظر پزشک روزه بگیرند در حقیقت آنها نیازمند سه وعده غذایی کامل در روز هستند.