۰ نفر

دمنوش عناب و تجربه خوابی راحت

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 337893
دمنوش عناب و تجربه خوابی راحت

کارشناس ارشد گیاه شناسی در کردستان، با اشاره به اینکه در طب سنتی چینی از عناب و هسته‌ی آن به دلیل خواص آرامش بخشی که دارد برای کاهش اضطراب و درمان بی‌خوابی شبانه استفاده می‌کنند، بیان کرد: توصیه می‌شود که هر شب قبل از خواب یک فنجان دمنوش عناب بنوشید تا راحت‌تر بخوابید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عناب، میوه شگفت‌انگیز درخت عناب است که به نام خرمای قرمز هم شناخته شده و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به درمان افسردگی کمک می‌کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، عناب و با نام علمی یک درختچه کوچک با ارتفاع پنج تا 12 متر است که برگ‌های آن سبز و میوه‌های آن به رنگ قهوه‌ای و نارنجی هستند که بومی جنوب آسیا (چین) است.

عناب تازه مزه‌ای شیرین مانند سیب دارد در حالی که عناب خشک مزه‌ای شیرین مانند خرما دارد، میوه تازه عناب را به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کنید، میوه خشک شده عناب را برای تهیه انواع دسر، ترشی، مربا، شربت، چای و دمنوش به کار می‌برند.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در میوه عناب به عنوان یک عامل ضد پیری طبیعی شناخته شده که به رفع چین و چروک کمک کرده و موجب جوان‌سازی پوست صورت می‌شود و همچنین در طب سنتی از روغن عناب به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت و درمان اگزما، قرمزی و خارش استفاده می‌شود.

کیوان بهرامی ، اظهار کرد: استفاده از روغن عناب به مدت 21 روز می‌تواند به ضخیم شدن موهای نازک کمک کند و با تقویت فولیکول‌های مو باعث افزایش رشد آن‌ها شود و همچنین میوه عناب کالری پایین، پروتئین و فیبر بالایی دارد که به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

وی با بیان اینکه عناب تازه و خشک غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه را کاهش می‌دهند، افزود: مصرف روزانه میوه عناب خشک شده به سم‌زدایی و پاک‌سازی دستگاه گوارش کمک کرده و خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد.

کارشناس ارشد گیاه شناسی در کردستان، تصریح کرد: عناب به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکانمی شود، همچنین به تقویت و افزایش رشد استخوان‌ها و دندان‌های نوزادان و کودکان کمک ‌کرده و گفته شده که مصرف عناب خشک به بهبود قدرت عضلات و کاهش وزن سریع‌تر بدنسازان و ورزشکاران کمک شایانی می‌کند.

بهرامی با اشاره به اینکه در طب سنتی چینی از عناب و هسته‌ی آن به دلیل خواص آرامش بخشی که دارد برای کاهش اضطراب و درمان بی‌خوابی شبانه استفاده می‌کنند، بیان کرد: توصیه می‌شود که هر شب قبل از خواب یک فنجان دمنوش عناب بنوشید تا راحت تر بخوابید.

وی عنوان کرد: مقادیر قابل توجه کلسیم و فسفر موجود در عناب به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، عصاره عناب به افزایش رشد سلول‌های عصبی کمک می‌کند و موجب تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز شده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می‌دهد.

کارشناس ارشد گیاه شناسی در کردستان، ذکر کرد: درست است که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در عناب برای زنان باردار و شیرده مفید است، اما چون هنوز اطلاعات دقیقی از اثرات آن در دوران بارداری و شیردهی منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که زنان باردار در این دوران قبل از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنند.

بهرامی خاطرنشان کرد: در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌ شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای میل می‌کنند، در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند، در برخی مناطق از عناب برای تهیه سرکه استفاده و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: میوه عناب خواب آور است و بی‌خوابی را برطرف می‌کند، جوشانده پوست درخت عناب داروی ضد اسهال است، آسم و تنگی نفس را برطرف، برای معالجه و التیام زخم‌‎ های کهنه مفید، خستگی شدید را برطرف، رشد موی سر را زیاد، و همچنین حافظه را تقویت می‌کند.