۰ نفر

غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۶:۲۴
کد خبر: 328504
غذاهایی که از قلب محافظت می‌کنند

بیماری‌های قلبی و بروز حملات قلبی روز به روز شایع‌تر شده و سن ابتلا به آن کمتر می‌شود. طی تحقیقی که در این زمینه در آمریکا انجام شد و بعد از بررسی سن قلب مردان و زنان بر اساس عوامل خطرساز بروز بیماری‌های قلبی، مانند فشارخون بالا، چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن و دیابت، مشخص شد که عوامل زیاد دیگری هم در بروز بیماری‌های قلبی دخیل هستند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، محققان دریافتند بیش از 50 درصد همه حملات قلبی با یک رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری هستند. بنابراین سلامت قلب شما در دستان خودتان است. علاوه بر انتخاب یک رژیم غذایی سالم، کاهش وزنن نیز تاثیر زیادی بر سلامت قلب دارد. در ادامه به چند ماده خوراکی اشاره می‌شود که به حفظ سلامت قلب کمک زیادی می‌کنند.

شکلات-تلخ

بررسی‌های زیادی نشان داده‌اند افرادی که کاکائو مصرف می‌کنند، چه به شکل نوشیدنی و چهبه شکل شکلات تلخ، از سلامت قلب بیشتری برخوردارند. طی 9 سال تحقیقی که دانشمندان در همین زمینه انجام دادند، متوجه شدند خانم‌هایی که 2 بار در هفته کاکائو یا شکلات تلخ مرغوب مصرف می‌کنند، به میزان 32 درصد کمتر از سایر خانم‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.تحقیق بلند مدت دیگری روی مردان نیز نشان داد مردانی که در هفته به میزان یک سوم فنجان شکلات تلخ مصرف می‌کنند، 17 درصد کمتر از سایر مردان در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند. خواص کاکائو مربوط به موادی به نام پلی‌فنول و فلاوانول می‌شود. این مواد ضد التهاب‌هایی هستند که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند.شکلات تلخ حداقل 70 درصد را برای مصرف انتخاب کنید تا بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان مربوط به کاکائو به بدن شما برسد.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از ماده‌ای به نام لیکوپن است، این ماده آنتی‌اکسیدانی است که برخلاف مواد مغذی موجود در سبزیجات تازه، بعد از پختن افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از تحقیقات انجام شده نوعی ارتباط بین مصرف گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، آسیب‌های پوستی و برخی سرطان‌ها یافته است. محققان حتی دریافتند که قرص گوجه‌فرنگی که دارای غلظت بالایی از مواد مغذی گوجه‌فرنگی است، در مقایسه با دارونماها تا 53 درصد بیشتر به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. از آنجایی که پلی‌فنول که خواص ضد بیماری دارد، بیشتر در پوست گوجه‌فرنگی موجود است، بنابراین گوجه گیلاسی گزینه بهتری محسوب می‌شود.

گردو

گردو سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 است که به‌طور قابل ملاحظه‌ای می‌توانند خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. بررسی‌هایی که روی گردو و تاثیر آن بر قلب انجام شده نشان داده‌اند که خوردن 30 گرم گردو در بیشتر از 5 وعده در هفته می‌تواند تا 40 درصد خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. بیشترین مزیت‌های گردو مربوط می‌شوند به روغن موجود در آن، بنابراین با گرم کردن گردو می‌توانید به جذب روغن آن کمک کنید و یا کمی روغن گردو خریداری کرده و از آن در سالادهای خود استفاده کنید.

تخم کتان

تنها یک قاشق چایخوری تخم کتان حاوی 3 گرم فیبر و تنها 55 کالری است. به‌علاوه تخم کتان منبع فوق العاده‌ای از امگا 3 است که به کاهش التهاب کمک کرده، به بهبود خلق و خو کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی و دیابت پیشگیری می‌کند. چربی‌های سالم بری قلب، مانند آنچه در تخم کتان موجود است، سطح کلسترول خوب خون را افزیش می‌دهد. تخم کتان را می‌توانید با اسموتی ها، سالادها و یا ماست مصرف کنید.

ماست

بررسی‌هایی که روی 2000 بزرگسال انجام شد نشان داد افرادی که تنها 2 درصد از کالری روزانه خود را از ماست دریافت می‌کنند، 31 درصد کمتر از دیگران دچار فشار خون بالا می‌شوند.پژوهش دیگری نشان داد مصرف هفتگی ماست تا 6 درصد باعث کاهش فشار خون می‌شود. این خواص ماست مربوط به ویتامین D و کلسیم موجود در آن است. به‌علاوه برخی انواع ماست‌ها حاوی پتاسیم هستند که به کاهش فشار خون کمک زیادی می‌کند. به یاد داشته باشید که از ماست‌های طعم‌دار استفاده نکنید، چرا که این ماست‌ها معمولا حاوی قند اضافه و کالری زیاد هستند.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرینی سرشار از فیبر و مواد مغذی است و با سرعت خیلی کمی هضم می‌شود، با خوردن این سیب‌زمینی به‌راحتی می‌توانید چربی بسوزانید. محتویات فوق‌العاده سیب‌زمینی شیرین عبارتنداز: کاروتنوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها که سطح قند خون را ثابت می‌کنند و مقاومت انسولین را کم می‌کنند که هر دو عامل از تبدیل کالری به چربی پیشگیری می‌کنند. خوردن سیب‌زمینی شیرین خطر بروز دیابت، یکی از بزرگترین تهدیدها برای قلب، را کاهش می‌دهد. به علاوه ویتامین‌های موجود در این ماده غذایی(ویتامین A، C و B6) به شما انرژی بیشتری برای فعالیت‌های ورزشی در باشگاه می‌دهند.

کلم

کلم یکی از بهترین غذاهای ضد التهاب ست. یک فنجان از این سبزی حاوی 33 کالری و مقدار زیادی فیبر، آهن و ویتامین‌های محلول در چربی و کلسیم است. به‌علاوه ویتامین‌های موجود در کلم عبارتنداز: ویتامین K، ویتامین A و ویتامین C.

بادام

طبق بررسی‌های انجام شده بادام سرشار از منیزیم و آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند با پایین آوردن سطح کلسترول بد خون و بهبود سطح قند خون و کنترل فشار خون از قلب محافظت کند.

توت‌ها

انواع توت، از جمله بلوبری، تمشک، توت‌فرنگی، شاتوت و غیره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را کنترل کنند. رادیکال‌های آزاد خطر بروز بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را افزایش می‌دهند. به علاوه توت‌ها سرشار از فیبر هستند و سطح گلیسمیک پایین دارند، به این معنا که این میوه‌ها سطح قند خون را که منجر به مقاومت در برابر انسولین می‌شود، افزایش نمی‌دهند.

غلات سبوس‌دار

غلات سبوس‌دار فراوری نشده‌اند و سرشار از فیبر هستند؛ بررسی‌ها نشان داده‌اند فیبر موجود در غلات باعث بهبود سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. به علاوه مصرف غلات خطر بروز چاقی و اضافه وزن را کاهش می‌دهند. پروتئین فیبر و ویتامین‌ها باعث می‌شوند مدت بیشتری سیر بمانید و کمتر به سراغ غذا بروید.

زنجبیل

زنجبیل چیزی فراتر از ادویه ست. این ریشه گیاهی می‌تواند به بهبود سطح کلسترول خون کمک کند. بررسی‌ها نشان داده‌اند خواص زنجبیل مربوط به ماده‌ای به نام جینجرول می‌شود، این ماده یک آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و آنتی‌باکتریال است. توصیه می‌شود زنجبیل تازه را به چای یا اسموتی خود اضافه کنید و از خواص آن بهره ببرید.