۰ نفر

چگونه عفونت HIV "ایدز" نمی‌شود؟!

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 322465
چگونه عفونت HIV "ایدز" نمی‌شود؟!

کارشناس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: عفونت HIV می‌تواند به ایدز تبدیل نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سکینه باجلان  اظهار کرد: آنچه که همگان به عنوان بیماری ایدز می‌شناسند در واقع عفونت HIV است. عامل این عفونت یک ویروس است و به گلبول‌های سفید و سیستم دفاعی بدن حمله می‌کند.

وی در خصوص راه‌های انتقال ویروس HIV بیان کرد: هر راهی که باعث شود خون و ترشحات جنسی از بدن فردبیمار به بدن فرد سالم نفوذ کند، این ویروس منتقل می‌شود.

باجلان تصریح کرد: ارتباطات عادی اجتماعی که  در آنها هیچ‌گونه خون  ترشحاتی رد و بدل نمی‌شود، عامل انتقال این عفونت نیستند.

کارشناس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: HIV یک عفونت قابل انتقال است که اکثر مردم آن را به اسم ایدز می‌شناسند. اگر این عفونت سریع شناسایی شود و تحت درمان قرار گیرد، وارد مرحله ایدز نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری سه مرحله دارد؛ دوره پنجره که به طور میانگین سه ماه طول می‌کشد. در طول این سه ماه هیچ علامتی در بدن فرد دیده نمی‌شود و از طریق آزمایشاتی که در سیستم‌ها بهداشتی انجام می شود ردپای ویروس قابل شناسایی نیست. بعد از این مدت فرد وارد مرحله بدون علامت می‌شود که به ‎طور میانگین 5تا 10 سال به طول می‌انجامد و با انجام آزمایش قابل شناسایی است.

باجلان اضافه کرد: مرحله نهایی این عفونت "ایدز" است که قدرت دفاعی بدن را به شدت کاهش می‌دهد، شخص مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها و سرطان‌ها با علایم بسیار متنوع می‌شود و در نهایت بیمار را از پای در می‌آورد. بنابراین بیماری ایدز مرحله آخر بعد از ورود ویروس به بدن است که  با شناسایی زودهنگام افرادی که ویروس وارد بدنشان شده با درمان کنترلی به موقع،  می‌توان از وارد شدن فرد مبتلا به ویروس به مرحله ایدز جلوگیری کرد.

کارشناس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه تنها راه تشخیص ورود ویروس به بدن فقط و فقط آزمایش است و از روی علائم ظاهری قابل تشخیص نیست، یادآور شد: استفاده از سرنگ یکبار مصرف، پرهیز از رفتارهای جنسی غیر ایمن و استفاده از وسایل پیشگیری از جمله کاندوم و... در جلوگیری از انتقال ویروس مفید است.